החשמל מתייקר ועלות טעינת רכב חשמלי אינה נמוכה כשהייתה. את זה מרגישים בעלי החשמליות כמעט בכל העולם, וגם בישראל. עם זאת, מצבנו אינו רע וביחס לאירופה אנחנו במקום טוב באמצע. העלות כיום לקוט"ש בטעינה ביתית עומדת על 62 אגורות בלבד, תעריף שניתן להוזלה נוספת עבור מי שיעבור למונה תעו"ז ויטעין בעיקר בשעות השפל.
2 צפייה בגלריה
(רפי דלויה)
בהתאם, מילוי סוללה בקיבולת של 70 קוט"ש (דומה לזו של ג'ילי גיאומטרי C, החשמלית הנמכרת ביותר בישראל ב-2022) עומדת על 43 שקלים, סכום זה אמור להספיק לנסיעה של כ-400 ק"מ ובמילים אחרות, עלות 10 ק"מ עומדת כך בערך על שקל אחד. אם תרצו, כשביעית ממחיר אותם עשרה קילומטרים ברכב פנאי מונע בנזין.
2 צפייה בגלריה
*המחירים בישראל נכונים ל-1.3.2023, באירופה לסוף חודש דצמבר 2022
*המחירים בישראל נכונים ל-1.3.2023, באירופה לסוף חודש דצמבר 2022
*המחירים בישראל נכונים ל-1.3.2023, באירופה לסוף חודש דצמבר 2022
כל המחירים הומרו לשקלים ויש להזכיר כי מלבד מחיר הטעינה, עלות השימוש ברכב חשמלי במדינות השונות מושפעת גם מגורמים נוספים כמו מס נסועה אם קיים, מסים באחוז משתנה ועוד. כמו כן, נציין כי מחירי החשמל במדינות אירופה נכונים לחודש דצמבר 2022. יתכן ובחלק ממדינות אירופה חלו מאז שינויים קלים בתעריף החשמל.
אבל מה קורה במדינות אירופה? לפי אתר switcher.ie המשווה בין עלויות אנרגיה ותקשורת בעשרות מדינות היבשת, מנעד מחירי הטעינה רחב מאוד. החל ממדינות שמחיר הטעינה בהן נמוך במיוחד כמו הולנד, שם העלות היא כשליש מהמחיר בארץ, ועד דנמרק בה עלות הטעינה גבוהה פי 3 מהמחיר בישראל.
אם מתייחסים רק למחיר הטעינה, הרי שעלויות נמוכות במיוחד ניתן למצוא גם במדינות מזרח אירופה. בטורקיה, הונגריה, וגם בגיאורגיה, סרביה, בוסניה, אלבניה וצפון מקדוניה, תוכלו לטעון סוללת 70 קוט"ש בפחות מ-25 שקלים.
מחירים דומים יותר לאלו של ישראל - בין 40 ל-50 שקלים - תוכלו למצוא בפולין, ליטא, איסלנד וסלובקיה. טעינה במחיר שבין 50 ל-60 שקלים מצאנו פינלנד, נורבגיה, אסטוניה, צרפת, פורטוגל ואוסטריה. המחירים מאמירים אל מעל ל-60 שקלים ביוון, רומניה ושבדיה, כאשר בקפריסין ובאירלנד תשלמו קצת יותר מ-70 שקלים.
המדינות היקרות ביותר באירופה לטעינת רכב חשמלי הן צ'כיה, ספרד, איטליה, גרמניה ובלגיה, כולן עם מחיר שנע בין 84 ל-92 שקלים, ובמקום הראשון - בפער משמעותי - נמצאת דנמרק, עם מחיר של 1.78 שקל לקוט"ש ועלות של כמעט 125 שקלים לטעינת סוללה מלאה.
שימו לב כי באופן כמעט גורף, מדינות עם שיעורי חדירה גבוהים לרכב חשמלי (מדינות סקנדינביה ומערב אירופה) הן היקרות ביותר לטעינה, בעוד מדינות עם תעריפי חשמל נמוכים בהרבה לא מנצלות את הפוטנציאל ומתהמהות במעבר להנעות חשמליות.