יבואניות הרכב רוצות לפתוח מחדש את אולמות התצוגה שנסגרו לפני שבועות ספורים. במכתב שנשלח לאבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, טענו יבואני הרכב כי חידוש המכירות הוא חלק חשוב מהחזרת המשק לפעילות. "האולמות גדולים מספיק ואפשר לשמור על תקנות הבידוד החברתי", מסביר חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב. ממשרד התחבורה נמסר שהבקשה תועלה בדיונים עם שאר משרדי הממשלה.


1 צפייה בגלריה
אולם תצוגה הארלי דיוידסון
אולם תצוגה הארלי דיוידסון
אולם תצוגה הארלי דיוידסון
(צילום: גיא בן ברק)
יש להזכיר כי לא רק היבואנים, אלא גם המדינה סופגת הפסדים בעקבות ההאטה החזקה בשוק. מדי שנה נכנסים לקופת המדינה כ-10 מיליארד שקלים ממס קנייה ומכס על רכב חדש, לצד מע"מ על רכב חדש ודלק בשווי ארבעה מיליארד שקלים נוספים. בחישוב כולל מכניס ענף הרכב למדינה מדי שנה כ-42 מיליארד שקלים, לרבות 18.9 מיליארד שקל ממס על דלק, 4.7 מיליארד מאגרות רישוי ואחרות, ו-4.5 מיליארד על מס שווי שימוש.
על אף שיעור האבטלה המזנק, בענף אופטימיים. "ייקח לשוק זמן לחזור לעצמו, אבל אחרי רבעון שני חלש, הרבעון השלישי יהיה הריבאונד", מקווה דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, יבואנית פיז'ו, סיטרואן, DS ו-MG. אייל גור, מנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי בקבוצת שלמה, מעריך שבמאי מכירות הרכב המשומש יהיו 50% מהרגיל, ושוק הרכב החדש גם ייפגע - "אבל אנשים תמיד צריכים רכב".

לא יהיו הנחות, אבל הטבות יגיעו

המשבר ישנה את שוק הרכב ויאיץ תהליכים שכבר החלו, בהם רכישת רכב דיגיטלית בלי להגיע לסוכנות. "בתחילת אפריל התחלנו למכור את פיז'ו 2008 ויש כבר יותר מ-100 הזמנות שבוצעו באתר, כולל תשלום מלא", אומר שביט. "גם רובם של 300 רוכשי ה-MG ZS עשו זאת באתר, תוך שיחות זום עם המוכרנים ואחרי שנציג מגיע אליהם לנסיעת מבחן. המכירות הדיגיטליות לא יהפכו לעיקריות, אבל יהיו משמעותיות יותר".
האם החזרה לשגרה תגיע עם מבצעים והנחות? "יהיו לנו הצעות-ערך במגוון מסלולים, אבל למזלנו המשבר תפס אותנו עם מעט מלאי במגרשי המשומשות", אומר גור. שביט מעריך שנראה יצירתיות במבצעים: "הניסיון מוכיח שמתן הנחות פוגע בערך הרכב המשומש מאותו דגם, כך שההטבות יגיעו במקומות אחרים. למשל, במימון גדול יותר ולזמן ממושך יותר או במחירים שהענף ישלם על רכישת הרכב המשומש של הלקוחות בטרייד-אין".
מה שכבר החל להשפיע על השוק זה מעבר הישראלים להזמנות אונליין: "אפריל היה פחות חשוך משחששנו, עם הזמנות של 20 כלים דו-גלגליים", אומר גדי אבירם, יו"ר ומבעלי מטרו מוטור, יבואנית אופנועי וקטנועי סאן יאנג, ימאהה וקוואסקי. "מגיעים עצמאים או צעירים שפוטרו שרוכשים קטנוע כדי לעבוד בינתיים כשליחים. יש גם מי שאומרים לעצמם, 'לחו"ל אולי לא ניסע השנה, לפחות שיהיה אופנוע'".
שוק הדו-גלגלי לרוב מקבל תנופה עם היציאה מהחורף, ולדברי אבירם "תמיד בתקופות מיתון עולה חלקו של השוק הדו-גלגלי ממכירות הרכב. אם הענף לפני המשבר מהווה 6%-7% מהמכירות, בחודשים הקרובים אני מעריך שנגיע לשיעור דו-ספרתי. חלק מנוסעי התחבורה הציבורית יעברו לקטנועים, כולל דגמים תלת-גלגליים, כתחליף".