בקצרה:
  • כביש 4 הוא ציר התנועה המועד ביותר לדו"ח תנועה - כ-80 אלף מינואר
  • נתיבי איילון הוא הכביש הנאכף ביותר לק"מ על-ידי משטרת התנועה
  • השיפור בבטיחות באירופה עומד בעשור החולף על 23%. אצלנו על 8%
1 צפייה בגלריה
ניידת אגף התנועה
ניידת אגף התנועה
אכיפה בכבישים - גם לפני עידן קורונה
(צילום: דוברות המשטרה )
על פי מידע שהועבר ל-ynet מהתנועה לחופש המידע, משטרת ישראל חילקה יותר מ-522 אלף דו"חות תנועה עם קנס כספי בכבישים בינעירוניים. הכביש שבו חולקו הכי הרבה דו"חות הוא כביש 4 העמוס - שאורכו כ-200 ק"מ - עם כ-78 אלף דו"חות מתחילת השנה על עברות שונות. העיקריות שבהן: נסיעה במהירות גבוהה עד 25 קמ"ש מעל המותר, ומספר דומה של דו"חות על שימוש בסלולארי תוך כדי נהיגה. עבירה פופולארית נוספת: נהיגה במהירות גבוהה מהמותר ב-26 עד 40 קמ"ש.
כביש 40, הכביש השני באורכו בישראל (302 ק"מ), ממוקם שני בטבלה הלא מחמיאה עם יותר מ-67 אלף דו"חות. כביש 65 (ואדי ערה) שאורכו 90 ק"מ בלבד היה אף הוא אחד היותר נאכפים, עם כ-50 אלף דו"חות-קנס. במקום הרביעי ניצב כביש 20 (נתיבי איילון) עם יותר מ-36 אלף דו"חות מתחילת השנה ויחס דו"ח לק"מ כביש הגבוה ביותר בארץ, שכן אורכו 29 ק"מ בלבד. ולקיצוניות השנייה. כביש 90 מצפון הארץ ועד אילת הוא הארוך במדינה עם 478 ק"מ, ועליו חולקו השנה כ-27 אלף דו"חות.
העבירה עליה הוטלו הכי הרבה קנסות - למרות שהיא נחשבת לפחות מסוכנת - היא העבירה הקלה ביותר לאכיפה, מהירות גבוהה כמובן. אחריה ממוקמת עבירה הנחשבת למסוכנת הרבה יותר, שימוש בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה הגורם להסחת דעת. אכיפה משמעותית נוספת התבצעה על עבירת אי תנועה מצויר על הכביש, אף היא מהעבירות הקלות לאכיפה שכן המשטרה נעזרת במצלמות מסוגים שונים כדי לאכוף אותה באופן דיגיטלי. וכן, לא פחות מ-31 אלף קנסות ניתנו לנהגים עקב כיסוי וציפוי שמשת הרכב.
העיר שבה ניתנו מרבית הדו"חות על שימוש בסלולר שלא באמצעות דיבורית בזמן נהיגה היא ירושלים, עם 8,127 דו"חות מתחילת השנה. אחריה חיפה עם 2,633 דו"חות ותל אביב (2,215). בבאר שבע, העיר הרביעית בגודלה בארץ, נרשמו 860 דו"חות כאלה. וכמה אלי רכב הורדו מהכביש בעקבות נהיגה תחת השפעת אלכוהול? 1,149 בירושלים בלבד, 689 בתל אביב ו-500 בחיפה.

ארבעה מיליון דו"חות מ-2012, והכבישים ממשיכים לדמם

משנת 2012 עד שנת 2019 חילקה משטרת ישראל כ-3 מיליון ו-700 אלף קנסות בכבישים בינעירוניים. מעיבוד שביצעו בעמותת אור ירוק לנתונים עולה שוב כי בכביש 20 ניתנו הכי הרבה דו"חות לקילומטר (יותר מ-8,000 דוחות לכל קילומטר כביש) עם כביש 70 אחריו (כ-3,800) וכביש 65 הידוע לשמצה עם 3,746 דו"חות לכל קילומטר כביש בשנים אלו.
כל אלה אינם מספיקים, כך עולה מדו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים שבחן את מגמת השינוי במספר ההרוגים בתאונות בעשור החולף בו שכמעט לכל אורכו החזיק כזכור ישראל כץ בתפקיד שר התחבורה. למרות הצהרות אופטימיות של המשרד בראשותו לארוך השנים, ישראל מדורגת בתחתית טבלת מדינות הארגון, עם שלוש מדינות בלבד גרועות ממנה. בעשור החולף הצליחו מדינות אירופה לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-23% בממוצע, בישראל נרשם צמצום של 8.2% בלבד בשנים אלה.
הבקשה לחשיפת הנתונים המופיעים כאן הוגשה על-ידי הסטודנט רועי יניב מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל. עו"ד אור סדן, מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה, מסר כי: "המידע מאפשר לציבור הישראלי ולנבחרי ציבור ללמוד על סדרי העדיפויות של המשטרה בהיבט של עבירות תנועה, ולבחון ולבקר את סדרי עדיפויות אלה. בשלה העת שמידע מעין זה יפורסם באופן יזום על-ידי המשטרה, באתר המשטרה, מבלי שתידרש פנייה רשמית בהתאם להוראות חוק חופש המידע. פרסום שכזה יבטיח שיח ער על הנושאים הללו ויש בו כדי לשפר את פעילות האכיפה כדי לממש את המטרה - הגברת הבטיחות בכבישי ישראל".
בעמותת אור ירוק שסייעה בניתוח הנתונים אמרו כי "שנת 2020 היא שנת כישלון בצמצום תאונות הדרכים, למרות הסגר הארוך שבו האזרחים היו נתונים. ניתן להעריך כי להיעדר נוכחות משטרתית מאסיבית בכבישים יש חלק באותו כישלון. הדרך להציל חיים ולמנוע את ההרוג הבא היא באמצעות תוספת של כ-200 ניידות ומאות שוטרים ושימוש באמצעי אכיפה אלקטרוניים שהוכחו כאפקטיביים במדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים. חיזוק הנוכחות המשטרתית בכבישים תרתיע עברייני תנועה מלסכן את החיים של כולנו".
מה אנחנו חושבים: דו"חות תנועה וקנסות אינם ערובה לאכיפה יעילה וטובה ולמרות שנראה כי האכיפה בכבישים הבינעירוניים בישראל התגברה משמעותית, היא עדיין רחוקה מהיעדים שהממשלה הציבה עוד בשנת 2005. יש מחסור של 210 ניידות במשמרת, זה רק אחד מהכשלים של המדינה בהתמודדות עם הקטל בדרכים. לקורונה, בתקווה, עוד יימצא חיסון - ומה עם קורבנות הכבישים?