בקצרה:
  • המדינה מנסה לפתור את בעיות העומס בכביש 6
  • במקביל להוספת נתיב ישתנו התעריפים
  • בשעות השפל תוזל הנסיעה, בשעות השיא תתייקר
2 צפייה בגלריה
קטע כביש 6 ללא גדר ליד גלגוליה
קטע כביש 6 ללא גדר ליד גלגוליה
קטע כביש 6 ללא גדר ליד גלגוליה
משרד התחבורה מעוניין לעבור לשיטת גביית האגרה משתנה לפי שעות בכביש 6, האמורה להפחית עומסים בשעות השיא ולעודד נסיעות - בעיקר של רכב כבד - בשעות השפל. כך עולה מדיון שהתקיים בימים האחרונים במשרד בהשתתפות אנשי חברת "חוצה ישראל", הרגולטור הממשלתי של כביש האגרה. זאת במקום ההצעה המקורית לתת הנחות באגרה למשתמשי הכביש, אשר זכתה לביקורת ציבורית שכן היא מעודדת שימוש ברכב פרטי על פני תחבורה ציבורית.
במשרד דנים כעת ביישום היוזמה של השרה מירי רגב להוספת נתיב רביעי שיתופי לקטע המרכזי של הכביש, 60 ק"מ בין מחלף קסם למחלף עירון, בתמורת להארכת זיכיונה של מפעילת הכביש, חברת דרך ארץ. מעבר להוספת הנתיב שישמש תחבורה ציבורית ורכבים פרטיים מרובי תפוסה, בוחנים במשרד התחבורה מהלך נוסף להפחתת העומס הכבד בקטע באמצעות שינוי מודל תשלום האגרה.
האגרה כיום קבועה לאורך היממה ומשתנה בהתאם למרחק הנסיעה בכביש. עלות של בין 26 ל-34 שקל למי שנוסע לכל אורכו (לפי סוג המינוי), או בהיותו לקוח מזדמן שמשלם את התעריף היקר ביותר. משאיות מחויבות לשלם בין 78 ל-85 שקל לכל נסיעה באותו קטע. הנסיעה בחלק הצפוני החדש בין יקנעם לצומת סומך אינה קשורה להצעה, שכן התשלום עליה הוא נפרד ומחירה לא צפוי להשתנות.
ל"ממון" נודע כי על פי המתכונת שגובשה, כלי רכב פרטיים במשקל של עד 4 טון יקבלו הנחה של 25% בשעות השפל - בין 04:30 ל-06:00, בין 09:30 ל-14:00, ובין 18:00 ל-20:00. מנגד, הנסיעה תתייקר למשתמשים בשעות אחרות בשיעור של 22.5%. רכב כבד, משאיות ואוטובוסים יקבלו הנחה של 50% באגרה לנסיעות בין 03:00 ל-06:00. ייתכן שגם רכב פרטי יקבל הנחה כבר מ-03:00.
על פי הערכות אנשי חוצה ישראל, השינוי לא יפחית ולא יגדיל את הכנסות הזכיין, ההנחות יתאזנו עם העלאת המחיר בשעות השיא, והכביש יהיה פנוי יותר כאשר העומסים יתחלקו טוב יותר במשך היום. חברות הובלה יוכלו לחסוך 40 שקל בנסיעה מוקדמת יותר לאורך הקטע, ומאות שקלים בחודש לכל משאית.
מנגד, מעבר לנסיעות מוקדמות יותר יחייב שינוי בשעות העבודה המוגבלות מראש של נהגי המשאיות והתארגנות שונה במרכזים הלוגיסטיים במפעלים שמהם מגיעה הסחורה או אליהם היא נמסרת. הובלת המטענים היבשתית בישראל ממשיכה להתבסס על משאיות לנוכח העיכובים המתמשכים בפיתוח רשת רכבות המטענים של רכבת ישראל, והמחסור בנגישות מסילות למרכזים לוגיסטיים ותעשייתיים.
המהלך צפוי לעורר ביקורת מצד תושבי יישובים לאורך הכביש ששעות נסיעתם בו אינן גמישות, תלויות בשעות העבודה שקבע המעסיק שלהם ובשעות הפתיחה של מוסדות החינוך של ילדיהם, כך שהם אינם יכולים בהכרח להקדים או לאחר את הנסיעה. במקרה זה השינוי צפוי לייקר להם את השימוש החודשי בכביש בשיעור של בין עשרות שקלים ועד ליותר מ-100 שקלים. חלקם אף ייאלצו להשתמש בו בשנים הבאות במקום לנסוע ברכבת, לאחר שהמשרד ביטל את הקמתן של תחנות כפר סבא צפון ואחיטוב לאורך המסילה המזרחית מטעמי תקציב.
הצורך בהוספת הנתיב ובפעולה שתביא לפיזור עומסי התנועה בכביש המרכזי עולה מהערכות חוצה ישראל על התרחבות העומסים בכביש בשנים הקרובות. כך, למשל, מהירות הנסיעה הממוצעת לכיוון דרום בשעות השיא של הבוקר (06:00-09:00) עומדת על 88 קמ"ש בין עין תות לעירון, אך ללא הרחבה תרד ל-43 קמ"ש ב-2030 ול-25 קמ"ש ב-2040. בקטע העמוס בין באקה לניצני עוז עומדת המהירות הממוצעת כיום באותן שעות על 43 קמ"ש ותרד ל-13 קמ"ש ללא השקעה בהרחבתו.
לפי ההערכות, ב-2030 יעברו בכביש יותר מ-7,000 מכוניות בשעה בשעות העומס בבוקר ואחר הצהריים, עם שיאים של 7,500 כלי רכב ב-08:00 בנחשונים צפון, 7,600 במחלף קסם לכיוון צפון ב-15:00, ו-7,900 במחלף קסם לכיוון דרום ב-07:00.
מאז שנפתח הקטע הראשון של הכביש בין מחלף נחשונים למחלף אייל ב-2004, גדל מספר כלי הרכב שמשתמשים בו, עם ירידה חריגה רק ב־2020 על רקע הסגרים והירידה בפעילות הכלכלית שכפתה הקורונה. אם ב-2004 השתמשו בכביש 356 אלף כלי רכב, ב-2010 כבר עמד מספרם על 781 אלף, ב-2015 על 1.2 מיליון וב-2019 על 1.54 מיליון. ב-2020 ירד המספר ל-1.315 מיליון, אבל השנה צפוי המספר לעבור את זה שלפני שנתיים.
רוב התנועה, כ-85%, מתבצעת בימי החול במשך השבוע, ומיעוטה בסופי השבוע, שגם בהם נרשמים עומסים בכביש, בעיקר בשבת אחר הצהריים. מחצית ממשתמשי הכביש נוסעים בו מדי שבוע.
עלות בניית הנתיב הרביעי עומדת על 2.5 מיליארד שקל, והמדינה כבר הביעה בדיונים עם חברת דרך ארץ הסכמה לממן אותה תוך כדי הארכת הזיכיון של דרך ארץ בשלוש שנים, ל-2032. על פי הערכות חוצה ישראל יידרשו כ-3.5 שנים לעבודה, כך שהנתיב הנוסף, בשני הכיוונים, ייפתח בהדרגה בין יולי 2026 למארס 2027, זאת אם תושג הסכמה עקרונית לפרויקט עד סוף השנה, הסכם זיכיון חדש יסוכם עד יוני 2022 והסגירה הפיננסית עד דצמבר בשנה הבאה.