משרד האוצר צפוי להודיע היום (א') כי המדינה לא תרכוש יותר כלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל בלבד, ותעביר עד 2025 את כל צי הרכב הממשלתי המונה כ-15 אלף כלי רכב להנעה חשמלית בלבד. בשלוש השנים הקרובות תרכוש המדינה רק כלי רכב היברידיים וחשמליים, לרבות עבור שירותי בתי הסוהר וכיבוי אש. היום יודיע האוצר על הזוכים במכרז לרכישת מאות כלי רכב לשרים, למנכ"לים בשירות הממשלתי ולמקבילי מנכ"לים במשרדי הממשלה, אך כמה עשרות כלי רכב שנרכשו לאחרונה ומונעים בבנזין בלבד, יוחלפו רק בהמשך. יש להזכיר כי ההחלטה על מעבר מלא לכלי רכב ירוקים הבשילה באוצר בשלהי הממשלה היוצאת.
1 צפייה בגלריה
(רפי דלויה)
במקביל הוצא כבר מכרז להתקנת מאות עמדות טעינה בכל שלוחות משרדי הממשלה ברחבי הארץ. על פריסת תחנות הטעינה אחראים כעת מנהל הדיור הממשלתי, המנהל את כל הבניינים והמשרדים שבבעלות הממשלה, בשיתוף עם מומחי משרד האנרגיה. לפי הערכות, המעבר לרכב ירוק שצורך פחות דלק או רק חשמל, צפוי לחסוך לתקציב המדינה בשנים הקרובות סכום של מאות מיליוני שקלים, עם חיסכון צפוי של 30% בהוצאות תחזוקה בלבד, מבלי לחשב עדיין את מחיר הדלק. לדברי האוצר, החיסכון המדויק אינו ברור בשל מה שמכונה שם "שינויים תכופים במחיר רכב חשמלי ודלק.
יש להזכיר כי כבר לפני כחצי שנה התפרסם על ידי החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מכרז לרכישת 70 כלי רכב חשמליים עבור תפקידי סיור במשטרת ישראל. עם זאת, באוצר מבהירים כי למאות כלי רכב בשירות המדינה בדגמים שאינם משווקים עדיין כחשמליים - בעיקר משאיות וטנדרים - אין עדיין פתרון שמפחית את השימוש בדלק. על פי הסכם שנחתם לאחרונה עם סוכנות האנרגיה הבינלאומית iea, משנת 2035 כל רכבי הממשלה בישראל יהיו נטולחי פליטת מזהמים לחלוטין. במילים אחרות, מונעי חשמל או מימן.
באגף החשב הכללי מציינים כי כל גוף או חברה ממשלתית, כמו גם כל מאות הרשויות המקומיות בארץ, יוכלו להצטרף מעתה למכרזי הממשלה לכישת רכב חשמלי, במטרה להעביר את כל כלי הרכב במגזר הציבורי לחשמל תוך שנתיים.