בקצרה:
  • סאנגיונג הקוריאנית בצרות, שלב אחד לפני פשיטת רגל
  • הגישה בקשת הגנה מפני בעלי חוב לצורך התייעלות
  • טלקאר, היבואנית בישראל: "העסקים ממשיכים כרגיל"
1 צפייה בגלריה
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון
סאנגיונג רקסטון החדש - מתמודד במכרז המשטרתי להחלפת קיה סורנטו
הדגמים העדכניים של סאנגיונג לשוק המקומי:
יצרנית רכבי הכביש-שטח הקוריאנית סאנגיונג ביקשה אתמול (ב') מבית המשפט בסיאול אישור למהלך ארגון מחדש, זאת לאחר שלא עמדה בהחזר הלוואה גדולה. מהלך זה, אם אכן יאושר, יאפשר לה שלושה חודשי הגנה מבעלי חוב. זהו צעד אחד לפני בקשה לפשיטת רגל של היצרנית הקטנה, שכבר הייתה בעבר בכינוס נכסים והחליפה כמה בעלויות בעשורים האחרונים.
למרות שהיא מתמחה בדגמי 4x4 בעידן שבו רוכשי הרכב נוהרים בהמוניהם לדגמי פנאי בכל קטגוריה אפשרית, סאנגיונג התקשתה לממש את הפוטנציאל והציגה הפסדים בארבע השנים האחרונות. משבר הקורונה פגע עוד יותר במכירותיה ועוד ביוני הודיעה בעלת המניות העיקרית שלה (75%), ענקית הרכב ההודית מהינדרה, כי היא מפסיקה להשקיע בחברה ומחפשת רוכש לחלקה. מכירות סאנגיונג ירדו השנה ב-20% ובין ינואר לנובמבר ייצרה רק 96,875 אלף כלי רכב, מספר נמוך עבור יצרנית המונית. לשם השוואה, אלה פחות ממחצית מהמכירות השנתיות של פורשה.
סאנגיונג, שנוסדה ב-1954 כיצרנית רכב שטח דמוי ג'יפ לצבא הדרום קוריאני, פיתחה בהמשך קו דגמים נפרד, בין היתר תוך שימוש בשלדות, מנועים ותיבות הילוכים ותיקים של מרצדס, במסגרת שיתןף פעולה בין החברות. ב-1987 השתלטה עליה דייהו הקוריאנית, שפשטה רגל. החברה נמכרה ל-SAIC הסינית אבל במשבר הכלכלי העולמי ב-2009 נקלעה בעצמה לפשיטת רגל ואחרי שנה נמכרה למהינדרה תמורת כחצי מיליארד דולר, שכאמור הודיעה שלא תמשיך לממן אותה.
גם בישראל עבר ייבוא החברה מספר גלגולים עד שהגיע לטלקאר, יבואנית קיה ובעבר דייהטסו. מתחילת השנה נמסרו 152 רכבי סאנגיונג פרטיים ו-21 מוניות, ירידה חדה של 35%, בשוק שירד בממוצע ב-15%. בכבישי ישראל נוסעים כיום כ-4,000 רכבי סאנגיונג, מתוך כ-5,200 שנמכרו מאז 1996.

היתרון של סאנגיונג

מוזיאוני הרכב מלאים ביצרניות רכב קטנות שפשטו רגל לאורך השנים ונעלמו. כולל יצרניות ותיקות שגורלם נחרץ לפני שנים לא רבות דוגמת סאאב השוודית. אולם לסאנגיונג יש יתרון בזכות המיצוב שלה כיצרנית רכבי שטח ופנאי, רשת מכירות שהיא מחזיקה באירופה והעובדה שהיא מייצרת מכוניות בתקינה אירופית מחמירה. על רקע החדשות יש להוסיף גם כי לפי פרסומים שונים, מפיצת כלי הרכב האמריקאית HAAH automotive holdings מנהלת בימים אלה מו"מ לרכישת סאנגיונג, ואף הסכימה לשלם עבור חלקה של מהינדרה 258 מיליון דולר.
סאנגיאנג הקורינית מעסיקה כ-4,000 איש ישירות ומספר דומה בעקיפין, ובתקופה של אבטלה גואה גם בקוריאה, קונצרן הרכב הענק יונדאי עשוי "להתבקש" על ידי הממשלה המקומית והריכוזית לרכוש את סאנגיונג. כפי "שהתבקש" בעשור שעבר לרכוש את קיה פושטת הרגל דאז. עם זאת, יונדאי נערכת כעת בעצמה להשקת רכב כביש שטח קשוח חדש, שיחזיר לכבישים בסוף השנה את השם טראקן ונועד להתחרות בטויוטה לנדקרוזר במרבית מדינות העולם, ובמיצובישי פאג'רו שעדיין נמכר בשווקים מסוימים.

"אין שום שינוי בעסקים"

מטלקאר נמסר ל-ynet כי "אין שום שינוי במהלך העסקים הרגיל שלנו עם היצרן. סאנגיונג היא קבוצת הרכב השלישית בגודלה בקוריאה ולכן אנחנו בטוחים בהמשך פעילותה של הקבוצה. כרגע היצרנית ביקשה פרק זמן של שלושה חודשים למציאת משקיע אסטרטגי. אנחנו ממשיכים בתוכניות המקוריות להשקת הסאנגיאנג רקסטון המעודכנת ברבעון הראשון של 2021 והשקת הקורנדו החשמלית במחצית השנייה של 2021".
מה אנחנו חושבים: בעידן שבו כדי לשרוד, מתמזגות אפילו יצרניות ותיקות וגדולות כמו פיז'ו ופיאט, שכל אחת מהן בעצמה כבר מיזגה לתוכה לא מעט שמות מוכרים בתעשייה, מפתיע שסאנגיונג בכלל הצליחה להגיע ל-2020. עם כל החיבה ליצרנים קטנים ויחודיים, תעשיית הרכב היא כבר מזמן משחק של גודל, ומי שאינו קשור לענק רכב שיכול לגבות אותו טכנולוגית ופיננסית, פשוט לא ישרוד. בטח בעידן המהפכה החשמלית שמעלה לכביש שמות חדשים, מטסלה ועד NIO, ואפילו אפל שהיום פורסם כי תשיק רכב חשמלי ב-2025.
יהיה עצוב אם דווקא בעידן של ביקוש לרכבי שטח, כשבין סוזוקי ג'ימני לטויוטה לנדקרוזר אין כמעט היצע לחובבי הבוץ והסלעים, ייעלם יצרן שיש לו את כל הניסיון והידע לספק מוצרים כאלה. זה עשוי להיות מה שיציל הפעם את סאנגיונג, אבל עוד קבוצת משקיעים לא תספיק כאן. בלי ברית, או בעלות בידי יצרן גדול, הקריסה הבאה של היצרנית היא רק עניין של זמן.