אחרי שלושה רבעונים, כשלפנינו חודשי סוף השנה שבהם צפויה באופן מסורתי האטה במכירות, אפשר להתחיל בסיכומי המגמות של 2022. קצת יותר מ-218 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בתקופה הזו, וקרוב לשליש מהן מסתייעות בהנעה חשמלית כזו או אחרת.
4 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C - בינתיים החשמלית הנמכרת ביותר ב-2022
(צילום: ניר בן זקן)
עם זאת, בתוך הקבוצה חלו השנה תמורות משמעותיות, עם ירידה ניכרת - אחרי שנים רצופות של עלייה - בנתח השוק של ההיברידיות המשלבות מנועי בעירה פנימית עם מנועים חשמליים, לעומת זינוק מרשים בחלקן של מכוניות המונעות על-ידי חשמל בלבד.
ומה עם מכוניות הבנזין? אלו שיאלצו לוותר על מקומן עד כמעט-היעלמות תוך כעשור, עדיין מחזיקות כמובן בנתח השוק הגדול ביותר עם כמעט 62%, ירידה של כשני אחוזים לעומת השנה שעברה ו-6% לעומת 2020. מכוניות מונעות בדיזל ירדו לראשונה לנתח שוק חד-ספרתי ואיבדו למעלה משני אחוזים בתוך כשנתיים.
ירידה נרשמת השנה גם בהיברידיות המסורתיות, כמעט כולן בעלות מנוע בנזין עם תמיכה של מנוע חשמלי צנוע המספיק לנסיעה חשמלית של קילומטרים ספורים - רובן המכריע מבית טויוטה ויונדאי. אלה תופסות השנה נתח שוק של כמעט 17%, ירידה של כאחוז וחצי לעומת אשתקד בשל הפסקת הטבות המס שהובילה לעליית מחירים במרבית הדגמים.
הנמכרת ביותר בקטגוריה זו עד סוף חודש ספטמבר היא (גם השנה) טויוטה קורולה, אך רק מכיוון שמכירותיה של יונדאי התפצלו השנה לשני דגמים משפחתיים: האיוניק שייצורה הופסקה כליל והאלנטרה שהחליפה אותה. יאריס קרוס הצעיר וצנוע המידות הוא רכב הפנאי ההיברידי הנמכר ביותר.
מנגד, נתח השוק של ההיברידיות הנטענות מרשת החשמל זינק לכמעט 5%, כאשר רק לפני שנתיים עמד על 1.5% בלבד. מתוך למעלה מ-10,000 מכוניות בתצורה זו שנמכרו בינתיים השנה, הרוב המוחלט היו משני דגמים - MG EHS שרשם למעלה מ-3,700 מסירות וקיה נירו שמסר קרוב ל-3,000 יחידות. בהמשך הרשימה ניתן למצוא בעיקר דגמי יוקרה.
4 צפייה בגלריה
MG HS
MG HS
MG HS - ההיברידי-נטען הנמכר ביותר השנה
ומה עם החשמליים? נתח השוק כאן מתקרב ל-7%, זינוק של 212% לעומת אשתקד בה עמדו על מעט יותר מ-3%. אגב, רק לפני שנתיים הן החזיקו בפחות מאחוז מכלל השוק.
בתואר החשמלית הנמכרת ביותר השנה, מעמד שהיא צפויה לשמר עד סוף 2022, מחזיקה ג'ילי גיאומטרי C שהעלתה על הכביש כמות כפולה מזו של טסלה מודל 3. מי הובילה את השוק ב-2021 מסתפקת עד סוף ספטמבר במקום השני.
היצרניות הוותיקות שסובלות מבעיות מלאי קשות לא מצליחות - לפחות בינתיים - לעמוד בקצב. הדגמים של יונדאי מסתפקים במקומות שלישי וחמישי, סקודה אניאק מתמקם שישי ופיאט 500 מגיעה למקום התשיעי. ביניהן ניתן למצוא את הסיניות איווייז U5 וסקייוול ET5.
4 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
BYD אטו 3 - צפי למכירות נאות עד סוף השנה
ראויים לציון טסלה מודל Y שהספיקה השנה למסור 472 יחידות צפויה להגדיל משמעותית את המסירות בעתיד ו-BYD אטו 3 שהגיע אך לאחרונה ארצה ועשוי לסיים אותה עם מספר ארבע-ספרתי הודות למשלוח ענק של מכוניות ועל רקע בעיות המלאי של מותגים אחרים.