מצאתם סוף סוף חנייה, אבל היא כל כך צרה שאולי תצליחו להכניס את האוטו אבל בטוח שלא תצליחו לצאת ממנו? מספר יצרניות רכב משווקות כבר מכוניות עם שלט רחוק (או אפליקציה בסמארטפון) שבעזרתו ניתן להחנות רכב עצמאית, מבלי לשבת בתוכו. אידיאלי במקומות חניה מאוד צרים. ב.מ.וו ומרצדס משווקות מכוניות כאלה גם בארץ, אך האפשרות הזו שקיימת עבורן באירופה, מנוטרלת בארץ. היחידה שמסוגלת לבצע זאת בישראל וגם נמכרת - זה כשנה - דרך יבואנית רשמית, היא יונדאי איוניק 5.
2 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5 - לחנות בלי לשבת ברכב
(צילום: ניר בן זקן)
כעת מודיע משרד התחבורה כי הוא מאשר את השימוש בארץ באופציה הזו, גם עבור מכוניות שנוטרלו ממנה בישראל. יש להזכיר כי שתי יצרניות היוקרה המוזכרות הציעו את האפשרות הזו כבר לפני 5-6 שנים, וכיום היא קיימת גם בדגמי אודי, לקסוס ומותגים עממיים יותר, כמו פולקסווגן, קיה וכאמור יונדאי. האיוניק 5 של האחרונה שימש את צוות אגף הרכב במשרד שבחן את היכולת, וכך יכול היה להמליץ על הענקת אישור השימוש למערכת.
כדי לוודא שהיכולת הזאת תישמר רק לכניסה וליציאה מחניות צפופות, ולא תהפוך למירוצי מכוניות שלט בגודל מלא, תאושר בארץ המערכת רק לפי התקינה האירופית, המתירה להסיע מרחוק את המכונית למרחק של עד שישה מטרים.
2 צפייה בגלריה
 טסלה - לקרוא לה ממרחק 65 מטרים
 טסלה - לקרוא לה ממרחק 65 מטרים
טסלה - לקרוא לה ממרחק 65 מטרים
(צילום: עומר לביא)
חלק מהיצרניות, כמו טסלה ומרצדס, כבר מציעות אפשרויות מתקדמות יותר במסגרתן ניתן "לזמן" את הרכב מהחנייה, ולחסוך נהיגה בחניון צפוף והליכה בשמש הקופחת. בטסלה מדובר על זימון הרכב עד מרחק של 65 מטר, ובמרצדס ניתן לקרוא לו אף ממפלס אחר של החניון, בחניונים המותאמים לכך.
לקוחות טסלה בישראל כבר יכולים לרכוש את היכולת המתקדמת כחלק מחבילת נהיגה אוטונומית מתקדמת בתוספת 19 אלף שקל, עם הבטחה להוסיפה לרכב בעדכון תוכנה ברגע שהחוק יאפשר זאת. משרד התחבורה צפוי לאפשר בארץ גם את היכולת הזאת, אולם רק כאשר הנהג והרכב ניצבים באותו מפלס.
במשרד התחבורה מכינים כעת את התקנה שתאפשר את השימוש בשתי הטכנולוגיות, לקראת אישור משרד המשפטים. לפי ההערכה, בתוך פחות משנה נוכל לראות בחניונים מכוניות שנוסעות לאיטן כשהן ריקות, בדרך לאסוף את נהגיהן, עוד צעד בדרך למכוניות אוטונמיות לחלוטין.