• מספר המכוניות שעלו על הכביש במהלך יולי עומד על 22,696, ואלה 297 מכוניות בלבד פחות מיולי 2019
  • משבר הקורונה בשוק הרכב, אשר היכה בחוזקה בחודשים אפריל-מאי עם האטה דרסטית, מתפוגג לאט אבל בטוח
  • אם יישמר השיפור, 2020 תסתיים טוב בהרבה מכפי שצפו לה מרבית היבואנים הגדולים
1 צפייה בגלריה
פקק
פקק
השוק מתאושש
(צילום: שי אורמן)
כ-22.7 אלף מכוניות חדשות נמכרו במהלך חודש יולי החולף, קרוב לנתון שקבע השוק ביולי 2019. בכך הופך החודש החולף לראשון מאז השתלטות מגיפת הקורונה על המשק הישראלי, בו מספר המכוניות החדשות העולות על הכביש דומה לנתון של אשתקד. עם זאת, ממתחילת השנה נרשמת ירידה של 22% לעומת 2019, שיפור חודשי לעומת תעודת מחצית השנה בה נרשמה עדיין ירידה של כ-25%. בסך הכל נמסרו מתחילת השנה 141,990 מכוניות חדשות, לעומת 181,075 מכוניות בשבעת החודשים הראשונים של 2019.
למרות התמונה המעודדת יחסית, שלוש הגדולות של השוק ספגו מכה קשה. יונדאי עם כ-21.7 אלף מכוניות השנה וטויוטה עם כ-18 אלף רושמות בינתיים ירידה חדה של 28%. קיה שבמקום השלישי לא מפגרת אחריהן בהרבה עם כ-17.3 אלף מכוניות חדשות וירידה של 25% לעומת אשתקד. עוד ירידות בולטות בעשירייה הראשונה: סוזוקי עם צניחה של כ-30% וניסאן עם 39%. יבואנית המותג סובלת מירידה חדה גם של שאר מותגיה המצליחים בדרך כלל, רנו שמאבדת 31% ודאצ'יה שעושה חיל כבר מספר שנים אך יורדת השנה בלא פחות מ-38%.
עוד ברשימת המפסידות הגדולות: פיז'ו שמאבדת כ-32%, אופל (המשווקת לצדה) שהצטמצמה ב-53% אך ממספרים נמוכים בהרבה, פיאט שמכרה השנה רק 455 מכוניות (כ-65 מכוניות בחודש בממוצע) ומאבדת 56% השנה, או הונדה שכמעט שווה לה באחוזים עם ירידה של 55% (1,741 מכוניות) לעומת 2019.
ויש גם בודדים שנהנים מהמצב, באופן מובהק, מותגים שמכוונים (בדרך כלל) לשוק הפרטי. המרשים במותגים השנה הוא סיאט עם כ-7,300 מכוניות חדשות וזינוק מאוד יוצא דופן של 38% במכירות, בעיקר תודות לאספקת מכוניות לקציני צה"ל. גם שברולט עם כ-5,100 מציגה עלייה נדירה השנה של 10%, בעוד קאדילק, חטיבת היוקרה שלה, עולה השנה ב-25%. MG הסינית שמכרה עד כה 903 מכוניות, לרבות MG ZS EV החשמלי, עולה ב-15% נאים ביותר.
מה אנחנו חושבים: מרבית היבואנים הגדולים עימם שוחחנו במהלך חודשי עצירת המסירות וסגירת אולמות התצוגה, הימרו בממוצע על ירידה שנתית צפויה של כ-25%. חלקם דיבר על 30% ויותר, אחרים הרהיבו עוז והסתפקו ב-20%. אם כך, הרע במיעוטו הושג כבר בחודש יולי, עם חמישה חודשים "רגילים" (כך אנחנו מקווים לפחות) לפנינו.
כולם ציפו להורדות מחירים קיצוניות, וזה לא ממש קרה. עשרות אלפי מכוניות מושבתות במגרשי החנייה של חברות הליסינג? גם זה לא בדיוק המצב. ובכלל, מי שמעריך כי השנה תסתיים בירידה של כ-10% בלבד, עליה היו חותמים כל היבואנים בחודש אפריל למשל (וחלקם ללא קשר לקורונה, עוד בתחילת השנה), לא נתפס כהוזה או אופטימיסט חסר תקנה. ואנחנו איתו.