בקצרה:
  • לאחר שנים, טסלה מודל S הוותיקה ומודל X עברו עדכון
  • השינויים בחוץ מינוריים, סביבת הנהג מהפכנית
  • דגמים עתידיים יאמצו את המראה והתפעול החדש
2 צפייה בגלריה
 הלך הגה המכונית, נשאר הגה מטוס
 הלך הגה המכונית, נשאר הגה מטוס
הלך הגה המכונית, נשאר הגה מטוס
(טסלה)
טסלה מודל S הייתה מכונית מהפכנית, ובמידה רבה היא עדיין כזו. לא רק חשמלית יוקרתית גדולה ראשונה אלא גם כזו ששילבה יכולות אוטונומיות מרשימות, בזמן שאחרות עדיין לא היו בכיוון. אבל באותה נשימה, אחת המכוניות היותר מדוברות בעשור האחרון לא עברה שינויי מראה משמעותיים מאז הוצגה לראשונה, אי שם בתחילת העשור הקודם. מחד, מאוד לא מקובל בתעשיית הרכב בה לאחר פחות מעשור מחליפים דגם באופן כמעט מלא עם שתי מתיחות פנים במהלך התקופה. מאידך, מרבית פעולותיו של היזם והבעלים, אלון מאסק, הן כאלה, וטסלה מודל S צפויה להשאר כפי שהיא עוד זמן מה.
ובכל זאת, מודל S ו-X, שני הדגמים ה(מאוד) יקרים של היצרנית הקטנה, עברו מתיחת פנים. למעט חישוקים חדשים, קשה יהיה למי שאינו חובב אדוק לזהות שינויים מבחוץ. בתוך תא הנוסעים ובעיקר בסביבת הנהג, זה כבר סיפור אחר לגמרי.
בקווים כלליים אפשר לומר שהמראה של שני דגמי העל של החברה מיישר קו עם דגמים צעירים יותר בארסנל, בעיקר מודל 3 שם מסך המגע המאוד דומיננטי מוצב לרוחב - בדומה למרבית יצרניות הרכב כיום - ולא לגובה כמו ב-S, מסימני ההיכר המאוד מאפיינים שלה. בנוסף יוצב מסך לנוסעי המושבים האחוריים בקונסולה שבין המושבים הקדמיים.

ממציא את ההגה

אבל השינוי הדרמטי יותר נמצא משמאל למסך, עם הגה חסר חלק עליון בעיצוב זוויתי מהמקובל, עם חלק תחתון שטוח ומתגי תפעול מערכות שונות המשולבים בו. הוא מדמה כמובן הגה-סטיק במטוסי נוסעים, ולא במקרה. מאסק חייב שבכל מכונית מתוצרת טסלה יהיה גימיק כלשהו שיהפוך אותה לשונה מהשאר. וזה שונה, מאוד שונה. ההגה אמור לייתר גם מנופי תפעול כלשהם מאחור, כפי שנראה בתמונות המצורפות.
"במהלך השבועות האחרונים עדכנו את פס הייצור בפרמונט כדי שיאפשר את השקת מודל S ו-X החדשות. השינויים שביצענו כוללים יחידת הנעה חדשה הכוללת גם סוללות, תא נוסעים חדש לגמרי, שינויים חיצוניים ועוד. כלי רכב חדשים ראשונים לאחר העדכון צפויים לרדת מפס הייצור כבר ברבעון הנוכחי", אמרו בטסלה בהודעה רשמית.
מה בצד המוטורי? כרגיל, המון כוח ועוד יותר טווח. ה"ביצועים" (Performance) תוחלף בגרסת Plaid plus כגרסת העל, עם 1,100 כ"ס וטווח נסיעה מוצהר של 520 מייל (837 ק"מ*). בשיחה עם משקיעים אמר מאסק אתמול (רביעי) כי הפלאייד פלוס תאיץ מהר יותר מכל מכונית בהיסטוריה של תעשיית הרכב. עוד אמר כי מכוניות מעודכנות ראשונות יישלחו ללקוחות בחודש פברואר, בעוד ימים ספורים.
מה אנחנו חושבים: מודל S היא מכונית מיושנת, בכל קנה מידה מקובל של תעשיית הרכב. אבל מאסק תמיד ראה עצמו שונה, ולכן זה ממש לא רלוונטי. אז כן, היא נראית כמעט בדיוק כפי שנראתה בעבר, והמסך המרכזי אופקי ולא אנכי ויש מנוע חזק יותר וטווח נדיב יותר. אלה שינויים קלים יחסית שמקובלים אחת לשלוש שנים אצל מרבית היצרניות. מה שפחות מקובל הוא לחתוך הגה. לא מעט מכוניות מירוץ מצוידות בהגה כזה, בעיקר מכיוון שיחס ההעברה בהגה מכונית מסלול שונה לגמרי ואין לה צורך בתמרונים.
על הכביש יש להגה כזה יתרונות בולטים, שכן הוא מחייב את האוחז בו להניח את ידיו באופן מיטבי ומוכן לפעולה. עדיף משמעותית מהנחת כף היד על חלקו העליון החביבה כל כך על נהגים רבים. אבל הגה כזה יתגלה כפחות נוח למי שיהיה זקוק לתמרונים תכופים בתוך העיר, חניה למשל. בכל מקרה, צעד מרשים.
*הערה: חישוב טווח הנסיעה תוקן לאחר הפרסום. לא 700 אלא 837 ק"מ