פגיעת וירוס הקורונה בשוק הרכב מחריפה בקצב מהיר: פולקסווגן מודיעה כי תסגור את פסי הייצור של שלל דגמיה, מיד אחרי הודעות פיז'ו ורנו על סגירה וימים ספורים אחרי שפיאט הודיעה על סגירה חלקית. יש להזכיר כי מדובר בהחלטה בעלת משמעות גדולה פי כמה מזו של היצרניות האחרות שכן פולקסווגן היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם. כעת נותר להמתין להחלטות דומות - שללא ספק יגיעו - של קונצרנים נוספים.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן קאדי
פולקסווגן קאדי
פולקסווגן - סוגרת מפעלים
לפי סוכנויות הידיעות, ההחלטה על הסגירה נובעת אמנם מדאגה לשלום עובדי הקונצרן, אך בעיקר מושפעת מבעיות אספקת חלקים מחד וצניחה תלולה בביקוש לרכב חדש. "הייצור יופסק בספרד, פורטוגל, סלובקיה ואיטליה עוד לפני סוף השבוע", כך אמר הרברט דיס, יו"ר הקונצרן. ביחס לשאר פסי הייצור בגרמניה ומדינות אירופאיות נוספות, אמר דיס כי אלה יכינו עצמם לקראת סגירה שתימשך כשבועיים-שלושה.
ועדי העובדים הגדולים בפולקסווגן אישרו כי כך אכן נמסר להם אך הביעו תרעומת על כך שהנהלת החברה נדרשה לזמן רב כדי להגיע להחלטה המתבקשת על סגירה. "אנחנו מאמינים שזה מאוחר מדי ומצפים להוראה לעזוב את המפעלים לאלתר", כותב העומד בראש הארגון, במכתב פתוח שנשלח להנהלת החברה. עוד הוסיף כי "עובדי פולקסווגן אשר נאלצים לעמוד בסמיכות לחבריהם לצד פסי ייצור, לא מבינים מדוע הם צריכים להסתכן בהדבקה לטובת ייצור עוד כמה מאות מכוניות, בזמן שאנשי הנהלה עובדים כבר מהבית".
פרנק וויטר, מבכירי אנשי הכספים בקונצרן הרכב הענק, אמר כי "התפשטות וירוס הקורונה משפיעה כרגע על הכלכלה העולמית. לא ברור לנו עד כמה חמורה השפעתו של הנגיף וכמה זמן הוא צפוי להשפיע על קבוצת פולקסווגן, וכרגע אין לנו הערכות ריאליות. אנחנו משתמשים בכל אמצעי אפשרי לתמיכה בצוות העובדים ומשפחותיהם מתוך רצון לשמור על יציבות העסק שלנו".
כבר אתמול (יום ג') הודיעה קבוצת PSA עם המותגים פיז'ו, סיטרואן ואופל כי היא סוגרת את פסי הייצור בעקבות מה שהיא מכנה "האצה במספר המקרים החמורים כתוצאה מפגיעת וירוס הקורונה בקרבת מפעלי ייצור של הקונצרן, אך גם בעיות אספקת חלקי רכב חשובים וההשבתה הכמעט מלאה של שוק הרכב החדש. "לכן החליטה היצרנית", כך בהודעה רשמית, "לסגור את אתרי ייצור הרכב החדש עד סוף החודש בצרפת, ספרד, גרמניה, בריטניה, פולין, פורטוגל וסלובקיה".
3 צפייה בגלריה
פיז'ו, סיטרואן ואופל - סוגרים
פיז'ו, סיטרואן ואופל - סוגרים
פיז'ו, סיטרואן ואופל - סוגרים
(צילום: AFP)
גם ברנו המתחרה הודיעו על סגירת כל פסי הייצור של המותג "במטרה להגן על צוות העובדים מפני פגיעת וירוס הקורונה ובהתאם להחלטות הממשלה הצרפתית". לדברי רנו, מספר פסי הייצור שייסגרו עומד על 12 ובהם 18 אלף עובדים. בהודעה רשמית של המותג נאמר כי שאר פסי הייצור של רנו במדינות אירופאיות אחרות יעבדו בהתאם להוראות הממשלות הרלוונטיות. ברנו מבטיחים כי הפעילות תחזור לשגרה כאשר המצב יאפשר זאת, עם התאמות נדרשות לדרישה מהציבור. יש להניח כי בכך רומזת רנו כי רמת הביקוש צפויה להיות נמוכה במיוחד גם כאשר סכנת הוירוס תחלוף, ולכן צפויים פיטורים הכרחיים.
3 צפייה בגלריה
רנו מגאן RS
רנו מגאן RS
רנו - סוגרת
(צילום: ניר בן זקן)
פיאט הודיעה כבר לפני כשבוע ימים כי היא סוגרת פסי ייצור, בהם אלה עליהם מורכבים פיאט 500X וג'יפ רנגייד וקומפאס, פיאט דוקאטו (ופיז'ו בוקסר וסיטרואן ג'אמפר). אלפא רומיאו ג'וליה, סטלביו וג'ולייטה ופיאט פנדה. פרארי ולמבורגיני הקטנות שמפעליהן ממוקמים במרכז ההתפרצות באיטליה, סגרו אף הן את שעריהן.