התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניית בית משותף היא שימוש סביר ברכוש המשותף. כך לפי המפקחת על רישום מקרקעין ברחובות, ציפי קוינט שילוני. פסיקתה בסכסוך שכנים באשדוד, שכללה גם הטלת הוצאות על התובעים, תקל מעתה על דיירים בבתים משותפים שמעוניינים לרכוש רכב חשמלי, לקבל את אישור ועד הבית הדרוש להתקנה. כיום נתקלים דיירים רבים בהתנגדות ועיכובים מצד ועדים, בדרכם להתקין עמדות כאלה בחניות שלהם.
עמדת טעינה מהירהעמדת טעינה מהירה
עמדת טעינה מהירה
(סיון וינטר)
מדובר בדייר בבניין בן 23 קומות ו-79 דירות באשדוד, שיש לו חנייה פרטית המוצמדת לדירות בקומת חניון הבית המשותף. מתקין העמדה חיבר אותה באמצעות כבלי חשמל בתקרת החניון אל המחסן שבבעלותו. אולם השכנים טענו כי המהלך לא קיבל את אישור ועד דיירי הבניין, וכי הדייר התחבר לחשמל הציבורי עבור טעינת רכבו - על חשבונם.
עוד טענו כי זו סכנה לדיירים ולמבקרים בבניין ומפגע אסתטי. הדייר טען, באמצעות עו"ד רן חודוס, כי קיבל אישור להתקנה מנציגות הדיירים, כי העמדה מחוברת לרשת החשמל הביתית שלו, וכי התקנות מתירות התקנת עמדה בחניון בית משותף.
המפקחת מינתה את המהנדס דן אורמן כדי לבחון אם יש סכנה בעמדה והאם יש פגיעה ברכוש המשותף. אורמן קבע שההתקנה לא מסוכנת ומחוברת למונה החשמל של הדייר. המפקחת קווינט שילוני קבעה: "השימוש שנעשה ברכוש המשותף על-ידי הנתבעים מהווה שימוש סביר ברכוש המשותף ודין התביעה להידחות". היא הטילה הוצאות של 4,000 שקל על התובעים.
עמדות לטעינת רכב חשמלי נמכרות ב-4,000-6,000 שקל. החוק מחייב שימוש בחשמלאי מומחה, כשבשוק כמה חברות שמספקות עמדות. "בעיות עם שכנים נפוצות בהתקנה", אומר עופר נעים, בעליה של יניר תכנון והתקנת עמדות לרכב חשמלי. "פסק הדין יסייע לעשות סדר בדברים".
משרד האנרגיה יגיש לאישור הכנסת תקנות שימנעו מוועדי בתים לעצור התקנות, ויסדירו תשלום עבור חשמל לרכב בחניונים משותפים.