תעלות בטון, חמ"ל מבצעי ואנשי תחזוקה פרוסים בשטח וינסו להקטין את מספר ההצפות וחומרתן על כבישי ישראל. בחברת נתיבי ישראל, האחראית על תחזוקתם של 98% מהכבישים הבינעירוניים בארץ, מזכירים בכל זאת כי למרות כל ההכנות, משבר האקלים אחראי למטחי גשם קצרים וכבדים מבעבר, המייצרים כמויות מים שהניקוז מתקשה לקלוט.
לדברי מעדא גדבאן, ראש אגף ניהול ואחזקה בנתיבי ישראל, ההכנות לחורף הקרוב החלו מיד עם סיום העונה הקודמת, בעיקר בעבודות ישירות הכוללות טיפול וניקוי תעלות וקולטנים, מעברי מים ושיקום מדרונות, וכן עבודות עקיפות מסיביות יותר הכוללות ריבודי כבישים, שיקום תעלות שקרסו ומעברי מים גדולים.
"בשל אירועי הקורונה השקענו 200 מיליון שקלים כדי להגדיל כמות הריבודים ואת הטיפול במעברי מים בעייתיים, בעיקר באזור הדרום, כאשר בשנתיים האחרונות אנחנו מטפלים במיוחד בכביש 90 ובאזור נחל קדרון", לדבריו, עיקר ההצפות מתרחשות בכביש 90, בכביש 40, ובכבישי רמת הגולן. אך גם מרכז הארץ יודע שיטפונות רבים, כמו בנתיבי איילון שנסגרו בשנים האחרונות וכבישים רבים נוספים.
1 צפייה בגלריה
הכנת הכבישים בישראל לקראת החורף
הכנת הכבישים בישראל לקראת החורף
הכנת הכבישים בישראל לקראת החורף
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
במחלף אלוף שדה פגשנו את אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בחברה. "בחורף הקודם עלה נחל כופר, העובר בסמוך, על גדותיו, לאחר שקלט כמות מים מסיבית מרמת גן וסביון, וגרם לקריסה של המדרון עם חתירה של מים לנתיב הנסיעה. אם היה מגיע עוד גל כזה של גשם, הנתיב עלול היה לקרוס, והיינו נאלצים לחסום את מחלף אלוף שדה".
לדבריו, "הפתרון הוא סוג של 'תעלת כוורות' מדופנת שתפקידה להסיט את המים לכיוון החלק המערבי, לאזור הטבעי של הנחל. כך לא תהיה לנו יותר חתירה מתחת לכביש". פלג ציין כי בבניית התעלה הושקעו 400 אלף שקלים והיא הצליחה למנוע את הצפת הכביש באירוע הגשם האחרון בסוף השבוע.
הפתרונות הצליחו פחות בסמוך לכביש 461 בין יהוד לאור יהודה, שם קיר הבטון של התעלה הסמוכה לכביש קרס לחלוטין בשל המשקעים המרובים ובשל המים שהגיעו גם מיהוד. "הספיקות היו גבוהות עד כדי כך שקיר בטון באורך של 100-150 מטר פשוט קרס. אם לא נטפל בזה מהר, זה עלול לגרום לחתירה של המים לכיוון הכביש באירוע הגשם הבא".
ומה עושים בימי השיא של החורף? גדבאן מספר שנערכים מראש לפי תחזיות מזג אוויר. "הצוותים שלנו פרוסים בכל נקודות התורפה, אבל אנחנו לא יכולים למנוע כל הצפה ויש מקרים שכל שנותר לנו הוא לחסום את הכביש ולמנוע מאנשים להתקרב. במקומות מועדים לפורענות מרחיבים את השוליים, מטפלים בתעלות הניקוז מסביב ושואבים מים ומנקזים בזמן אמת".