ב-1970, כשצעיר ישראלי יכול היה לפנטז על איזו חיפושית או פיאט 600 כשיסיים את שירותו הצבאי על גדות התעלה במלחמת ההתשה, או לכל היותר על סוסיתא משומשת, קיבל צעיר בריטי מכונית אחרת לרגל יום הולדתו ה-21. הדוכס מאדינברו, הנסיך פיליפ, פינק אז את בנו הבכור, הנסיך צ'רלס, באסטון מרטין DB6 וולנטה כחולה פתוחה חדשה. כדי להבטיח שהנסיך ידע לנצל את המתנה, ובעיקר כדי שיורש העצר לא יזיק לעצמו בנהיגה במכונית עם 286 כ"ס, אירגן לו הארמון הדרכה אישית על המסלול מאלוף הפורמולה 1 הבריטי, גרהם היל.
4 צפייה בגלריה
הנסיך צ'ארלס דניאל קרייג
הנסיך צ'ארלס דניאל קרייג
מלוכה, אקשן ואסטון - הנסיך צ'רלס וסוכן הוד מלכותה, דניאל קרייג
(צילום: Gettyimages)
היום, כשיוכתר הנסיך הצעיר מאז למלך אנגליה, צ'רלס השלישי, תחגוג האסטון ה-DB6 יום הולדת 52, עדיין בידי בעליה המקוריים, אבל בשינוי קל אך משמעותי. כבר כמה שנים שצ'רלס מקדם את המודעות למשבר האקלים, ואת הצורך להפחית בפליטות מזהמים.
ב-2008 הוא החליט להסב את מנוע ה-4.0 ליטר של האסטון לדלק ביולוגי, E85, שמורכב מ-85% אתנול המופק ממקורות מתחדשים, ו-15% בנזין. "המהנדסים של אסטון לא התלהבו, ואמרו שהסבה כזאת תגרום נזק למנוע", סיפר בעבר לדיילי מייל הבריטי. "אמרתי להם שאם ככה אני מפסיק לנסוע במכונית הזאת. אז הם מצאו את הדרך לעשות את זה. עכשיו היא נוסעת מדלק שמיוצר משאריות מייצור יין לבן, וגבינה. הריח נהדר".
4 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת נוהגת
המלכה אליזבת נוהגת
המלכה אליזבת נוהגת
(צילום: spalshnews)
את האהבה למכוניות ולאסטון קיבל צ'רלס מאבא, הנסיך פיליפ. הדוכס מאידינברו היה חובב גדול של יצרנית מכוניות הספורט הבריטית הקטנה, הרבה לפני ששאר העולם גילה אתה בסדרת הספרים שכתב איאן פלמינג על הסוכן 007.
ב-1954 רכש פיליפ לעצמו ולמלכה הטרייה אסטון מרטין לגונדה 3.0 ליטר פתוחה. המכונית, ששימשה את הזוג במשך שנים, כולל במסעות בחו"ל, וכדי להסיע את צ'רלס ואחותו הנסיכה אן לבית ספר, אף צוידה בתוספת נדירה ויקרה מאוד בימים ההם: טלפון. הרבה לפני עידן הסלולר, פעל הטלפון בתדר רדיו מיוחד שהוקצה לבעלה של המלכה בידי האדמירלות הבריטית שהייתה אחראית לתחזוקה שלו. המכונית נמכרה במכירה פומבית ב-2016 בידי בית המכירות Hַַ&H תמורת 350 אלף ליש"ט.
4 צפייה בגלריה
 הנסיך דאז צ'רלס עם אסטון מרטין וולנטה
 הנסיך דאז צ'רלס עם אסטון מרטין וולנטה
הנסיך דאז צ'רלס עם אסטון מרטין וולנטה
(sir Don McCullin)
כילד היו לצ'רלס צעצועים שלא עמדו לרשות ילדים אחרים בממלכה. הוא היה נוהג במכונית פדלים שעוצבה כאוסטין J40 וגם במכונית חשמלית עתיקה שעוד שימשה את אמא אליזבת ואחותה הנסיכה מרגרט כילדות, שעוצבה כסיטרואן C4 משנות ה-20. כנער תועדו הוא ואחותו כאן נוסעים באחוזות הכתר ברכבי קארט עם מנועי בנזין.
