המשרד להגנת הסביבה מרחיב את חוק פסולת אלקטרונית. בימים הקרובים יכריז המשרד על חובת מחזור אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים והובר-בורדים שהגיעו לסוף חייהם, באמצעות הכללתם בחוק, החל מיולי 2021.
1 צפייה בגלריה
רוכבים על אופניים וקורקינטים במהלך הסגר השלישי
רוכבים על אופניים וקורקינטים במהלך הסגר השלישי
קורקינטים חשמליים יתייקרו בגלל חובת מחזור?
(צילום: שחר גולדשטיין)





הכלים החשמליים הוחרגו במקור מהחוק שעבר ב-2012, המכסה מכשירי חשמל ביתיים, אולם חוות דעת של המחלקה המשפטית במשרד קבעה לאחרונה כי ניתן להוסיפם. גם הקביעה של משרד התחבורה כי לא מדובר בכלי מנועי מבחינת החוק, הפוטר בכך את רוכביהם מביטוח חובה למשל, סייעה לכך.
בעוד חצי שנה יוכלו רוכבים להעביר כלים שהגיעו לסוף חייהם למרכזי איסוף עירוניים לשם מיחזורם, בהליך שיטפל גם בסוללות הליתיום-יון החשמליות וגם בחלקי האלומיניום והפלסטיק שלהם. בישראל נמכרים בכל שנה עשרות אלפי כלים חשמליים כאלה. לפי המשרד, סוללות שאינן בשימוש עוד נזרקות לאשפה רגילה ומתלקחות בעת הדחיסה במשאיות הזבל, או במטמנות שאליהן הוא מועבר.
"פסולת אלקטרונית הנוצרת מאופניים ומקורקינטים חשמליים בסוף חייהם מהווה סיכון סביבתי ישיר", מנמקת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל את ההחלטה. "על כן, לפי החוק, על היצרנים והיבואנים של מוצרים אלו לשאת באחריות המלאה לאיסופם ולמיחזורם. באמצעות החלת החוק לטיפול סביבתי בפסולת אלקטרונית גם על מוצרים אלו, אנו שומרים על הסביבה ועל הציבור ממפגעים אפשריים, יחד עם קביעת רמת שירות שתאפשר את האיסוף, המיחזור והסילוק של הסוללות המסכנות את הציבור".
איסוף והעברת המוצרים בסוף חייהם באופן מבוקר ומפוקח למיחזור, יהיו באחריות היבואנים והיצרנים, ובאמצעות תאגידי המיחזור שזכו במכרז המשרד לנושא, מאי ואקומיוניטי, ומחזיקים באחריות והידע לביצוע המשימה. בנוסף, לפי החוק, משווקי האופנים החשמליים מחויבים לקבל את הסוללות המשומשות ומוצרי החשמל מהציבור ולהעבירם לתאגידי המיחזור ללא תמורה ובכפוף להנחיות המשרד להגנת הסביבה.
גם על חברות המשווקות אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים להשכרה, להתקשר בהסכם עם תאגידי המיחזור ולהעביר אליהם את פסולת מכשירי התנועה, האופניים, הקורקינטים החשמליים והסוללות המצטברות אצלם מעת לעת.
עם זאת, טרם נקבע באיזה סכום יחויבו יבואני הכלים עבור השירות. כרגע מעריכים במשרד להגנת הסביבה כי הסכום לא יעלה של 10 שקלים לכלי, וכי היבואנים לא יחויבו רטרואקטיבית על כלים שמכרו לפני יולי 2021. אולם המשרד להגנת הסביבה טרם סיכם על מתכונת הפעילות עם תאגידי המחזור, וייתכן שלאחר הדיונים תידרוש תוספת עלות.
בענף האופניים החשמליים חוששים כי תשלום גבוה יותר יביא לייקור הכלים החשמליים, שמחירם טיפס השנה ממילא עקב הגדלת הביקוש בעולם לכלי רכיבה אישיים כתחליף לתחבורה ציבורית בימי הקורונה, והאטת קצב הייצור בסין. כבר היום מחויבים היבואנים לממן את איסוף ומחזור הצמיגים של כלי התחבורה האישיים שהם מוכרים.
בתוך כך הכריזו היום איתוראן ויבואנית סגוויי ישראל, UME, על השקת מערכת לאיתור ומניעת גניבות קורקינטים. המערכת תוסלק בכלים, ותהיה מחוברת לאפליקציה שתציג את מיקום הכלי בזמן אמת. ההתקנה תעלה 499 שקל, והעלותץ החודשית תעמוד על 20 עד 40 שקל.