הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (א') מידע עדכני אודות מורשי הנהיגה בישראל ב-2022. מהנתונים עולה כי בישראל ישנם כיום 4.95 מיליון - עלייה של 4% ביחס ל-2021 וכפולה ביחס לגידול באוכלוסיית ישראל באותה התקופה (2%). בהינתן שבישראל חיים כיום 9.656 מיליון אזרחים לפי נתוני הלשכה, מדובר על 51% מהתושבים המחזיקים ברישיון נהיגה.
1 צפייה בגלריה
  הנתיב השיתופי במחלף פולג בנתניה בבוקר שלאחר ביטול האכיפה
  הנתיב השיתופי במחלף פולג בנתניה בבוקר שלאחר ביטול האכיפה
(צילום: עידו ארז)
לדברי הלמ"ס, כמעט כל המורשים לנהוג רשאים לעשות זאת ברכב פרטי או מסחרי שמשקלו הכולל עד 3.5 טון (עד 4 טון, למי שהוציא את רישיונו לפני שנת 2007). לחלק מהמורשים לנהוג יש סוג רישיון נוסף; 11% מורשים לנהוג ברכב משא שמשקלו הכולל מעל 3.5 טון; 3.1% מורשים לנהוג ברכב משא שמשקלו הכולל מעל 12 טון. בנוסף, 13.2% מכלל בעלי הרישיון מורשים גם לרכוב על כלי דו-גלגלי ממונע. על פי נתוני הלשכה, 82% מאוכלוסיית הגברים מחזיקה ברישיון נהיגה, לעומת 64% מאוכלוסיית הנשים.
הלמ"ס מספקים גם פילוח גיאוגרפי. מבין כלל המורשים לרכב על אופנוע, למשל, כ-20% גרים ביישובים תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, אזור, אילת. עוד פרט מעניין - כ-40% מתושבי לקיה, כסיפה, רהט, חורה, ערערה-בנגב רשאים לנהוג ברכב משא, לעומת כ-11% בממוצע הארצי. לכ-38% מכלל המורשים לנהוג יש הגבלת נהיגה כלשהי, בעיקר חובת הרכבת משקפיים או עדשות מגע.
יש לכם רישיון נהיגה? סביר להניח שאתם גם מועסקים, גם מרוויחים הרבה יחסית. על פי נתוני הלמ"ס, 88% מהמועסקים בגילי 25-64 מחזיקים ברישיון נהיגה, לעומת 80% מהבלתי-מועסקים ו-61% שאינם בכוח העבודה. בנוסף, יש קשר גם בין ההכנסה מעבודה (ברוטו בחודש) לבין החזקת רישיון נהיגה: בגילאי העבודה (25–64) 71% מהמועסקים שהכנסתם היא עד 4,000 שקלים מחזיקים ברישיון נהיגה, לעומת 98% מהמועסקים שהכנסתם גבוהה מ-14,000 שקלים.

כמה אנחנו נוהגים?

53% מבני 20 ומעלה (3.1 מיליון איש) נוהגים 5–7 פעמים בשבוע, כלומר כמעט כל יום. ישנם גם 8.4% הנוהגים 3–4 פעמים בשבוע, 11% נוהגים פעמיים בשבוע או פחות, ו-5.4% אינם נוהגים כלל. 61% מהגברים נוהגים 5–7 פעמים בשבוע, לעומת 45% מהנשים.
ריבוי הנסיעות מגיע, ככל הנראה, ממצבה הלא מזהיר של התחבורה הציבורית המקשה על שימוש בה במקום הרכב הפרטי. בתשובה לשאלה מה הגורמים העיקריים שיעשו את התחבורה הציבורית לאמצעי טוב עבור הציבור בנסיעות קבועות, עלה כי 36% חושבים שקרבת התחנות לבית ולעבודה תועיל, 28% ציינו לוח זמנים קבוע, 27% מבקשים הגעה מהירה יותר, 22% מעדיפים נסיעה רציפה ללא החלפת כלי תחבורה, ו-10% רוצים התאמה ללוח הזמנים שלהם.
על פי נתוני הדו"ח, 56% מבני 20 ומעלה מרוצים ממצב הכבישים והמדרכות באזור מגוריהם: 41% 'מרוצים' ו-15% אפילו 'מרוצים מאוד' - בסך הכל 56%. לעומת זאת, 25% לא כל כך מרוצים, ו-19% נוספים אינם מרוצים בכלל ממצב הכבישים והמדרכות באזור מגוריהם. בקרב הנהגים, שיעור המרוצים דומה – הרוב (55%) הגדירו שהם 'מרוצים' ואף 'מרוצים מאוד'.
עם זאת, הסקר - בקרב בני 20 ומעלה - העלה כי ל-76% מהציבור יש חשש כלשהו להיקלע לתאונת דרכים כהולכי רגל, כנהגים או כנוסעים. בנוסף, 47% סבורים שהמדינה אינה פועלת מספיק לקידום הבטיחות בדרכים. יותר משליש - הן מקרב הולכי הרגל, הן מקרב הנוסעים ברכב - אינם חשים בטוחים, זאת לעומת כ-60% שכן מרגישים בטוחים (גם כהולכי רגל, גם כנוסעים ברכב). מבין הרוכבים על דו-גלגלי (קטנוע או אופנוע) 82% אינם חשים בטוחים, רק 13% כן מרגישים 'בטוחים'. ומהי תחושה 'בטוחה'? אנשי הלמ"ס לא סיפקו הגדרה ספציפית.
מהסקר עולה כי 56% מהנהגים נוהגים במהירות של יותר מ-10 קמ"ש מעל למותר בדרכים עירוניות. בדרכים לא עירוניות, 51% מהנהגים נוהגים במהירות של יותר מ-20 קמ"ש מעל למותר. הנתון המדאיג יותר הוא ש-26% הודו שהם קוראים הודעות טקסט בזמן נהיגה, 41% נוהגים כשהם עייפים מאוד, כשליש מהנהגים אינם שומרים על מרחק מהרכב שלפניהם.