• היו"ר יעקב מרגי בדיון בנושא התחרותיות בשוק הרכב: יש לפרק את הריכוזיות בענף כמו שנעשה בתחומים אחרים
  • טענות קשות נגד משרד התחבורה שאינו מוטרד מהמצב והבטחה: תוקם עוד ועדה לבחינת התחרות
  • יו"ר איגוד המוסכים ל-ynet: "יבואני הרכב השתלטו על חברות הליסינג, חלקי החילוף ושוק הצמיגים
1 צפייה בגלריה
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
שוק הרכב - יבואני הרכב שולטים בכל?
(צילום: שמוליק דודפור)
בסיום ישיבת ועדת הכלכלה שנערכה היום (ב') למעקב אחר יישום חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, בחר היו"ר יעקב מרגי לסכם במילים קשות: "הוועדה מגיעה למסקנה שהתחרות בענף הרכב נכשלה ומוכשלת על-ידי הגורמים שהיו אמורים לעודד את התחרות. רשות התחרות ומשרד התחבורה לא נקטו בשום פעולה מאז חקיקת החוק לפעול ולתקן כשלים שיעודדו את התחרות.
"סוגיית התחרות בענף הרכב אינה מעניינת את משרד התחבורה. המשרד לא נקט שום פעולה אקטיבית לעידוד התחרות ולוודא שקבוצות כוח בענף זה לא מנצלות לרעה את הכוח שלהן ואת הריכוזיות בענף. הוועדה מתרשמת שישנה ריכוזיות בענף, ואולי זו ההזדמנות לבחון לפרק את הריכוזיות הזו, כפי שעשו בתחומים אחרים בענפים אחרים במשק הישראלי. הוועדה מתרשמת שרשות התחרות לא מבינה את תפקידה בכל מה שקשור להתנהלות של קבוצות כוח בענף הרכב. עם חזרה מהפגרה תוקם ועדת משנה לבחינת תחרות בענף הרכב, שתביא רפורמה לענף", אמר.
במהלך הישיבה הופנו לכיוון נציגי משרד התחבורה ורשות התחרות טענות קשות. כך למשל בחר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, להתייחס בציניות לפעילות הרשות והמשרד. "בישראל יש רשות אי-תחרות, שעושה את העבודה שלה מצוין. מאשרת מונופולים. מתנגדת לחוק שרץ כאן מאז 2013 ואושר לפני ארבע שנים. היא צריכה לקבל צל"ש על ההצלחה להעלות מחירים בשוק הרכב".
חברי כנסת שנכחו בדיון העלו אף הם טענות כנגד מצב השוק. כך למשל טען ח"כ בועז טופורובסקי כי הנוכחים בדיון שנערך מפחדים ממספר קרטלים בשוק שמשתפים פעולה. "התפקיד שלנו ושל רשות התחרות זה לפרק אותם (את הקרטלים, ה"פ), ונפרק את מי שלא מפרק אותם ברשות התחרות". ח"כ יבגני סובה הציע לזמן את שר התחבורה הקודם, ישראל כץ, שהבטיח והתגאה בהורדת המחירים, ולשאול אותו אם הוא מרוצה.
בסיום הדיון אמר לוי ל-ynet כי "יבואני השתלטו על רוב חברות הליסינג, השתלטו על שוק הצמיגים וחלקי חילוף, בהם היו בכל מקרה דומיננטיים. במקום שממשלת ישראל תאבק באמצעות הממונה על התחרות בתופעה מסוכנת זאת המעלה מחירים, היא מעודדת אותה. היא עושה זאת באמצעות חסמים למתחרים בשוק. המפתח לתחרות הוא הכנסת כמה שיותר שחקנים אך מדיניות ממשלת ישראל מאפשרת צמצום המתחרים בשוק, על גבם של גבם של אזרחי ישראל, צרכני הקצה בשוק הרכב".
ומה אנחנו חושבים: עוד ועדה לבחינת התחרותיות - הלא באמת קיימת כבר עשרות שנים - לא תעלה ולא תוריד. כל מי שמכיר מעט את שוק הרכב המקומי יודע שכדי להפוך את השוק באמת לתחרותי, על המדינה להתערב באופן דרסטי בהתנהלות משרד התחבורה והאוצר, שני האחראים העיקריים למצב הנוכחי שמעיק על האזרח אבל מעשיר את קופת המדינה וחשבונות הבנק של השחקנים הבולטים בשוק. החלטה על שינוי ומעורבות משמעותית בהרבה לא צפוי, לכן נראה שוועדות וכלי תקשורת ימשיכו להעביר ביקורת, השוק ימשיך להתנהל באופן הנוח למדינה וטייקונים.