את העניין במכוניות קיבלו השניים גם מאליזבת, שאמנם לא גילתה משיכה מיוחדת למכוניות ספורט, אבל כבר ב-1944, בגיל 18 ובמהלך מלחמת העולם השנייה, בזמן שרק נשים מעטות נהגו, היא הוכשרה כנהגת אמבולנס ומכונאית בצבא הבריטי. אליזבת המשיכה לנהוג עד לשנותיה האחרונות, נצפית מאחורי ההגה של ריינג' רוברים מהצי המשרת את משפחת המלוכה, ואפילו מאחורי לנד רובר דיפנדר ידני 2002 של בית וינדזור.
4 צפייה בגלריה
הנסיך צ'ראלס
הנסיך צ'ראלס
הנסיך צ'ראלס והאסטון הפתוחה
(צילום: Gettyimages)
ב-1968, כסטודנט לאמנות בן 18 בקיימבריג', רכש צ'רלס את המכונית הראשונה שלו, MGB GT. לאסטון שקיבל שלוש שנים אחר-כך מאבא פיליפ הצטרפו במהלך השנים אסטון מרטין וואנטג' וולנטה 1986, שנמכרה בהמשך כדי לגייס 100 אלף ליש"ט לצדקה, והוחלפה בוויראג' וולאנטה. כדי שתהיה שונה מהוויראג' של ההמונים, שודרגה המכונית של צ'רלס למנוע 6.3 ליטר, במקום ה-5.3 ליטר הרגיל.
אולי אפשר לראות את שורשי הפרידה העתידית שלו מרעייתו דיאנה במכונית שרכש עבורה כמתנת אירוסין ב-1981: פורד אסקורט. לא בדיוק מכונית לנסיכה. שנתיים אחרי שנפרדו, רכש צ'רלס ב-1994 בנטלי טורבו R אדומה לאוסף.
כאשר החל לפעול בענייני סביבה התעורר החשש שצ'רלס יזנח את אהבתו למכוניות. אבל הסבת האסטון הישנה לדלק ממקורות מתחדשים הראתה שהוא ינסה לשלב את שתי האהבות, שהוא אף העביר לדור הבא. ב-2011 הוא הרשה לנסיך וויליאם להשתמש בה בחתונתו עם קייט, והשניים עזבו עימה את ווסטמיניסטר אבי, כשבלונים מודבקים אליה, לצד שלט Just Wed. אחרי החתונה התלונן צ'רלס שוויליאם הנרגש שכח להוריד את בלם היד כשנהג בה אז.
הארי השתמש בחתונתו עם מייגן ב-2018 ביגואר E טייפ קלאסית שהוסבה להנעה חשמלית. הם קיבלו חינוך טוב: וויליאם ואחיו הארי נסעו כילדים בגרסה מוקטנת של ונטאג' שנבנה במיוחד עבורם באסטון מרטין. היום משחק בה הנסיך ג'ורג'.
בשנים האחרונות הפגין צ'רלס עניין בעיקר במכוניות חשמליות. כבר ב-2018 הוא רכש יגואר i-Pace, החשמלית הראשונה של היצרן הבריטי, אחרי שנראה נוהג בטסלה מודל S שכורה. באחרונה הוא נראה משתמש גם באודי e-tron, חשמלית מאחד המותגים הזרים היחידים שאומצו בידי משפחת המלוכה: הנסיעה דיאנה החליפה ברבות השנים את האסקורט באודי 80 קבריולה, וצ'רלס נראה משתמש בשנות ה-90 גם באודי אולראוד.
כחלק מהרכוש בסך 600 מיליון ליש"ט שירש כעת, יקבל היום צ'רלס גם את שתי לימוזינות הבנטלי הרשמיות, המבוססות על האריינג', אך זכו לגג מוגבה שיאפשר למלכה להיכנס אליהן בלי להוריד את הכובע. המכוניות הוענקו למלכה לרגל יובל ה-50 למלכותה ב-2002. רק שעם מנוע V8 בנפח 6.75 ליטר, הן לא בדיוק התשובה להתחממות הגלובלית. יותר, אחד הגורמים.
מאחר ומדובר כבר במכוניות בנות 20 שנה, יכול להיות שאחד הפרויקטים הראשונים שלו יהיה לעבור ללימוזינה מלכותית שאינה פולטת זיהום מהאגזוז. גם רולס רויס וגם בנטלי מפתחות פלטפורמות חשמליות שיוכלו להיות הבסיס לאחת, ואולי המלך החדש יעדיף משהו קצת פחות נוצץ אבל לא פחות בריטי, שיתבסס על הריינג' רובר החשמלי שבדרך.