חודש דצמבר הסתיים עם נתון מסירות צנוע במיוחד של כ-6,000 מכוניות חדשות, מעלה את מספר המכוניות החדשות שרכשו הישראלים מיבואני הרכב במהלך 2020 לכ-216 אלף. ביחד עם המכוניות שנרכשו מייבוא מקביל, ומוניות, עלו בשנת הקורונה לכבישי ישראל 225 אלף מכוניות - ירידה של 15% בלבד במסירות לעומת השנה שעברה וירידה נמוכה בהרבה מהתחזיות השחורות עם פרוץ הקורונה.
3 צפייה בגלריה
פקקים במחלף אלוף שדה לקראת ערב החג
פקקים במחלף אלוף שדה לקראת ערב החג
יש קורונה? כ-220 אלף מכוניות חדשות נרכשו ב-2020
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
כל זאת לא מכיוון שהישראלים חובבי הגה, אלא מסיבה פשוטה בהרבה: נראה כי המדינה עושה ככל שביכולתה כדי שכולנו נמשיך לנהוג (ונרפד כמובן את קופת האוצר בעשרות מיליארדי שקלים מדי שנה), ונמנעת מלשפר כנדרש את התחבורה הציבורית, מלהקל על רכש דו-גלגלי ממונע או מיצירת תשתית מתאימה לכלי תחבורה אישיים.
נתונים משרד רישוי ראשוניים שהגיעו לידי ידיעות אחרונות ול-ynet חושפים את מנצחי ומפסידי המכירות של השנה, ובעיקר את הירידה במכירות הרכב לחברות הליסינג וההשכרה. שכן ב-2020 זינק נתח השוק של הלקוחות הפרטיים ל-61%, לעומת 59% ב-2019. במהלך כל השנה רכשו לקוחות פרטיים 137 אלף מכוניות חדשות, נתון המייצג ירידה של 12%. השוק המוסדי לעומת זאת רכש 87 אלף מכוניות, וזו כבר ירידה של 20%. חלק ניכר מירידה זו נרשם לחובת חברות ההשכרה הנשענות על ענף התיירות שקפא השנה. אלה רכשו רק כ-4,000 מכוניות חדשות, לעומת כמעט 11 אלף בשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
20 המותגים המובילים של שוק הרכב הישראלי ב-2020
20 המותגים המובילים של שוק הרכב הישראלי ב-2020
20 המותגים המובילים של שוק הרכב הישראלי ב-2020
ומי מכר הכי הרבה ללקוחות פרטיים ולא לחברות הליסינג ושאר השוק המוסדי? יונדאי שבמקום הראשון במסירות עם 33.5 אלף מכוניות, מסרה 48% ללקוחות פרטיים. טויוטה (32.5 אלף) מסרה 50% מסרה לפרטיים ואילו קיה (26.1 אלף) מסרה 61%. סקודה (19.1 אלף) מסרה 51% לפרטיים ומיצובישי שסוגרת את החמישייה הראשונה (12.9 אלף) עומדת על 59%.
עוד בלטו: סיאט עברה לראשונה את רף 10,000 המסירות, אך רק 45% מהמכירות שלה היו ללקוחות פרטיים. רנו (7,700) מסרה רק 43% לפרטיים, השיעור הנמוך ביותר מבין המותגים העממיים. סוזוקי (9,300) מסרה 79% לפרטיים, שיעור גבוה יחסית, אך כזה שמראה שגם היא נכנסת למשחק הציים, לאחר שעד לפני שנתיים-שלוש היו 90% מהמכירות שלה לפרטיים.
ומי מבין הדגמים היה חביב הליסינג? רק כ-180 מכוניות (9%) מכמעט 2,000 מכוניות יונדאי אקסנט שנמכרו השנה, נרכשו בידי לקוחות פרטיים. זאת לעומת 21% מכ-10,000 יונדאי איוניק, 25% מ-800 מיצובישי אטראז', 30% מ-4,800 רנו מגאן ו-31% מ-850 ניסאן סנטרה. עוד בלטו סקודה אוקטביה (38% לפרטיים), סיאט ארונה (43%), ומלכת המכירות טויוטה קורולה, ש-37% מ-14 אלף המכוניות שמסרה היו לפרטיים. מכירות הייבוא המקביל הגיעו השנה לכ-6,000 מכוניות, מהן יותר מ-2,000 דגמי קורולה.

