הטקסי הכי נמכר כבר לא צ'כי: אחרי שנים ארוכות של שליטה בשוק המוניות, סקודה כבר אינה הכי נמכרת. 486 מוניות מבית טויוטה נמכרו במהלך הרבעון הראשון של השנה לעומת 252 דגמי סקודה, 176 מרצדס ו-152 דגמי קיה.
1 צפייה בגלריה
מונית
מונית
מונית
(צילום: shutterstock)
סקודה שלטה בשוק המוניות שני עשורים אולם השנה סובלת מבעיית אספקות של כלי רכב חדשים. זאת לאחר שקונצרן פולקסווגן הפך לנפגע מספר 1 של משבר השבבים והמלחמה באוקראינה. יש להזכיר כי סקודה מוכרת בארץ רק מוניות עם מנוע דיזל, בעוד שטויוטה מוכרת מוניות היברידיות, המשתמשות בבנזין שמחירו בשנה האחרונה נמוך מסולר. חלק מדגמי טויוטה שנמכרו כמוניות נמכרו בערוצי הייבוא המקביל.
לפי נתונים עדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל יש כיום כ-20 אלף מוניות, מהן כ-4,000 היברידיות, כ-16 אלף עם מנוע דיזל, וכ-150 מוניות בנזין. ב-2017 החל המשרד להגנת הסביבה ביחד עם קק"ל לסבסד רכישת מוניות היברידיות ב-20 אלף שקל.
1,500 מוניות עלו אז לכבישים, אולם גם לאחר שהסתיים התקציב להטבה המשיכו נהגי מוניות לרכוש כלי רכב היברידיים, למרות היצע מצומצם, הכולל בעיקר דגמי טויוטה ומעט דגמי יונדאי וקיה. רכבים היברידיים פולטים פחות גזי פליטה המסוכנים לאדם ולחי.
משרד התחבורה השיק השבוע תכנית להנחה של 50% ברכישת "מספר ירוק" למונית חשמלית, הטבה של יותר מ-100 אלף שקל, אך היא הוכרזה בתקופה שבה ליבואני החשמליות אין מלאי, וחלקם - כמו טסלה למשל - מסרבים למכור לנהגי מוניות.
יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, כתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי כי "ההנחה במחיר המספר הירוק פוגעת בפנסיה של נהגי המוניות. עדיף היה לתת הנחה של 30 אלף שקל על מונית חשמלית, ולשחזר את ההצלחה של החדרת המוניות ההיברידיות".