בקצרה:
  • דור שלישי לריינג' ספורט נחת בישראל ושיווקו החל
  • היצע מנועים כולל את כל האפשרויות, למעט חשמל
  • המחיר מתחיל ב-758 אלף שקל עד 936 אלף שקל
נכנסים לכושר: הספורט שהוצג לראשונה בתחילת שנות האלפיים היה דגם שני לשאת את השם ריינג' רובר, שם שבניגוד לעבר מוצמד כיום לא רק לכלי רכב יוקרתיים עם יכולת שטח פנטסטית, אלא גם רכבי פנאי אופנתיים כמו האיווק והוולאר. כעת הוא נוחת כאן בדור שלישי בשושלת, כחצי שנה לאחר שפגשנו בו לראשונה בבריטניה, במטרה לנגוס בנתח השוק של המתחרה הישיר והסופר-מצליח - פורשה קאיין.
כמו הריינג' רובר הגדול, גם הספורט עושה שימוש בפלטפורמת MLA חדשה וקשיחה משמעותית (35%) מזו של הדגם היוצא, שינוי שאמור לשפר משמעותית את יכולתו בכביש. בהשוואה לדור היוצא הוא ארוך ב-6.5 ס"מ (494.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-7.5 ס"מ (299.5 ס"מ). שינויים אלה מעניקים לנוסעים מאחור מרחב מחיה טוב משמעותית, בעוד תא המטען גדל ב-24 ליטר (647 ליטר). אך בשונה מקודמו, אין אופציה לשורת מושבים שלישית ומקום לשבעה נוסעים.
בנזין דיזל או היברידי נטען: הספורט ישווק עם מנועי שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר עם מערכת היברידית קלה (48V) - טורבו-בנזין עם 400 כ"ס, או טורבו-דיזל בשתי רמות הספק: 300 או 350 כ"ס. לגרסה הבכירה מנוע בנזין V8 כפול מגדשים בנפח 4.4 ליטר של ב.מ.וו, עם 530 כ"ס. הכוח בכל המנועים עובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח.
בנוסף יוצעו גם גרסאות היברדיות-נטענות המשלבות בין מנוע הבנזין שישה צילינדרים למנוע חשמלי בשתי רמות הספק - 440 או 510 כ"ס. מצברי 38.2 קוט"ש מאפשרים 110 ק"מ נקיים מזיהום, כמעט פי שלושה יותר מההיברידי-נטען היוצא. בנוסף ניתן לטעון בעמדת טעינה מהירה (50DC) עם מילוי ל-80% בתוך 40 דקות.
מה עוד צריך לדעת: מערכת מיתלי אוויר היא ציוד תקני, ומאפשרת לשמור על מרווח הגחון (28.1 ס"מ) וזוויות גישה-נטישה (30-33 מעלות) דומות לדגם היוצא. כבעבר יש מערכת טריין ריספונס השולטת על מערכות הרכב השונות (מנוע, גיר, מתלים, בקרת משיכה ויציבות) ומתאימה אותן לתוואי הנבחר.
היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים (7.3 מעלות) מאפשר להקטין את קוטר הסיבוב ב-1.6 מטר (10.9 מטר) כאופציה בתוספת תשלום (56 אלף שקל), אך הוא ציוד תקני ב-V8 ובגרסה ההיברידית-נטענת החזקה יותר. עוד ציוד תקני בגרסאות החזקות - מוטות מייצבים אקטיביים (בהפעלה חשמלית לעומת הידראולית בדגם היוצא) המסייעים לשיפור נוחות הנסיעה במהירות נמוכה ומקטינים את זוויות הגלגול במהירות גבוהה, ודיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור.
העיצוב החיצוני שומר על הקווים הכלליים של קודמו, אבל נראה דינמי יותר הודות לידיות פתיחת דלתות נשלפות וחישוקי ענק ("22 או "23). גם סביבת הנהג עדכנית יותר עם לוח מחוונים דיגיטלי ("13.7) ומסך מגע גדול ("13.1), אך תוך שמירה על מתגי שליטה לבקרת האקלים ולמצבי נהיגה למשל.
רשימת האבזור כוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים והאחוריים, מצלמות חניה היקפיות, סגירת דלתות רכה ועוד. מערכת שמע של מרידיאן עם 29 רמקולים (כולל במשענות הראש) עם יצירת הד חוזר להפחתת רעשים, תוצע רק בעתיד.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ותאורת לד דיגיטלית.
מה אנחנו חושבים: הריינג' רובר ספורט הראשון והשני שבא אחריו הביאו לשינוי גישה ביצרנית הבריטית, הזרימו אליה קהל חדש, צעיר ופחות אריסטוקרטי. והספורט החדש יעשה זאת ללא ספק עוד יותר, תוך נגיסה עקבית בדגמי יוקרה גרמניים נפוצים יותר (אודי, ב.מ.וו ומרצדס) על ידי לקוחות המעוניינים באקסקלוסיביות. ויש גם את טווח הנסיעה יוצא הדופן לכלי רכב מסוגו בגרסה ההיברידית-נטענת, שעשויה להפוך למבוקשת במיוחד. לפחות עד שתגיע גם גרסה חשמלית ב-2024.