אוויר נקי (יחסית)

2020 הייתה שנת שיא במכירת מכוניות ירוקות: עם לא פחות מ-41 אלף מכוניות היברידיות "רגילות" בהובלת טויוטה קורולה ויונדאי איוניק, ולצדן 4,700 היברידיות-נטענות בהובלה קיה נירו (כ-1,200), מיצובישי אאוטלנדר (510) וב.מ.וו 330e עם 372 מכוניות חדשות.
3 צפייה בגלריה
10 הדגמים החשמליים הכי נמכרים בשנה החולפת
10 הדגמים החשמליים הכי נמכרים בשנה החולפת
10 הדגמים החשמליים הכי נמכרים בשנה החולפת
גם מכירות מכוניות חשמליות לגמרי רשמו שיא עם 1,486 מסירות. MG ZS EV מובילה עם 686 מכוניות חדשות, אודי e-tron עם 330, לפני GAC GE3 (עם 147), רנו זואי (109), יגואר i-פייס וניסאן ליף (60 יחידות כל אחת). מפיז'ו e2008 נמסרו 31 יחידות, אחת יותר מיונדאי איוניק. מרצדס EQC החדש ופורשה טייקן מסרו 13 יחידות כל אחד, סמארט מסרה 10 חשמליות ראשונות וטסלה העלתה לכביש 10 מכוניות שמשמשות את השלוחה הישראלית של החברה אך נרשמו כולן כפרטיות. בשנה צפוי מספר החשמליות להכפיל עצמו, עם צפי ליותר מ-400 חשמליות בינואר בלבד.

והכי נמכרים ב-2020

טויוטה קורולה היא המשפחתית הנמכרת ביותר בשנה החולפת, בעוד קיה פיקנטו היא מכונית המיני הכי נמכרת (8,000 יחידות). יונדאי i20 היא הסופר-מיני הכי נמכרת (6,760) וסקודה סופרב היא המשפחתית הגדולה הפופולארית ביותר השנה (1,980). סיאט ארונה (3,970) הוא הג'יפון הקטן הכי נמכר, קיה נירו הוא הגי'פון בגודל בינוני הכי נמכר (5,750). טויוטה ראב4 הגדול יותר מכר (5,200) וסקודה קודיאק הוא רכב הפנאי-7-מקומות הכי נמכר עם 4,950 יחידות.
בקטגוריית היוקרה ממשיכה אודי לשמור על מעמדה הבכיר עם 3,200 מכוניות, לפני מרצדס (3,125 פרטיות), ב.מ.וו (2,335), וולוו (1,745) ולקסוס (1,480). בעולמות יקרים יותר מסרה פורשה 183 מכוניות, בנטלי מסרה 19 יחידות ופרארי שש מכוניות כאשר שתיים מהן בעסקאות הליסינג היקרות של השנה. אסטון מרטין הסתפקה בשלוש מכוניות בלבד.
במפתיע, השנה ניכרת התעוררות בשוק מכירות הדגמים הספורטיביים. אודי מסרה 49 דגמי S ו-RS, ב.מ.וו העלתה לכביש 78 דגמי M שונים ומרצדס 125 דגמי AMG. עוד כאלה שאנחנו מפרגנים להם ומבקשים סיבוב: מאודי TT יש 70 מכוניות חדשות, למכוניות מרצדס GT יש 58 בעלים חדשים, 30 מכוניות פורשה 718 בוקסטר וקאיימן חדשות עלו על הכביש השנה, 29 רוכשי ב-מ-וו Z4 ו-21 רוכשי פורשה 911.
וגם, 13 ישראלים ייבאו באופן אישי שברולט קורבט C8 חדשה, שישה ניסאן GTR, והיו גם כאלה עם תג-מחיר (קצת) יותר שפוי: בערוצי הייבוא המקביל הגיעו ארצה 65 שברולט קמארו ו-58 פורד מוסטאנג, ואליהן נוספו 47 יחידות של סובארו BRZ ו-12 מאזדה מיאטה.