סוף סוף נבחר רכב צמוד חדש לאלפי קציני צה"ל בדרגת רס"ן ונגדים בכירים - סיאט איביזה ויונדאי i20. מנהל הרכש במשרד הביטחון בחר היום בשלמה סיקסט ואלדן, לספק את רכבי הליסינג החדשים של משרתי הקבע. שלמה סיקסט תספק שני שליש מהכמות, אלדן את השאר. המכרז הוא לארבע שנים עבור כ-5,000 מכוניות עם אפשרות להכפילו.
2 צפייה בגלריה
יונדאי I20 חדש
יונדאי I20 חדש
יונדאי I20 - בלי מערכות בטיחות מתקדמות
(ניר בן זקן)
החברות הזוכות יידרשו לספק לצה"ל חבילת אחזקה 'הכל כלול' לרבות: החלפת צמיגים, רכב חליפי, תיקון ואחזקה, השתתפות עצמית ועוד. "זה יום חג למשרתי הקבע", אמר תא"ל טל אהרון, ראש החטיבה הלוגיסטית באגף הטכנולוגיה בצה"ל, שהיה אחראי על המכרז. "מדובר בשני כלי רכב שנותנים מענה מצוין לדרישות הפרט, גם למשימה הצבאית וגם למשפחה. בחרנו באפשרויות הטובות ביותר בתקציב הנתון".
זאת הפעם השנייה שהמכרז מתקיים, לאחר שבפעם הקודמת לא הגישו חברות הליסינג אף הצעה בטענה שרף המחיר שנקבע - 100 אלף שקל - אינו 'כלכלי' עבורן. בתגובה העלה משרד הביטחון את רף המחיר המירבי ל-106 אלף שקל, אך הנמיך את הדרישות, בהן גם חובת אבזור מערכת בטיחות מתקדמת חשובה במיוחד.
2 צפייה בגלריה
פיאט איביזה חדש
פיאט איביזה חדש
פיאט איביזה - רק קרביים יוכלו לבחור בין השתיים
(ניר בן זקן)
במכרז לו ניגשו היבואניות בוטלה החובה לצייד את הרכב במערכת בלימת חירום אוטונומית, המפעילה עצמאית את בלמי הרכב כאשר הנהג לא מגיב במקרה של סכנה מתקרבת, ומפחיתה לפי הערכות את הסיכוי לתאונת חזית ולדריסת הולכי רגל פי 2 ממערכת דוגמת מובילאיי שרק מתריעה על סכנה. האיביזה תסופק עם מערכת שכזו, ה-i20 תוצע עם הדור האחרון של מובילאיי שאינה בולמת עצמאית. בהקשר זה יש לציין כי מערכת בלימה אוטונומית קיימת בגרסאות ה-i20 שנמכרות לשוק הפרטי.
שתי המכוניות שנבחרו להחליף את מיצובישי אטראז' שלא זכתה לפופולריות בקרב משרתי הקבע, הן מכוניות סופר-מיני פופולריות בשוק האזרחי, אך מגיעות בתצורת חמש דלתוות (האצ'בק) ולא ארבע דלתות (סדאן, עם תא מטען נפרד) ה'משפחתית' יותר. לכן נפח תא המטען שלהן לעומת זה של המיצובישי (450 ליטר), קטן יותר, עם יתרון לאיביזה (355 ליטר) לעומת היונדאי (301). עם זאת, קל יותר להכניס לתוכן עגלות תינוק.
שתיהן מרווחות יותר במושב האחורי מהאטראז', שקטות ונוחות יותר. נפח המנוע המוגדש שלהן זהה ועומד על ליטר אחד, לשתיהן תיבות שבעה הילוכים רובוטיות כפולות-מצמד, אולם האיביזה תסיים עקיפות מהר יותר בזכות יתרון של 15% בהספק המרבי - 115 כ"ס לעומת 100 כ"ס. הספרדית גם תאיץ מהר יותר ל-100 קמ"ש (9.5 שניות לעומת 11.4) ומגיעה למהירות מרבית גבוהה יותר: 193 לעומת 184 קמ"ש.
חלוקת הרכבים תחל ברבעון השני של שנת 2020. למרות היתרון לאיביזה, רק קצינים ונגדים מיחידות לוחמות יוכלו לבחור בין השתיים. אחרים יקבלו את הרכב שיהיה זמין באותה עת.