על רקע הכאוס בתחבורה הציבורית שהחל עם חזרת הישראלים לשגרה, ולנוכח מתווה ההפעלה החלקי של רכבת ישראל, אסטרטג התחבורה עמירם סטרולוב הזהיר בראיון לאולפן ynet מפני החמרה בגודש בכבישים ובעומסים באוטובוסים ובתחנות המרכזיות. "ברגע שאין חשיבה מערכתית מבעוד מועד, אנחנו עומדים בפני כאוס שגם המאמצים של משרד התחבורה לא יפתרו אותו".
ביחס לחזרתה ההדרגתית והסבוכה של הרכבת לפעילות הוא אמר: "אם לא יהיה פתרון שפורש שעות פעילות, פתרון מערכתי-אסטרטגי שמכניס תהליכם חדשים ומוודא שאוכלוסיות מסוימות ייסעו בשעות מסוימות, יהיו לנו עומסים שלא הורגלנו לראות כאלה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
כלומר הכבישים יהיו הרבה בלתי אפשריים ממה שעכשיו?
"אין כאן שאלה. זה קורה ברגע שאתה מוריד את קיבולת האוטובוסים לשליש מהקיבולת הרגילה שלהם, מפני שבדרך כלל יש 60 נוסעים ואפילו יותר וכעת מאשרים רק 20. ביום חמישי השתמשתי בתחבורה ציבורית, חיכיתי לאוטובוס. עבר אחד ולא לקח אותי. עבר שני וכבר לא שמר על הכללים ולקח אותי. אם היה שומר על הכללים, לא היינו עולים. אין במדינה מספיק אוטובוסים, בגלל היערכות של שנים אחורה.
אז התוצאה תהיה קטסטרופה תחבורתית ?
בהחלט כן. אנחנו נראה פקקים שלא הורגלנו, כפונקציה של חזרה לעבודה. יש דברים שאפשר לעשות על מנת להקל על העומס, אבל אי אפשר לפתור בעיה כזו מעכשיו לעכשיו. זו בעיה אסטרטגית-מערכתית. אם היו לנו נת"צים למשל, ואני מדבר על זה כבר שבע שנים, האוטובוסים יכלו להיות יותר יעילים ובאותו בוקר יום ראשון להכפיל את התדירות, כי היו מקצרים ביותר מחצי את זמן נסיעתם".
סטרולוב סיכם כי "הקורונה תעלם עוד רגע, אבל התחבורה היא בעיה אסטרטגית של מדינת ישראל ברמה האזרחית. היא פוגעת בכל דבר, בבריאות, בכלכלה, אנחנו צריכים אופניים וחניוני אופניים ונת"צים, מיד כאן ועכשיו".
אמש פרסם משרד התחבורה הודעה לפיה הקווים העירוניים ישובו לפעול בימי שישי ובמוצאי שבת, לאחר שהושבתו בימים אלו מאמצע חודש מרס. יחד עם זאת, חרף המתווה החסר של הפעלת הרכבת בשל עבודות התשתית הנרחבות, המשרד בחר שלא להשיב לפעילות גם את הקווים הבינעירוניים לפעילות בזמנים אלו.
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות שהוביל את הדרישה לחידוש התחבורה הציבורית בסופי השבוע, אמרה כי "ההסתכלות על תחבורה ציבורית בסופי שבוע היתה על תחבורה ׳לצרכים לא חיוניים׳. ולכן היא לא חזרה, בהתאם לקו שמוביל משרד הבריאות. בשיחה שקיימנו עם השר סמוטריץ׳ בסוף השבוע שעבר, הדגשנו שתחבורה בסופ"שים משמשת גם נוסעים שצריכים להתנייד לעבודה, לקניות וללימודים. אנחנו שמחים לראות שהשר קיבל את זה והחיל שינוי במדיניות כך שהתחבורה הציבורית תשוב לפעולה בסופ"ש הקרוב".
אתמול אף פורסם מתווה ההפעלה של רכבת ישראל שתשוב לפעול מיום ראשון. המתווה תקף עד לסוף החודש, ובמסגרתו רכבות מכיוון צפון יסתיימו בתחנת נתניה ורכבות מדרום יסתיימו בתל אביב. בין נתניה לתל אביב יופעלו שאטלים המוגבלים אף הם להסעת 20 נוסעים בלבד, כשבכל רכבת נוסעים בשגרה 800-1000 נוסעים, ואולם נכון לעכשיו טרם פורסמו הנחיות משרד הבריאות בנושא. כן צומצמו מספר קווי הרכבת הנוסעים מצפון למרכז הארץ כך שהיצע הנסיעות קטן משמעותית.
בשעות הצהריים פרסמה הרכבת המלצות לנוסעים ומפה מפורטת שמציגה את עיקר התוואי. כך למשל, לנוסעים מאופקים, שדרות ונתיבות צפונה, מומלץ לנסוע לתחנת באר שבע צפון ושם להחליף לרכבת הנוסעת דרך לוד לתל אביב. המלצה דומה ניתנה גם לנוסעים לאשקלון וכן הומלץ להם "לעשות שימוש בתחבורה ציבורית חלופית", אך לא ברור לנוכח השבוע האחרון אם זו תוכל לעמוד בביקושים.
ההמלצה להסתמך על תחבורה ציבורית חלופית ניתנה גם לנוסעים מאשדוד, יבנה מערב, משה דיין, בת ים וחולון לכל הכיוונים וכן לנוסעים מתל אביב לכיוון מסילת טבעת השרון, ולנוסעים ממסילת טבעת השרון לכל הכיוונים.