בקצרה:
בעל הבית: 100 ימים בדיוק לאחר שנכנס לתפקידו, מנכ"ל פולקסווגן תומאס שייפר הציג את מפת הדרכים של המותג לשנים הקרובות וחשף כמה שינויים מפתיעים. החל מהחזרת הכפתורים לגלגל ההגה ועד לשינוי שיטת השמות של הדגמים החשמליים. חלק מההצהרות כבר הופיעו בעבר בפרסומים של החברה, אך חלקן נשמעות כאן לראשונה.
פולקסווגן תפסיק לייצר רכבים מונעי בנזין באירופה לכל המאוחר בשנת 2033, ייתכן שאף קודם. לא פחות מ-10 דגמים חשמליים חדשים יוצגו על ידי המותג עד לשנת 2026, אך למרות הכמות המרשימה הזו - בכוונת החברה לצמצם את מספר הדגמים ולהשקיע במספר קטן יותר של "דגמי ליבה".
על התכנית לייצר חשמלית קטנה בממדי סופר-מיני, שתכונה ככל הנראה ID2 ותישא תג מחיר שיתחיל ב-25 אלף יורו, סיפרנו לכם כבר. הוסיפו לתכניות את פלטפורמת MEB, שמשרתת כיום את מרבית הדגמים של קבוצת פולקסווגן, אךצפויה לפנות בשנים הקרובות את מקומה. הפלטפורמה החדשה והמודרנית משמעותית מכונה SSP (ר"ת Scalable Systems Platform) ואמורה לאפשר ניצול טוב יותר - עיצובית והנדסית - של מערכת ההנעה החשמלית. לרבות הגדלת חלל הפנים ותא המטען, שיפור היכולת הדינמית והספקי המנוע ומהירות הטעינה.
עדכון הקיים: ה-ID3 הוותיקה צפויה לעבור מתיחת פנים בשנה הבאה עם שינויים קלים לעיצוב החיצוני, אך תשפר באופן מהותי יותר את פעולת מסך המגע ואת איכות החומרים בתא הנוסעים. מאוחר יותר תוצג גם גרסת GTX ספורטיבית למוביל הנוסעים ID Buzz.
ככלל, שייפר מצהיר כי בפולקסווגן מתכננים לשפר את הנדסת האנוש של דגמי החברה, לאור ביקורת מלקוחות המותג, ולהחזיר לשימוש את הכפתורים הפיזיים שעל גלגל ההגה "בהקדם האפשרי". הדגמים הראשונים שצפויים לחזור לכפתורים הפיזיים הם הדור הבא לטיגואן ולפאסט.
בהקשר זה שווה לציין כי פולקסווגן מתלבטת באשר לשימוש העתידי בשמות הדגמים הוותיקים והמפורסמים, כמו פולו וגולף, שכן שיטת השמות של הדגמים החשמליים מבוססת כיום על הכינוי ID בתוספת מספר. עוד נציין כי שיטת השמות של הדגמים החשמליים צפויה להשתנות מעט בקרוב, כאשר דגמי הפנאי יקבלו את האות X בצמוד למספר.
4 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID Buzz
פולקסווגן ID Buzz
פולקסווגן ID Buzz וטרנספורטר T2
עבודת צוות: עוד סיפר שייפר על תכנית ההתייעלות ועל חלוקת העבודה המחודשת בין מותגי הקבוצה השונים. כך למשל תהיה סקודה אחראית לא רק על פיתוח הדור הבא של סופרב, אלא גם פולקסווגן פאסאט. זו האחרונה תיוצר בגרסת סטיישן בלבד, לאור הביקוש הנמוך לסדאן באירופה. בנוסף תקבל סקודה אחריות על השוק ההודי ועל פיתוח דגמים זולים על בסיס פלטפורמת ה-MQB A0, בהם סקודה פאביה וסיאט איביזה וארונה.
חטיבת סיאט סובלת בתקופה האחרונה מירידה חדה במכירות וברווחיות בשל הסטת משאבי ייצור אל תת המותג קופרה, היקר והרווחי יותר. ולכן תקבל החטיבה הספרדית אחריות על פיתוח הדגמים החשמליים הקטנים של הקונצרן, בהם קופרה אורבן-רבל שהוצג כקונספט, ובעתיד עשויה לעבור טרנספורמציה ולהפוך למותג שירותי ניידות. תחום הנהיגה האוטונומית יופקד במפתיע בידיה של חטיבת הרכבים המסחריים.
גם חלוקת הייצור במפעלים השונים תשתנה, כאשר במקום להצמיד מפעל למותג ספציפי - יחולקו אתרי הייצור בהתאם לפלטפורמות השונות של הדגמים. המהלך צפוי לחסוך לקונצרן כ-220 מיליון אירו מדי שנה.
4 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID-אירו
פולקסווגן ID-אירו
פולקסווגן ID-אירו
מה אנחנו חושבים: בפולקסווגן התעוררו, אך יתכן ובאיחור. קריאת ההשכמה מהמזרח בדמות החשמליות המבריקות של יונדאי-קיה הציבו רף איכות גבוה לתעשיה כולה, בזמן שהיצרניות הסיניות שוטפות את חופי אירופה בזו אחר זו עפ דגמים נאים, מעניינים וזולים. ועם היצע דגמים מצומצם, שכולו מבוסס על פלטפורמה שמתיישנת במהירות, פולקסווגן לא מסוגלת להתמודד מול השפע החשמלי שהציגו המתחרות.
התוכנית החדשה עשויה לאפשר לה בכל זאת לעשות זאת, ולשמר אולי את מעמדה בצמרת תעשיית הרכב העולמית. אבל פולקסווגן תידרש גם לשפר בצורה דרמטית את תהליכי הייצור, במטרה לקצר את זמני ההמתנה הממושכים לרכב חדש כדי להתחרות ביצרניות הסיניות. לא רק בקרב הטכנולוגי, אלא גם על רצפת המכירה באולמות התצוגה. ובכל מקרה, מסקרן יהיה לראות אם הענק הגרמני לא התעורר דקה אחת אחר חצות, ולא לפני.