קונצרן PSA (פיז'ו-סיטרואן) חושף את פלטפורמת eMVP שתשמש את הדגמים העתידיים של המותג החל מ-2023, עם דגש על שילוב יחידות הנעה חשמליות. המכונית הראשונה לקבל אותה תהיה ככל הנראה ה-308 הבאה. אבל יש עוד כמה פרטים חשובים שכדאי לכם לדעת:
רגע, מה זו בעצם פלטפורמה: למעשה, השלד של המכונית, מרכיב מרכזי בתכנון האמור לשאת עליו את מרכב הרכב וכולל מערכות מכאניות רבות. הן תא הנוסעים, והן מערכת ההנעה (מנוע-גיר) והמיתלים. הפלטפורמה אחראית גם לבטיחות, ומשלבת אזורים קשיחים המגנים על הנוסעים מפגיעה ישירה, אך גם אזורי קריסה שמטרתם ספיגת אנרגיית המכה בזמן תאונה.
בניגוד לעבר, עם פלטפורמה ייעודית כמעט לכל דגם, כיום משתמשות היצרניות בפלטפורמות מודולאריות עם בסיס זהה אך מידות שונות. בכך ניתן להתאים אותן למגוון רחב של דגמים בגדלים ותצורות מרכב שונות, ועם יחידות הנעה שונות ואפילו ייעודים אחרים. המטרה כמובן: ייעול וצמצום עלויות בשוק שהפך תחרותי מאי פעם.
בשנים האחרונות נפוצות יותר ויותר פלטפורמות שמתוכננות במקור עבור רכב חשמלי, בניגוד למקובל לפני כן עם שילוב סוללות, מנוע חשמלי ומכללים אחרים בבסיס "רגיל". במקרה של פלטפורמה ייעודית יש מיקום מוקפד ומתוכנן היטב מראש לצבר הסוללות הכבדות (ברצפה), מיקום המנוע ויצירת אזורי בטיחות הנגזרים מאלה.
3 צפייה בגלריה
פיז'ו E-לג'נד
פיז'ו E-לג'נד
פיז'ו E-לג'נד
איזה דגמים היא תשמש: רגע, עושים סדר. לפיז'ו-סיטרואן יש שתי פלטפורמות עיקריות לכלל דגמי המותג. לראשונה שבהן קוראים CMP, והיא מיועדת לדגמי סופר-מיני (סגמנט B בעגת התעשייה) וגרסאות הפנאי שלהם. למשל, פיז'ו 208 ו-2008. השניה היא EMP2, וזו מהווה בסיס לדגמים גדולים יותר כמו 308, 508 ובהתאמה, גרסאות הפנאי 3008 ו-5008. עכשיו, CMP הקטנה מיועדת גם לדגמים חשמליים. EMP2 לעומת זאת, לא. והיא זו שתפנה מקום לחדשה.
חשוב מאוד - מה הטווח: לדברי הקונצרן הצרפתי (שכולל כיום גם את אופל), קיבולת המצברים תעמוד על 60 עד 100 קוט"ש, עם טווח נסיעה של 400 עד 650 ק"מ בין טעינות. מעט, הרבה? בעוד ש-400 ק"מ בין שקע לשקע הפכו עם הזמן למקובלים בקרב יצרניות דגמים חשמליים חדשים, 650 הוא כבר טווח מאוד מכובד, גבוה מהמקובל בדרך כלל. עם זאת, צריך לזכור שאת החשמליות האלה עדיין לא ראינו, ועד שיגיעו לכביש צפוי ממוצע הטווח לגדול בעוד 100 ק"מ לפחות. כך שנראה כי PSA מכוונים פחות או יותר למיינסטרים מבחינה זו.
ושני הסנט שלנו: קונצרן PSA עבר מהפך של ממש בעשור האחרון, מיצרן עם מגוון דגמים בעייתי, תדמית מקרטעת ועתיד לא ברור, לאחד ממובילי התעשייה במספר קטגוריות חשובות. ובשנים האחרונות התאים עצמו במהירות לעידן החשמלי עם שילוב חכם ומוצלח של יחידות הנעה חשמליות ומשולבות. המעבר המהיר לחשמל החל שם זה מכבר, אך נראה כי כעת הוא מואץ ומקיף את כל אגפי ומותגי הקונצרן. ויש לנו בעיקר מחמאות למושכים בחוטי ההנהלה הצרפתית. הם בכיוון המאוד נכון.