תומקאר הישראלית מנהלת משא ומתן מתקדם להקמת מפעל הרכבה בדובאי ביחד עם שותפים מקומיים, כך נודע ל"ידיעות אחרונות". הסכם להקמת המפעל, הצפוי לייצר רכבי שטח עבור השוק האזרחי והביטחוני על בסיס ערכות שיגיעו ממפעל החברה החדש בארה"ב, צפוי עד סוף השנה.
המפעל העתידי הוא חלק משיתוף פעולה של תומקאר עם שתי חברות אמריקאיות: הראשונה שבהן היא comframe solutions, ספקית פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לממשל האמריקאי. האחרת היא Prince Manufacturing, קבלנית משנה של תעשיית הרכב הצבאית והאזרחית בארה"ב שעיקר עיסוק במתכת, ואשר תרכיב רכבי תומקאר בשניים ממפעליה בארה"ב (צפון קרוליינה וטקסס) כמו-גם במקסיקו. , עם כושר ייצור שלך אלפי יחידות בשנה לרכב השטח הישראלי.
שתי החברות הן בבעלות איש העסקים האמריקאי אריק פרינס, לשעבר לוחם ומפקד ביחידת הקומנדו של הצי האמריקאי ה-SEALS. פרינס הוא מייסד חברת בלאקווטר האמריקנית, חברת הייעוץ ביטחוני וקבלנית אבטחה המתמחה בגיוס יוצאי כוחות מיוחדים, שבשנת 2007 ספגה ביקורת קשה לאחר שכמה מעובדיה רצחו 14 אזרחים עיראקים חפים מפשע בבגדאד.
תומקאר הוקמה בשנות ה-80 בידי יורם זרחי, שהחזיק במפעל צינורות בקיבוץ גבעת השלושה וביקש לבנות באגי לבנו תום. זרחי, שאינו מהנדס רכב, אבל צבר ניסיון רב בתחום הניוד בצה"ל, בנה סדרה של רכבי מירוץ ופנאי, וייצר מאז יותר מ-3,000 כלי רכב שנרכשו בידי חברות טיולים, בני 16 שניצלו את הרישוי שלהם בארץ כטרקטורים, ציידים וטיילים בארה"ב, ובשוק המוסדי, החל מחברות כרייה, ועד צה"ל, מג"ב, וכוחות מיוחדים ברחבי בעולם.
כושר הנשיאה והיציבות העניקו לתומקאר בשנים האחרונות תפקיד ייחודי: כמה כלים נרכשו בידי אולפני הסרטים הגדולים בארה"ב לנשיאת מצלמות, והם היו בין השאר חלק מצילומי סרטי מארוול האחרונים, ו"היו זמנים באמריקה".
כיום יש לתומקאר כושר ייצור של מאות בודדות של כלי רכב בשנה, במרכז הפיתוח שלה בגבעת השלושה ובמפעל בפניקס, אריזונה, שימשיכו לייצר עבור הזמנות מיוחדות. לפני שנתיים השיקה תומקאר סדרת דגמים חדשה בשם TX, לראשונה עם הנעה כפולה ששיפרה עוד יותר את יכולות השטח שלהם.
תומקאר חתמה באחרונה על עסקה ראשונה עם חיל הנחתים האמריקאי, המארינס, בין השאר בזכות החיבור לקומפריים, שמייצגת כמה חברות ביטחוניות ישראליות, ולפרינס, שנהנה מקשרים חזקים בקהילה הביטחונית בארה"ב. הייצור בארה"ב אמור לסייע גם לצה"ל להגביר את רכש הכלים שכעת יוכל להתבצע בדולר סיוע.
תומקאר צפויה להשיק בקרוב את ה-TX עם מנועי בנזין ודיזל בנפח 1.5 ליטר מתוצרת ג'נרל מוטורס, שישודכו לתיבה האוטומטית הרציפה הקיימת, בנוסף לגרסה חשמלית של הכלי. "אנחנו משיקים גם גרסה עם קבינה רחבה יותר שמתאימה לממדי הגוף האמריקאים, וטנדר שהופך בקלות לרכב שטח עם ארבעה מושבים", אמר לידיעות אחרונות רם זרחי, בנו של יורם, המשמש כמנכ"ל תומקאר ארה"ב.
"ה-TX מסוגל לשאת טון מטען, יותר מכל כלי אחר בגודל שלו. מלבד השוק הביטחוני יש ביקוש בשוק האזרחי לגרסת כיבוי אש של הכלי, ומצד חובבי שטח שמחפשים כלי קשוח. אנחנו מייצרים עבורם תא נוסעים סגור וממוזג. המטרה שלנו היא להיות הפרארי של השטח, לא טויוטה".
ליטל לשם, שהקימה את קומפריים ביחד עם פרינס, מסרה כי "היתרונות של תומקאר מוכרים היטב ביחידות המיוחדות של צה"ל שהשתמשו בכלים הייחודיים האלו ב-20 השנים האחרונות. לאחר היכרות וליווי אישי אני שמחה להוביל את תומקאר בדרך סלולה לתוך השוק הביטחוני הגדול ביותר בעולם. העסקה עם המארינס היא רק ההתחלה".
אריק פרינס מסר כי "פרינס מתרגשת להביא לעולם את בשורת התומקאר. אנחנו מביאים איתנו מעל 55 שנות ניסיון ומורשת משפחתית מפוארת".
יצוין כי ניסיונות התרחבות בעבר של תומקאר, באמצעות מכירתה לקרן מרקסטון, ושיתוף פעולה עם מייני ההודית, לא עלו יפה. הפעם תשמור משפחת זרחי על השליטה בחברה.