בקצרה:
  • קונצרן GM מצא עצמו לפני מספר שנים מפגר אחרי מהפיכת החשמל
  • הבטיח ב-2017 כי ישווק 20 דגמים חשמליים כבר ב-2023
  • משדרג כעת את התחזיות ומעדכן: 30 דגמים עד 2025
"למרות שהעתיד הזה אינו צפוי בטווח הקצר, GM מחויבת לדחוף לשילוב רכב חשמלי כדי לענות על דרישות הלקוחות". התאריך היה אוקטובר 2017, הדובר היה מארק ראוס, סגן נשיא פיתוח מוצרים בקונצרן הרכב האמריקאי הענק והאירוע: מסיבת עיתונאים חגיגית בה הצהירו האמריקאים גם על חזון אפס תאונות, אפס זיהום ואפס גודש תנועה.
את עניין התאונות, גודש התנועה והזיהום אפשר לשים רגע בצד, שכן גם אז נשמעו המילים האלה בעיקר הצהרתיות וחסרות בסיס של ממש. נושא החשמל, ובכן, סיפור אחר לגמרי. שני דגמים חשמליים ראשונים אמורים היו לראות אור עד 2019, עוד 18 חדשים עד 2023.
מוקדם לדעת אם היעד השאפתני הזה אכן יושג, אבל לאור ההצהרות שפיזרה אותה GM במהלך סוף השבוע האחרון, נראה שהביטחון בכך גדול. יותר מכך: קונצרן הרכב מאמין שיצליח להגיע ל-30 דגמים חשמליים חדשים עד 2025, בעוד כארבע שנים. זה לא יגיע בקלות, או בחינם, ויתכן שזה כולל שיווק בלעדי של דגמים בשוק הסיני.
27 מיליארד דולר יושקעו בפרויקט במהלך השנים הקרובות, יותר כסף מכפי שיושקע במכוניות בעלות הנעה רגילה בכל חטיבות הקבוצה - שברולט, ביואיק, קדילאק, ו-GMC - אך משמעותית פחות מכפי שפולקסווגן הודיעה כי תשקיע עד אותו תאריך - קרוב ל-40 מיליארד.
אין ספק שהאצת פרויקט ההאמר החשמלי תחת GMC העניק לאמריקאים ידע רב באשר לקיצור זמני פיתוח. ולא צריך כאן תואר כלשהו בניהול או הנדסה כדי להבין שפלטפורמה אחת המתוכננת להעניק בסיס ללא פחות מ-12 דגמים שונים, היא דרך מצוינת להגדיל במהירות את הארסנל. יהיה האמר בשתי גרסאות לפחות, יהיה GMC מסחרי גדול בדמות טנדר או ואן, שברולט תייצר רכב פנאי וטנדר כנראה במשפחת סילברדו, קדילאק תתבסס על הפלטפורמה עם ארבעה דגמים שונים וביואיק עם שניים.
באותו מעמד עדכן הקונצרן כי הדגם החשמלי הבא שיושק יהיה כמובן ההאמר החשמלי, וזה שאחריו צפוי להיות הליריק של קדילאק, ברבעון הראשון של 2022 ולדברי GM, תשעה חודשים לפני תאריך ההשקה המקורי.
מה אנחנו חושבים: מהפיכת החשמל מעבירה הילוך וכעת מדובר במירוץ של מעט זמן והמון כסף עבור היצרניות, בניסיונן להעלות על הכביש כמה שיותר דגמים עם סוללה בלבד וללא מנוע בעירה פנימי, וכמובן כמה שיותר מהר. ההנחה היא שמי שיאחר יפסיד, לא רק למתחרות המוכרות אלא גם לאינספור יצרניות סיניות שצפויות להציף את השוק עם מוצרים איכותיים במחיר נמוך.