בקצרה:
  • תשכחו מסובארו XV, מעתה הוא נקרא קרוסטרק
  • למרות המראה החדש, הבסיס המכאני נותר ותיק
  • אין גרסת 1.6 זולה, המחיר מתחיל ב-160 אלף שקל
בטעם של פעם: סובארו החלה לשווק את הקרוסטרק, רכב הפנאי הקטן של על בסיס האימפרזה המשפחתית, שמחליף את ה-XV הנוכחי. למרות שינוי השם והעובדה שסובארו מגדירה אותו כדור כל-חדש, בפועל הוא עושה שימוש באותה הפלטפורמה של הדגם המוחלף עם ממדים כמעט זהים, למעט גידול זניח של חצי ס"מ לבסיס הגלגלים (267 ס"מ).
נפח תא המטען - כפי שמופיע במפרט הטכני - גדל משום מה משמעותית (564 ליטר לעומת 310), אך ההבדל נובע משיטת חישוב בתקן אמריקאי (SAE) עם נפח כולל עד התקרה, בעוד שבעבר החישוב היה על פי התקן האירופאי (VDA) - עד גובה המדף.
גם המנוע הוא עדיין בוקסר בנזין אטמוספרי, עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר ו-152 כ"ס. החיבור הוא לתיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה-קבועה, המאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות, 0.1 שניות יותר מבעבר כתוצאה מעליית משקל קלה. גרסת ה-1.6 ליטר האירופאית ששווקה בעבר לא תגיע עוד, בעוד מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר (182 כ"ס) המשווק בצפון אמריקה לא יעשה עליה.
יותר בטיחות, יותר אבזור: מבחינה עיצובית הוא שומר על מראה דומה לדגם היוצא, עם שינויים בעיקר בחרטום ובאחוריים לרבות יחידות תאורה ופגושים שונים. אלה מאפשרים לו שיפור קל בזווית הנטישה (30.1 מעלות, 1.5 מעלות יותר), אבל ללא שינוי בזווית הגישה (18 מעלות) ובמרווח הגחון (22 ס"מ). בסביבת הנהג השינוי העיקרי הוא מסך מגע גדול יותר בגרסאות הבכירות ("11.6) בעוד בגרסת הבסיס סידור של שני מסכים ("7 כל אחד).
גרסת הבסיס (160 אלף שקל) מסתפקת בציפוי פלסטי להגה ולידית ההילוכים לעומת ציפוי עור בבכירות והיקרות יותר. והיא גם מסתפקת בשקע USB בודד (ארבעה בבכירות). גרסת הביניים (170 אלף שקל) מוסיפה מנופי שליטה בהילוכים מההגה ומפתח חכם בעוד הגרסה הבכירה (180 אלף שקל) כוללת גם מושב נהג מתכוון חשמלית וחלון שמש.
לכל הגרסאות מוצמד מערך הבטיחות EyeSight מהדור החדש של סובארו, עם שלוש מצלמות (לעומת שתיים), זווית צילום רחבה יותר ומעבד חדש המסוגל להגדיל את טווח הזיהוי, ומאפשר שמירת נתיב (תיקון סטייה בעבר), לצד בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית המסוגלת כעת לתפקד בזחילת פקקים.
התרעת שטחים מתים מוצעת בשתי הגרסאות הבכירות. יש מעתה שמונה כריות אוויר (שבע בעבר), כאשר הנוספת מותקנת בין הנוסעים מלפנים. במפתיע, מערכת בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור הוסרה מהרשימה.
סיכום: הקרוסטרק החדש (או XV הישן עם שיפורים קלים) נראה אכן רענן יותר, ומצליח ליישר קו עם המתחרים היכן שחשוב - מערכות בטיחות. זה אומר מחד שהוא צפוי ליהנות גם בעתיד מאותם יתרונות שהפכו את קודמו להצלחה גדולה, כמו הנעה כפולה ראויה ויעילה לשטח רך וממד אמינות מצוין. מאידך, הוא מחדש מעט מאוד בעידן בו קשה מאי פעם לעקוב אחר החדשות המוטוריות מסביב. אבל בסוף המחיר ידבר, ושמירה על עלות זהה לדגם היוצא בעידן בו היבואנים מתחרים מי יעלה מהר יותר ובכמה, זו חדשה מרעננת שראויה לשבח.