קל להבטיח, קשה יותר לבצע. מיגון תאי הנהג באלפי אוטובוסים שעליו סיכמו השבוע משרדי התחבורה והאוצר, לא צפוי במספרים גדולים לפני חודש יוני והשלמתו של המהלך צפויה רק בעוד חודשים. המשמעות היא עיכוב חזרה מלאה של תחבורה ציבורית לשירות, לאחר שהופסקה ברובה לאחר התפרצות הקורונה.
1 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית
(צילום: מוטי קמחי )
בשבוע האחרון הסכים האוצר לממן מיגון של 6,000 אוטובוסים עירוניים, בעלות של 40 מיליון שקל. ‏"ההפרדה בין הנהג לנוסעים תשמור על בריאות הנהגים ועל בטחון הנוסעים ותאפשר שקט נפשי ומאה אחוז ריכוז של הנהג בנהיגה ובכביש", הסביר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', לאחר השגת הסיכום, שזכה גם לברכת ארגון הנהגים.
אולם בדיקת "ממון" מגלה כי יעברו עוד שבועות ארוכים עד שתחל התקנת המיגון. רק לאחר ההסכמה על התקציב יוכל משרד התחבורה לפרסם מכרז לביצוע העבודות, שעליו צפויים להתמודד מפעלי האוטובוסים המקומיים, מרכבים והארגז, וקבלנים נוספים. בהתאם להצעות המחיר ייתכן שייבחר יותר מספק אחד לביצוע המיגון, שיכלול התקנה לוחות פרספקס שקופים סביב תא הנהג, כחלק מדלת שתתווסף אליו. השלמת ההתקנה באלפי אוטובוסים תארך חודשים.
ההפרדה תגן על הנהגים מסכנת הדבקות בנגיף הקורונה ותקיפות נוסעים, כפי שאירע בשבוע שעבר כאשר נוסע שיסה את כלב הפיטבול שלו בנהג אגד בירושלים. אולם ההפרדה תחול רק ב-60% מצי האוטובוסים, ותתמקד בקווים עירוניים.
אוטובוסים שירכשו חברות התחבורה מעתה יצוידו במיגון עוד בפס הייצור. כך מתוכנן במכרז הצטיידות חדשה של אגד ל-420 אוטובוסים עירוניים ו-120 אוטובוסים מפרקיים, שיסופקו ב-2021.