"ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים", כך התגאה השבוע ראש העיר, משה ליאון, לקראת פתיחתו בסוף החודש של כביש 16, הכניסה החדשה לעיר. "כביש חדש שיקלוט 40% מהתנועה אל ירושלים, ויאפשר לי לבטל את כביש 39 שהיה יוצר פגיעה סביבתית אנושה בהרי ירושלים", התגאתה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, בסיור במקום.
4 צפייה בגלריה
(צחי קראוס, עיריית ירושלים)
אבל מומחי תחבורה אומרים ל-ידיעות אחרונות ו-ynet את מה שבכירים מעדיפים כנראה לא לחשוף לציבור: הכביש החדש, שנבנה בידי חברת שפיר בעלות של מיליארד שקל ותוך קיצור שנה מלוח הזמנים המתוכנן, סובל בגלל הזנחה של משרד התחבורה מבעיות משמעותיות בתשתית שיהפוך מוקד פקקים. בעיות שידועות אמנם כבר שנים למקבלי ההחלטות, אבל יטופלו - ורק חלקית - בשנים הבאות, לאחר פתיחתו.
הכביש, שתוכנן כמענה לפקקים המתסכלים בכניסה הראשית לעיר דרך מחלף סחרוב, נמשך לאורך כשישה ק"מ. הוא מתחיל בגשר מעל עמק הארזים שאליו יורדים מכביש מספר 1, נמשך בשתי מנהרות שביניהן מחלף המאפשר ירידה לגבעת שאול, הר נוף ובית הכרם, ומסתיים מעט אחרי בית החולים שערי צדק, בצומת בייט הצמודה לשכונת גבעת מרדכי ומעל כביש בגין, "נתיבי איילון" של ירושלים. ליד הצומת נבנה כעת גם חניון ל-2,275 מכוניות, כדי שנהגים ישאירו שם את רכבם ויעברו לתחבורה ציבורית, כמו הקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור בצמוד.
4 צפייה בגלריה
הפקקים כבר בדרך - צומת בייט ביציאה מכביש 16
הפקקים כבר בדרך - צומת בייט ביציאה מכביש 16
הפקקים כבר בדרך - צומת בייט ביציאה מכביש 16
(אודי עציון )
וכאן נמצאת נקודת הכשל הראשונה: צומת בייט שיקלוט אליו יותר ממחצית מהתנועה בכביש, תוספת של יותר מ-1,000 מכוניות בשעה לכל כיוון בזמני העומס, הוא צומת עירוני, שמחולק לשני רמזורים שאינם מתאימים לאפשר יציאה מהשכונה במקביל להזרמת תנועה כה מאסיבית. פקקים יווצרו גם בכיוון הנסיעה ממזרח למי שנכנס לעיר, וגם בכיוון הנסיעה מזרח, למי שמגיע מכביש בגין כדי לצאת מהעיר.
נקודת הכשל השנייה: בצידו השני של הכביש, בחיבור אל כביש מספר 1 בכיוון הנסיעה למערב, כמה מאות מטרים מהכניסה המזרחית ליישוב מבשרת ציון ולמנהרת הקסטל. שני נתיבי כביש 16 יתחברו לשלושה של כביש מספר 1, כאשר בקטע של כמה מאות מטרים הם צריכים להתמזג בחזרה לשלושה נתיבים, תכולת מנהרת הקסטל. פקק קבוע צפוי בקטע בשעות אחר הצהרים, אשר יאט גם את התנועה בכביש ירושלים-תל אביב המרכזי.
4 צפייה בגלריה
הפקק שבדרך - חיבור כביש 16 עם כביש 1 בקסטל
הפקק שבדרך - חיבור כביש 16 עם כביש 1 בקסטל
הפקק שבדרך - חיבור כביש 16 עם כביש 1 בקסטל
(אודי עציון )
מיכאלי הכריזה השבוע כי אל הכביש יוסטו קווי תחבורה ציבורית, אולם עוד לא ברור מה יהיה מספרם. מה שברור הוא כי הכביש, שיצא לדרך בזמן כהונתו של ישראל כץ, נחפר ונסלל תחת כהונתם של השרים בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ומיכאלי עצמה, תוכנן ללא נתיב נפרד לתחבורה ציבורית. מיכאלי אמרה כי הכוונה היא להוסיף נתיב כזה בהמשך, אולם הדבר יבוא על חשבון אחד הנתיבים הקיימים, יפגע בקיבולת לרכב פרטי ויגרום כמובן לגודש.
מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, היה הבכיר היחיד שהסכים להתייחס לציטוט לבעיות ולפתרונות המסתמנים. "כביש 16 הוא אחד הפרויקטים הטובים שהיו בארץ, מוכן לפני הזמן וללא חריגות תקציביות, כביש שיפחית מאוד את העומסים בסחרוב ויקלוט אליו גם 20-30% מהתנועה בבגין. אבל אני מכה על חטא, המדינה לא עשתה פה עבודה מלאה", אמר לידיעות אחרונות ול-ynet.
והפתרונות? בנובמבר ייצא מכרז לחציבת מנהרות שיקשרו ישירות את כביש בגין לכביש 16, תוך דילוג כל צומת בייט. התקציב: 500 מיליון שקל. אלא שהערכות אופטימיות מדברות על סיום העבודות בתוך שלוש שנים. מיכאלי תכריע בשבועות הקרובים מי תהיה אחראית על הפרויקט, נת"י או חברת התשתיות העירונית של ירושלים, מוריה.
פתרון הפקק בצידו המערבי של הכביש יהיה מורכב יותר. ב-5 בספטמבר תדון הוות"ל בהצעה של נת"י שנועדה לפשר בין המשך פעילות הכניסה המזרחית למבשרת, להתנגשות התחבורתית בינה לבין התנועה מכביש 16. לפי ההצעה יוצב מחסום בכניסה אליה והיא תיסגר בשעות העומס, מחשש שנהגים שיפנו ימינה מכביש 1 יאטו עוד יותר את התנועה מכביש 16, תוך הגברת הסכנת התאונות. "היציאה המזרחית נבנתה מראש כפתרון זמני על לפתיחת כביש 16", אומר פרץ. "שמנו במקום מצלמות למשך חצי שנה, ניתחנו את התנועה, ונציע לוועדה פתרון שישרת את כולם".
אולם כדי לפתור את בעיית חמשת הנתיבים שמתכנסים לשלושה תידרש הרחבה של מנהרת הקסטל בכיוון הנסיעה מזרחה. משרדי התחבורה והאוצר יצטרכו להחליט אם לאשר את הפרויקט בעלות מאות מיליוני שקלים.