אתם לא טועים: כבישים הערים הריקים מימי הסגרים בקורונה הוחלפו בפקקים בלתי אפשריים, ארוכים עוד יותר מאלה של תחילת שנת 2020, כשהמגפה הייתה עדיין רק בגדר ידיעות לא ברורות על אירוע שמתחולל בסין. נתוני אפליקציית waze מהשבוע האחרון מראים שבכל הערים הגדולות נרשמה עלייה בהיקף התנועה לעומת המצב שלפני הקורונה, בשיעורים של עד 30%, ואפילו כמעט 50% בימי שיא. כל זאת, על רקע הירידה בנסיעות לחו"ל והעלייה בנסיעות בארץ, שמדגישים את הביקוש הקיים לתחבורה ציבורית בשבת.
על פי הנתונים, שיאנית העומס בכבישים היא העיר באר שבע שבה נרשם בשבועיים האחרונים זינוק של 30% בממוצע בהיקף התנועה, לעומת השבועיים המקבילים בתחילת שנת 2020. בשבת לפני שבועיים נרשם באזור באר שבע יום השיא, עם זינוק של 49% בהיקף התנועה - שהורגש היטב גם בכביש 6 באזור.
השנייה בשיעור הגידול בהיקפי התנועה היא ירושלים, בה נרשם זינוק ממוצע של 22% בשבועיים האחרונים לעומת ינואר 2020, עם שיא של 35% ביום שישי שעבר. העומסים מורגשים היטב בשעות הבוקר בכניסות לעיר מכביש 1 ומכביש 443, בעיקר בכביש בגין. בחיפה נרשם הזינוק הממוצע השלישי בגודלו (20%), כשביום שישי לפני שבועיים נרשם שיא יומי עם זינוק של 35% באזור המפרץ.

התחבורה האלטרנטיבית מצילה את תל אביב

בגוש דן הגידול משמעותי יותר נרשם דווקא בערים שסמוכות לתל אביב, ולא בעיר עצמה. ברמת גן עלתה צפיפות התנועה בשיעור ממוצע של 17%, עם שיא יומי (30%) בשבת לפני שבועיים. בפתח־תקווה נרשם גידול ממוצע מתון יותר (12%), עם שיא של 34% באותה שבת, שבה נרשמו שיאים גם בערים אחרות. דווקא בתל אביב נרשם גידול מממוצע של 8% בלבד לעומת היקף התנועה לפני שנה ותשעה חודשים, עם שיא של 18%. אלא שבמקביל נרשם בתל אביב באותה תקופה גידול בשימוש בכלי תחבורה אלטרנטיביים, ובראשם קורקינטים חשמליים להשכרה ואופניים חשמליים ורגילים.
3 צפייה בגלריה
פקקים ועומסים במרכז תל אביב בשעות אחר הצהריים
פקקים ועומסים במרכז תל אביב בשעות אחר הצהריים
פקקים ועומסים במרכז תל אביב בשעות אחר הצהריים
(צילום: מוטי קמחי)
גם בנתיבי איילון, הכביש העמוס בישראל, שבו עוברים כ-800 אלף כלי רכב ביום, היקף התנועה כיום בשעות הבוקר ואחר הצהריים גבוה משמעותית מאשר לפני הקורונה. בין היתר עקב תכנון מחלפים לקוי במקור אך בעיקר עבודות תשתית נרחבות שמבוצעות בו בשנתיים האחרונות.
"איילון היה מלא כבר ב-2020, וכתוצאה מהגברת העומס בשעות השיא יש ירידה נוספת במהירות והתארכות הפקקים וזמני הנסיעה", הסביר פליקס שכמן, ראש אגף איסוף מידע בחברת נתיבי איילון. "העומס מתחיל כיום כבר ב-06:00. ב-06:30, בקטע שבין משה דיין לוולפסון, נמדדת מהירות ממוצעת של כ-30 קמ"ש. לקראת השעה 07:00 היא יורדת ל-16 קמ"ש, ובין 07:30–09:30 עומדת המהירות על 8-10 קמ"ש, מהירות של ריצה קלה".

הנוסעים נוטשים את הרכבת

היה מי שחשב שהמצב לא יהיה כה גרוע. הערכות מוקדמות היו שהעבודה מהבית, שהחלה בימי הסגרים והשתרשה מאז בחברות רבות בחלק מימי השבוע, תאזן את הגידול המתמשך במספר המכוניות על הכביש בשנה שתסתיים עם כ-300 אלף מכוניות חדשות, ותוספת של כ-200 אלף לצי הרכב בארץ בניכוי אלה שירדו מהכביש. אולם שכמן מבהיר שהאופטימיות הייתה מוקדמת. "דווקא מי שעובד מהבית לא בהכרח נמצא רק בבית. זה נותן לו גם יותר גמישות לקפוץ רגע לרופא או לסידורים. זה שמישהו עובד בבית ביום מסוים לא אומר שהוא לא ייצא ממנו, ועם האוטו".
אחד הגורמים לעלייה בשימוש ברכב פרטי בשנה האחרונה הוא גם רמת השירות הנמוכה של רכבת ישראל בכלל ובקו החוף בפרט, בגלל חישמול המסילה שבין אשקלון לרעננה. הרכבת הפסיקה לפעול בימי שישי ובמוצאי שבת, וקיצצה את התדירות ואת שעות הפעולה באמצע השבוע, כך שרבים שעובדים במרכז והשתמשו קודם ברכבת העדיפו לעמוד בפקקים במכוניתם הפרטית כדי שלא להיתקע בדרך חזרה ללא רכבת. לא במקרה ירד מספר הנוסעים היומי בימי חול ברכבת מ-270 אלף איש לפני הקורונה, ל-200 אלף בשבועות האחרונים.
המצב הזה אמור היה להסתיים ב-18 בנובמבר, עם חנוכת הקו החשמלי מאשקלון להרצליה, מה שאמור היה להחזיר את לוח הזמנים לזה שלפני העבודות, עם פעילות בשישי ובמוצ"ש, ועד חצות באמצע השבוע. אבל גם כאן אין בשורות טובות: הנהלת הרכבת הודיעה לבית הדין הארצי לעבודה שעיצומים שנוקט ועד עובדי הרכבת מונעים את הכנסת הרכבות החשמליות למתחמי התפעול של הרכבת, ואת תחילת נסיעות ההרצה. נכון לעכשיו לא ייפתח הקו החשמלי עד תחילת דצמבר.
אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר בתגובה: "יש החלטה שיפוטית שלפיה הם צריכים להסדיר את נושא החישמול עם העובדים, ולא יכולים לפעול חד צדדית. הרכבת יכולה להמשיך ולהשתמש בקטרי הדיזל שלה".

ואיך פותחים את הפקק?

ב-22 בנובמבר יקיימו ynet ו"ידיעות אחרונות" ועידת תחבורה שתעסוק בפתרונות לפקקים. את הוועידה תפתח שרת התחבורה מרב מיכאלי.
בוועידה ישתתפו בכירי משרד התחבורה, מומחי כלכלה ותשתיות, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, לארה פארן מנכ"לית ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה בישראל, עו"ד משה שמעוני יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, ועוד נשות ואנשי מפתח בתחום הרכב, התחבורה והתנועה בישראל.
הוועידה תועבר בשידור חי ב-ynet.