חברת REE הישראלית חושפת את הפרוקסימה, רכב משלוחים חשמלי שפותח בשיתוף חברת מורגן אולסון. הוא מיועד לשוק האמריקאי, שם הוא יתמודד מול מתחרים כמו ריביאן המפתחת רכב דומה עבור אמזון, ברייטדרופ (BrightDrop) השייכת לג'נרל מוטורס ושל קאנו.
הצגת הרכב המסחרי הראשון של REE, מגיעה בתקופה סופר רגישה לחברה הישראלית. שנה אחרי שהתמזגה עם ספאק לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר, והחלה להיסחר בנאסד"ק, עומד שוויה על 363.7 מיליון דולר. מתחילת השנה איבדה מניית החברה 80% ממערכה והיא שווה כעת 1.13 דולר בלבד. אם תרד אל מתחת לרף הדולר, תהיה לה תקופת חסד קצרה שבסיומה אם לא תעלה בחזרה, יופסק בה המסחר.
2 צפייה בגלריה
REE פרוקסימה
REE פרוקסימה
(צילום: יח"צ)
רכב המשלוחים המכונה פרוקסימה, מבוסס על הפלטפורמה המוכרת של REE רק עם ממדים גדולים משמעותית, עם אורך של 8.7 מטר, רוחב של 2.4 מטר ו-2.9 מטר לגובה. המשקל העצמי עומד על 9 טון וכושר העמסה 3.6 טון. מערכת ההנעה הייחודית שפיתחה החברה הישראלית, משלבת את כל הפונקציות האוטומטיות בסמוך לגלגל לרבות מנוע, תמסורת, היגוי מתלים ובלמים, תצורה המאפשרת רצפה שטוחה ונמוכה עליה ניתן להרכיב מרכבים שונים.
לכל אחד מהגלגלים מחובר מנוע חשמלי (136 כ"ס), מה שמאפשר הנעה כפולה ויכולת התמודדות עם נסיעה באקלים חורפי הנפוץ במדינות הצפוניות בארה"ב. המהירות המרבית עומדת על 120 קמ"ש בעוד סוללה בקיבולת 120 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה של כ-200 ק"מ בעומס מלא. יש גם היגוי לכל ארבעת הגלגלים, ולכן רדיוס סיבוב צנוע של 7.7 מטר, מה שאמור לאפשר קלות תנועה באזורים עירוניים וצפופים.
2 צפייה בגלריה
REE פרוקסימה
REE פרוקסימה
(צילום: יח"צ)
עיצוב חזית המרכב נעשה על מנת לאפשר שילוב בין שדה ראייה מיטבי לנהג הודות לשטחי חלונות ענקיים ומקדם גרר נמוך ככל הניתן על מנת לצמצם את צריכת החשמל. REE תייצר את הפלטפורמה במפעל ייעודי בבריטניה ותשלח אותה משם לארה"ב ושם יצרנית המרכבים מורגן אולסון, תרכיב עליה את המרכב הייעודי ותהיה אחראית על שיווק ללקוחות. בימים הקרובים יחלו ניסויי נהיגה והדגמת יכולות עבור לקוחות פוטנציאלים בארה"ב, כאשר אספקות ראשונות של כלים מייצור סדרתי מתוכננות לשנה הבאה.