ניסיון של משרד המשפטים למנוע מנהגים גישה לבית משפט על עבירות תעבורה עם ברירת קנס, ספג אתמול מכה כאשר הוצא מהגרסה העדכנית של חוק ההסדרים ויועבר להכרעת ועדה בין משרדית. אולם במקביל מנסה המשרד לקדם זאת בהליך חקיקה רגיל. אתמול העלה אותו לדיון שר המשפטים גדעון סער בוועדת השרים לענייני חקיקה, והחלטה לגביו נדחתה בשבוע.
1 צפייה בגלריה
(דניאל פטרי)
במשרד המשפטים מבקשים להעביר את העיסוק בעבירות ברירת הקנס לבתי דין מנהלתיים, שיוקמו בהשקעה של 15 מיליון שקל. לטענת אנשי המשרד, עבירות אלה יוצרות עומס רב על בתי משפט לתעבורה ומונעות מהמשטרה להגביר את האכיפה האלקטרונית, שיכולה להפיק הרבה יותר דו"חות. יש לציין כי למרות שהעבירות מתוכננות להפוך למנהלתיות, נקודות החובה עליהן יישארו. נהג שיקבל כמה דו"חות כאלה יוכל למצוא את עצמו מזומן לקורס נהיגה נכונה, או עלול לאבד את רישיונו לתקופה ארוכה.
אלא שהמספרים בפועל, אחרים. בכל שנה דנים בתי משפט לתעבורה ב-140 אלף תיקים, מהם 45 אלף של נהגים שביקשו להישפט במקום לשלם קנס. המשטרה לא מפרסמת כמה מאלה מזוכים, או שזוכים לאישום מופחת מהמקורי. עורכי דין לענייני תעבורה מעריכים כי כ-80-90% מתיקים אלה לא מסתיימים בעונש המקורי, אלא באישום מופחת שעליו מסכמים הנהגים או עורכי דינם עם התביעה המשטרתית.
לפי חוות דעת של לשכת עורכי הדין שהגיעה לידי ידיעות אחרונות והועברה לשר סער, אין עומס בבתי הדין לתעבורה במחוזות מרכז ותל אביב, אלא רק בחיפה והצפון, שם יש מחסור בשופטים. ב-15 מיליון השקלים שתעלה הרפורמה המוצעת ניתן לגייס שופטים נוספים שיסגרו את הפער. בניגוד למצב כיום, בו שופטי תעבורה מתמחים בתחום, לפי הרפורמה המוצעת אין דרישה כי דיינים ירכשו ניסיון בתחום.
לדברי הלשכה, הבעיה העיקרית ברפורמה היא הפגיעה ביכולתם של נהגים להתגונן מאישום. הדין המנהלי נועד למקרים שבהם אין מחלוקת עובדתית, למשל בית שנבנה ללא רישיון. אולם תיקי תעבורה מורכבים יותר ורצופי מחלוקות: מה בדיוק ראה השוטר, האם הנהג באמת נגע בסלולרי והאם מכמונת המהירות בכלל אמינה. רוב הנהגים שמבקשים להישפט עושים זאת ללא עורך דין ומייצגים את עצמם, רבים מהם מבקשים לקבל את חומר הראיות – אותו לא ניתן לקבל ללא בקשה להישפט – במטרה להביאו לעורך דין ולהחליט עמו האם יש טעם לשכור את שירותיו.
ערעור על דו"ח מנהלי יקר משמעותית ממשפט תעבורה, בגלל הצורך בתצהירים ומסמכים. אם על דו"ח תעבורה רגיל דורשים כיום עורכי דין בין 500 ל-3,000 שקל, ערעור על דו"ח מנהלי יעלה כ-10,000 שקל, ויהפוך עניין לעשירים בלבד. לדברי הלשכה, משרד המשפטים מנסה לאפשר למשטרה להפיק יותר דו"חות ולהגדיל את הכנסות המדינה. ואולי מדובר בכלל בהמשך לאגרות הגודש המתוכננות: עוד דרך להוריד נהגים מכביש, ולהעבירם לתחבורה ציבורית. העומס בבתי המשפט במקרה זה הוא רק תירוץ.