המדינה ממשיכה לקדם חקיקה לקראת אישור השימוש ברכב אוטונומי בישראל. משרד המשפטים בוחן כעת את מי אפשר יהיה להאשים בעתיד בתאונת דרכים שביצע רכב ללא נהג אנושי. מסמך שפירסם הבוקר המשרד ממחיש את הקושי במציאת האשמים בתאונות כאלה ובחלוקת האחריות לאירוע. הצוות בראשותה של עו"ד רני נויבואר מהמחלקה למשפט אזרחי בייעוץ וחקיקה, מציין כי בהיעדר נהג אנושי לא תהיה ברורה תמיד שאלת השליטה ברכב.
1 צפייה בגלריה
ביג דאטה ורכב
ביג דאטה ורכב
ביג דאטה ורכב
(צילום: shutterstock)
לכלי רכב אוטונומיים לחלוטין תהיה בקרה מרחוק שתשלוט - באמצעות מפעיל - במספר רב של כלי רכב, עם יכולת התערבות במקרה חירום, למשל מפגע מזג אוויר לא צפוי. אולם לא תהיה לו יכולת לשלוט בהם במשך 100% מהזמן. מצד שני, יהיה קשה מאוד להוכיח שתאונה נגרמה באשמת אלגוריתמי הרכב האוטונומי, בגלל אופי הפעולה של הבינה המלאכותית והיעדר קשר סיבתי בין ייצור הרכב לבין התאונה.
"המאפיין הייחודי של טכנולוגיית AI (בינה מלאכותית, א"ע) טמון בעובדה שהרכיב הטכנולוגי הוא רכיב 'לומד' שהתנהגותו הולכת ו'מתעצבת', בהתאם למקרים ולתגובות שבהם הוא נתקל", נכתב במסמך. "בשל כך, התנהגות המערכת אינה בהכרח פועל יוצא של הגדרות קבועות מראש, אלא של שרשרת תהליכי 'הסקת מסקנות' טכנולוגיים הנובעים מאירועים מקריים.
"בשל מאפיין זה, אין באפשרות המתכנתות והמתכנתים יכולת לצפות מראש כיצד תגיב המערכת הממוחשבת ובהתאם, אין באפשרותן לצפות כיצד יפעל הרכב, בכל מצב ומצב. בהעדר יכולת לצפות את כל פעולות המערכת, ייווצרו מקרים שבהם למרות שהרכב פעל באופן לא סביר, לא ניתן יהיה לטעון כי הגורם האנושי שתכנן וייצר את הטכנולוגיה שגרמה לתקלה, יכול היה לצפות אותה ובהתאם, אי אפשר יהיה להוכיח את רכיב הקשר הסיבתי הדרוש לצורך עוולת הרשלנות".
משפטי תעבורה שבהם מעורב רכב אוטונומי יהיו מורכבים יותר, בגלל הצורך לשכור מומחי בינה מלאכותית וטכנולוגיות רלוונטיות נוספות. "מעבר לקושי הטכני והטכנולוגי בהבנת טיעון הרשלנות וניסוחו, הקשיים המפורטים לעיל עלולים לייקר בצורה משמעותית את ניהול ההליך. על כך נוסיף ונציין כי צפוי להתעורר גם קושי טכני באיתור מומחה מתאים מאחר שכיום, רוב המומחים בנושאים אלו מועסקים בידי החברות המסחריות המפתחות כלי רכב אוטונומיים".
עוד עלה בדיוני הצוות, כי במסגרת ההסדר החוקי הקיים היום, הולכי הרגל והנוסעים ברכב אינם נושאים באחריות כלשהי לתאונות הדרכים. מאחר שבעולם התקבלו דיווחים על התנהגות בלתי רציונלית של הולכי רגל ונהגים בסביבת רכבים אוטונומיים, יש לבחון האם פטור זה מאחריות רלוונטי גם בהקשר של רכבים אוטונומיים.
במשרד המשפטים מציינים גם כי לפי הערכות גורמי המקצוע בעולם, גם אם בטווח הארוך מכוניות אוטונומיות יפחיתו את מספר התאונות, בטווח הקצר, שבו יסעו בכבישים ביחד רכבים אוטונומיים ומאויישים בנהג, שיעור התאונות עלול דווקא לעלות.
"גורמים שונים צופים סיכונים חדשים ומשמעותיים הנובעים ממאפייניו הייחודים של הרכב האוטונומי. הכתיבה בנושא זה מזכירה למשל: תקיפות סייבר ש'יתיישבו' על הקישוריות בין הרכבים ויגרמו בבת אחת לתאונות בכל כלי הרכב ובהתאם יגרמו לנזק שטרם נראה כמוהו. אחרים מעלים אפשרות זו אף כתוצאה מתקלה טכנית שתעבור בין המכוניות על גבי הקישוריות.
"בהעדר ודאות בנוגע לתוחלת הנזק ולסבירותו ככל שזו קיימת, עולה השאלה האם ראוי וצודק להתייחס אל הרכבים האוטונומיים באופן זהה לכלל בעלי הרכבים לצורך פיזור הנזק, ובהתאם להכלילם בהסדר החוקי הקיים היום".