• מאז חודש פברואר נרשמו בעיקר ירידות תלולות עד מתונות לעומת אשתקד
  • תלות ברכב פרטי לצד ביטול חופשות קיץ בחו"ל החזירו את הישראלים לאולמות התצוגה
  • יבואנים: השנה כולה תסתיים בירידה של 16-20 אחוז לעומת אשתקד
2 צפייה בגלריה
כבישים פקוקים - הקורונה לא תשנה זאת
כבישים פקוקים - הקורונה לא תשנה זאת
כבישים פקוקים - הקורונה לא תשנה זאת
(צילום: שמוליק דודפור)
למרות הקורונה: מסירות הרכב החדש באוגוסט יציגו עלייה לעומת החודש המקביל אשתקד, לראשונה מאז פרוץ המגפה בישראל. באוגוסט 2019 נמסרו כ-19 אלף מכוניות חדשות אך נתונים ראשוניים מלמדים כי אוגוסט 2020 צפוי להסתיים עם מסירות של יותר מ-20 אלף מכוניות, לרבות גידול משמעותי ברכישה פרטית, המפצה על ירידה בהזמנות של חברות ליסינג. לפי אותם נתונים, יונדאי צפויה להמשיך להוביל את השוק עם כ-3,100 מסירות ועלייה של כ-7% לעומת אוגוסט שעבר, ואילו קיה צפויה למסור 2,400 מכוניות, עלייה של לא פחות מ-20%.
2 צפייה בגלריה
פקק
פקק
אי אפשר לזוז - ואין תחבורה ציבורית ראויה
(צילום: שי אורמן)
דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו, אחת החברות הציבוריות הבודדות בין היבואניות, דיווחה בדו"ח הרבעון השני שפירסמה השבוע למשקיעי הבורסה כי "מסתמן לעת עתה שמכירות החברה בחודש אוגוסט 2020 תהיינה גבוהות יותר ממכירות חודש אוגוסט אשתקד". עם זאת יש להזכיר כי לגידול במכירות דלק מוטורס השנה תרמו גם דגמים חדשים שלא שווקו בקיץ שעבר, כמו פורד פוקוס ומאזדה CX-30.
העלייה הצפויה במסירות תצמצם את הירידה המצטברת מתחילת השנה שעמדה עד עתה על 22% ו-141 אלף מכוניות בחודשים ינואר עד וכולל יולי. עוד ציינה דלק מוטורס בדו"ח כי "בשל העונתיות שבה מאופיין תחום מכירת כלי הרכב, עשוי להיות קושי לפצות על הירידה שחלה בחודשים מרס-מאי 2020 בהזמנות כלי הרכב בהמשך השנה".
משיחות עם יבואנים נוספים עולה כי השנה תסתיים להערכתם עם ירידה של 16-20 אחוזים לעומת 2019, המייצגת מכירת כ-200-210 אלף מכוניות חדשות. עוד אומרים היבואנים כי קצב המכירות הגבוה מאז שחרור הסגר, הכניס חלק מהם לבעיות מלאי, ורק בשבועות הקרובים צפויים להגיע ארצה משלוחים חדשים.
למרות הערכות מוקדמות לפיהן המצב הכלכלי וחוסר הביטחון התעסוקתי לצד חשש מתחבורה ציבורית בעת זו, ידחפו ישראלים רבים לבחור במכוניות קטנות או זולות יחסית, יבואנים מדווחים לאחרונה על ביקושים ערים בכל קטגוריות הרכב. כספים שהתפנו מנסיעות לחו"ל שלא יצאו לפועל באוגוסט ונוכחות מלאה של הישראלים בארץ בשיא הקיץ, הן חלק מהסיבות לכך.
מה אנחנו חושבים: העובדה שבשיאו של המשבר הכלכלי הכבד ביותר בתולדות המדינה מכירות הרכב רושמות עלייה, מעידה יותר מהכל על התלות של הישראלים ברכב הפרטי. חשוב לזכור כי עוד לפני הקורונה היה לישראלים אמון נמוך בכך שהאוטובוס אכן יעצור בתחנה ויעלה אותם, יאפשר להם לשבת בו בנוחות ויביא אותם ליעדם במועד המתוכנן ותוך זמן סביר, או שרכבת ישראל תצליח לספק נסיעה מהירה בין כל הערים הגדולות.
"מדובר בכישלון חמור של משרד התחבורה, ובעיקר של ישראל כץ שעמד בראשו במשך 10 מתוך 12 השנים האחרונות. התנהלות המשרד מאז נכנסה לתפקידה השרה מירי רכב לא הצליחה לסדוק את חוסר האמון הזה, שעולה לאזרחים בכסף רב, בפגיעה באיכות החיים וביצירת זיהום אוויר מוגבר".