אחרי שבחודש שעבר דיווחנו כי גרמניה מתנגדת להחלטת האיחוד האירופי לאיסור מכירת מנועי בנזין ודיזל החל מ-2035, כעת מדווחת התקשורת האירופית על הסכם חדש שהושג, לפיו תתאפשר מכירה של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית גם לאחר תאריך היעד - בתנאי שאלו יתודלקו בדלקים סינתטיים, המאפשרים לדבריהם שמירה על ניטרליות פחמנית. ההסכם, שצפוי לעלות להצבעה בהמשך השבוע, מגיע לאחר סכסוך מתוקשר בין תעשיית הרכב הגרמנית - מגובה על ידי שר התחבורה הגרמני וולקר וויסינג - לבין נציגות הפרלמנט האירופי.
בכך מצליחה תעשיית הרכב האירופית לבלום את המעבר המהיר והיקר למנועים חשמליים, שמעניק יתרון עצום ליצרניות רכב סיניות הנהנות באופן טבעי מעלויות ייצור נמוכות יותר. ובכל מקרה, אפשרות השימוש בדלקים סינתטיים (e-fuels) תעניק למנועי הבעירה הפנימית הקיימים חיים חדשים, ותקטין את ההוצאות המיידיות של היצרניות בפיתוח מואץ עוד יותר של דגמים חשמליים חדשים.
באיטליה דרשו לכלול בהסכם גם שימוש בדלקים ביולוגיים, אך הביעו שביעות רצון גם מההבנות שהושגו. לטענתם, הדרישה לניטרליות פחמנית מלאה - ולא לאפס פליטות מהרכבים עצמם - תאפשר גם את השימוש בדלקים ביולוגיים, שכן אלו משיגים את אותה מטרה.
מנגד, פעילי איכות הסביבה מחו על ההסכם שהושג. בגרינפיס כינו את ההסכם "פשרה מסריחה" וטענו כי ההסכם מהווה "כישלון בהגנה על האקלים שצפוי לפגוע באירופה". לדבריהם, הפשרה מסיטה את המיקוד הנדרש מהמעבר לתחבורה חשמלית נקיה.