בקצרה:
  • זה עשרות שנים שמומחים מעבירים ביקורת חריפה על לימוד הרכיבה בארץ
  • הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מזניקה פיילוט שמטרתו לשפר את רמת הרכיבה
  • הכוונה: הפיכת הקורס לחובה וניסיון להעניק הטבות ביטוח למסיימים
מתחילת השנה הנוכחית נהרגו 57 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים על כבישי הארץ, זינוק של 21% לעומת השנה שעברה - אף שבמהלך השנה היו שבועות ארוכים של הגבלת תנועה. בתגובה לכך נערכים במשרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לחייב כל רוכב קטנוע או אופנוע לעבור קורס רכיבה מתקדמת שיכלול הדרכה מעשית ברכיבה ויעסוק בזיהוי סכנות בכביש ודרכים שבעזרתן ניתן להימנע מהן.
משרד האוצר הקציב לפיילוט - שיהיה השלב הראשון של היוזמה - שיחל בקרוב שני מיליון שקלים וישתתפו בו מאות רוכבים. בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם מכרז לבחירת מפעיל הקורס שמחירו יהיה 600 שקלים ואורכו יומיים. משתתפי הקורס הניסיוני יקבלו את כספם בחזרה אם ישלימו אותו. לדברי הרשות, בכוונתם כי כ-20% מהמשתתפים בפיילוט יהיו רוכבים מהמגזר הערבי, בהתאם לחלקם באוכלוסיה, לאחר שבשנים האחרונות נרשם גידול משמעותי במספר הרוכבים מקרבם ומעורבותם היחסית בתאונות עלתה.
1 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בה נפגע האופנוען בכביש 1
זירת תאונת הדרכים בה נפגע האופנוען בכביש 1
התאונה הקשה בכביש 1 - זינוק חד במספר הרוכבים ההרוגים השנה
(צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה)
יש להדגיש כי הקורס אינו צפוי לעסוק בחוקי תעבורה ובציות להם, דוגמת קורס נהיגה מתקנת שאליו מוזמנים נהגים לאחר מספר עבירות תנועה, אלא אמור להשלים את לימודי הרכיבה המיושנים הנהוגים בארץ. הלימודים והתרגולים יתמקדו בשיפור מיומנות הרכיבה לפי תוכנית שפותחה על-ידי הרשות בשיתוף משרד התחבורה, אשר כללה קבוצות מיקוד עם רוכבים, סקירת הכשרות מקובלות בעולם והתאמה לרוכבים בישראל. הקורס צפוי לכלול הרצאות לצד תרגולי מבט נכון, התחמקות ממכשול, פעולת היגוי נכונה, בלימות חירום והשפעת מערכת ה-ABS.
יצוין כי בישראל קיימים מספר בתי ספר לרכיבה מתקדמת לרוכבים, וגופים המפעילים ציים גדולים של רכב דו-גלגלי, כמו המשטרה ומד"א עושים בהם שימוש קבוע לשיפור מיומנות רוכביהם. גופים אלה מדווחים על הפחתת שיעור התאונות והפציעות בקרב המשתתפים בקורסי הרכיבה המתקדמת.
בכוונת הרשות לזמן לקורס רוכבים צעירים המחזיקים ברישיון רכיבה עד שלוש שנים, לצד מורי רכיבה ובוחנים לרכיבה שיזכו לקורס שונה במקצת אשר יכלול רכיבים נוספים שמטרתם לפתח את כישורי ההוראה בהיבט תפיסת הסיכון.
את הפיילוט ילווה מחקר שתערוך הרשות הלאומית ולפיו תגבש הרשות את ההכשרה הסופית ותפעל להפכו לקורס חובה לרוכבים. הכוונה היא לעבוד עם המפקח על הביטוח גם על מתן הנחות בביטוח החובה לרוכבים בוגרי קורסים לרכיבה מתקדמת, בזכות תרומתם להפחתת התאונות.
היום (ראשון) יתחיל קמפיין של הרשות בנושא סכנות לרוכבים והתמודדות עימן. ״לרוכב אופנוע בישראל יש סיכוי של פי 16 מנהג להיפגע בתאונת דרכים קשה בישראל", אומרת מנכ"ל הרשות, רחלי טבת ויזל. "הפתרון הוא לא רק בתחום התשתיות והאכיפה, אלא גם בהכשרות. לכן פיתחנו בשיתוף משרד התחבורה, הכשרה ייחודית לרוכבי אופנוע לפי מודל שונה מכל מה שנלמד בישראל. אשר מתמקדת בהימנעות מכניסה למצבים מסוכנים, במקום איך להיחלץ מכאלה שהסיכוי לשרוד אותם בשלום, קטן".
מה אנחנו חושבים: הוספת קורסי רכיבה מתקדמת היא יוזמה ברוכה, כל עוד ישמרו על רמה מקצועית גבוהה. אבל היא לא תחליף לרענון תוכנית לימודי הרכיבה המיושנים, שהרבה פעמים מחדירה לרוכבים החדשים הרגלים מזיקים ותפיסות מהעבר.