משרד התחבורה מתכוון לסגור סוף סוף פרצה בחוק, המאפשרת לייבא ולמכור בישראל טרקטורי משא המיועדים לשימוש חקלאי ונטולי כל אבזור בטיחות בסיסי, אך מסוגלים לנסוע בכביש הציבורי במהירויות של עד 115 קמ"ש ולסכן בכך את הנוהגים ושאר משתמשי הדרך.
1 צפייה בגלריה
(צילום: חגי אהרון)
הספקו המנוע של טרקטור עבודה המיועד לנשיאת משאות ולגרירה, מוגבל בתקנות התעבורה ל-23 קילוואט (31 כ"ס). אולם ניסוח לא בהיר דיו של התקנה מאפשר כך מסתבר לשווק בישראל גם כלים בעלי הספקים של 100 כ"ס. ואלה הפכו למבוקשים בקרב חובבי נהיגה ובני נוער שהפרוטה מצויה בכיס הוריהם.
אלה מנצלים את העובדה שהכלים מצוידים בלוחית רישוי צהובה רגילה המאפשרת נהיגה בכבישים ציבוריים כמכונית לכל דבר, ונעזרים בטכנאים מומחים כדי לבטל הגבלת מהירות ממוחשבת ל-40 קמ"ש שעימה הגיעו לארץ. נזכיר כי טרקטור משא אינו מיועד לנסוע במהירויות גבוהות וייעודו המקורי הוא מעבר בין שדות חקלאיים - בדומה לטרקטור רגיל.
נזכיר כי עוד ב-2006 התקיימה בוועדת הכלכלה ישיבה בעקבות תאונה קטלנית בהרצליה, שבה נהרגה נערה ברכב מסוג זה. באותה ישיבה אמר דורי מנור, יו"ר לובינסקי, המייבאת כלים כאלה באמצעות חברת הבת מוטוספורט, כי "הדבר הזה מדיר שינה מעיני, בתור יבואן. כשאני רואה טרקטור משא שאמור לנסוע 40 קמ"ש, בני הנוער מנסים להסיר את ההגבלה ולעתים יום-יומיים אחרי שהטרקטור משא נמסר לידיהם הוא מגיע ל- 70 קמ"ש ו-80 קמ"ש. זה דבר מאוד מסוכן. הם לוקחים למוסך ופותחים, מדובר בכלי מכאני. גם אני בנעוריי, בלי להיות מהנדס, ידעתי לשחרר את ההגבלות האלה".
בית המשפט כבר קבע בינואר האחרון, בערעור שהגישה יבואנית אחרת של טרקטורי משא עם מנוע חזק מ-31 כ"ס לאחר שרשות המסים חייבה אותם במיסוי כרכב ולא כטרקטור בגלל ההספק המוגבר, כי לא מדובר בטרקטורי משא, וגיבה את רשות המסים. הפסיקה הייתה בין הגורמים שהביאו את משרד התחבורה לפעול לשינוי התקנה.
בשימוע שהופץ על-ידי משרד התחבורה לשינוי התקנה מסביר המשרד כי בכוונתו לשנות את סעיף 363ג' בתקנות התעבורה, שאפשר את ייבוא הכלים החזקים. הלכה למעשה, לטרקטור משא. "המטרה היא שלא ניתן יהיה לרשום לתנועה בישראל טרקטורי משא בעלי הספקים גבוהים, אשר יכולים - בעקבות מניפולציות טכניות - לפרוץ את מגבלות המהירות שקובע יצרן הרכב, ולנוע במהירויות גבוהות בכבישים, ללא התשתית הבטיחותית הנדרשת לצורך ההגנה על הנוסעים ועל עוברי דרך אחרים".
יצוין כי בעבר נדרש משרד התחבורה למקרה דומה, בו כלי שטח מסוג פולריס RZR בעלי הספק גבוה נרשמו בישראל כטרקטור משא לתקופה מסוימת, ובעקבות כך זכו ללוחית צהובה, מה שאפשר להם נסיעה מהירה בכביש הציבורי, והיו חביבים בעיקר על בני נוער ממושבים ויישובים מבוססים. החל מ-2016 לא אשר יותר משרד התחבורה לרשום רכבי שטח כאלו כטרקטור משא.