איך יכולה המדינה להפחית את מספר הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 50% תוך חמש שנים? פרטיה של התוכנית מתפרסמים כאן לראשונה וכוללים בין היתר תוספת של ניידות ותגבור אכיפה עם בתחום העירוני, יחידת אופנוענים שתאכוף את השימוש בכלים דו־גלגליים חשמליים, סלילת שבילי אופניים ולימוד רכיבה בטוחה על הכלים החשמליים, שיפור ההכשרה המקצועית לנהגי רכב כבד, הרחבת שוליים בכבישים בינעירוניים ותמרורים חדשים כמו גם הקמת מעברי חציה בסמוך לבתי ספר.
1 צפייה בגלריה
הזירה שבה נהרג תומר ויינשטיין ז"ל
הזירה שבה נהרג תומר ויינשטיין ז"ל
תאונות הדרכים הן מכת מדינה - תכנית חדשה תקטין את מספר ההרוגים בחצי?
(צילום: יאיר שגיא)
צעדים נוספים מתוכננים כוללים תחקור עומק והסקת מסקנות של כל תאונה קטלנית או כזו שעלולה הייתה להסתיים בתוצאות טרגיות, עלידי צוות של המשטרה והרלב"ד. עוד בתכנית: סכום של 2.5 מיליון שקלים וחצי להסברה בחברה הערבית, כולל ליד בתי ספר וסדנאות נהיגה לנהגים צעירים.
התכנית גובשה על-ידי הרשות לבטיחות בדרכים (רלב"ד) תחת השם "אשכול בטוח" ותתמקד ב-11 אשכולות ברחבי בארץ, ועלותה נאמדת ב-80 מיליון שקלים בשנה לכל אשכול. ראשון האשכולות ליהנות מהתכנית יהיה המפרץ, שבו גרים כ־450 אלף תושבים בטירת כרמל, יקנעם, הקריות, שפרעם, תמרה וכן מועצות מקומיות ובהן אעבלין, ביר אל מכסור, דליית אל־כרמל, קריית טבעון, בסמת טבעון ועוספיה. לאחר מכן תיושם התוכנית ב־10 אשכולות נוספים ברחבי הארץ.
ועדת תיאום בראשות הרלב"ד תלווה את יישום התכנית ותסייע בתיאום הפעילות. הוועדה תכלול את נציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד ראש הממשלה, משרדי האוצר, ביטחון פנים, הבריאות, חינוך, משרד הפנים, המשרד לשוויון חברתי והמשטרה, המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה וגורמים נוספים. וועדה זו תדווח על התקדמות הביצוע והניצול התקציבי ותפעל להסרת חסמים. ניהול תכנית האשכול וכתיבת תכנית העבודה מפורטת יבוצע על ידי ממונה בטיחות אשכולי מטעם הרלב"ד, אל מול צוות עבודה שיוקם באשכול.
מראשית ינואר נהרגו 293 בני אדם בתאונות דרכים. כ־40% מהתאונות הקטלניות ו־60% מהתאונות החמורות מתרחשות בדרכים העירוניות, ורבים מהנפגעים בהן, הם הולכי רגל ורוכבי אופניים. יו"ר הרלב"ד, אבי נאור, אמר כי "אנחנו מאמינים שניתן לחולל שינוי משמעותי בכבישים. עם כינון ממשלה חדשה נפעל במלוא המרץ על מנת לאשר ולתקצב את תוכנית החומש הארצית המלאה ולתת מענה לכל האשכולות בישראל".