תוכנית החירום לשדרוג הבטיחות בכביש הערבה, שגבה בשנים האחרונות אינספור קורבנות, יוצאת לדרך: עד סוף 2023 יתווספו לו 13 נתיבי עקיפה, ובחלקו גם גדרות הפרדה ותאורה. במקביל תתוגבר האכיפה בכביש, ויתווספו שמונה מפרצים לצרכי אכיפה.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה על גשר פארן
זירת התאונה על גשר פארן
זירת התאונה על גשר פארן
(צילום: נדב אילון, מועצה אזורית ערבה תיכונה)
בכך קיבלה שרת התחבורה מרב מיכאלי את המלצת הצוות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), שאותו מינתה כדי לבחון את האפשרויות לטיפול בכביש המסוכן. מתחילת השנה נהרגו בו שישה בני אדם ובשנים 2003 עד 2020 נהרגו 81 נוספים, עם מספר גבוה של פצועים באורח קשה.
כדי לזרז את הטיפול המליצו ברלב"ד על תוכנית שתכלול רק טיפול חלקי בתשתית ותסתיים עד סוף 2023. זאת כדי להימנע מהמתנה ארוכת שנים עד לקבלת תקציב לשיפוץ והרחבת הכביש כולו, בזמן שלא ברור מתי יאושר תקציב המדינה הבא. המהלך, בעלות של 110 מיליון שקל שכבר זמינים, יבוצע באמצעות תקציב האחזקה של חברת נתיבי ישראל, ובכך ניתן יהיה לחסוך זמן הפצת מכרז בין קבלנים.
בעשור האחרון הורחב חלקו הדרומי של כביש הערבה מאילת עד קטורה לאורך 53 ק"מ, עם שני נתיבים בכל כיוון וגדר הפרדה. מאז שהורחב אירעה בו רק תאונה קטלנית אחת, לעומת רבות קודם לכן. לאחרונה פורסם מכרז להרחבת 20 ק"מ נוספים מקטורה ועד נחל שיטה בעלות של 300 מיליון שקל. העבודות כעת יתמקדו ב-100 הקילומטרים הנוספים שבין נחל שיטה לצומת הערבה.
במסגרת התוכנית שאושרה יסללו שישה נתיבי עקיפה בכיוון הנסיעה דרומה ושבעה בכיוון לצפון, כל אחד מהם באורך של 2.5 ק"מ. באותם קטעים תיבנה גדר הפרדה ממתכת בין נתיבי הנסיעה המנוגדים ותוצב תאורה. שלטים שיוצבו בכביש יעדכנו את הנהגים כמה קילומטרים נותרו להם עד לנתיב העקיפה הקרוב, כדי לעודד אותם להתאזר בסבלנות ולהימנע מעקיפות מסוכנות קודם לכן.
בכיוון דרומה יסללו שני קטעים כאלה בין צומת הערבה לעין יהב; קטע נוסף בין עין יהב לספיר; קטע בין צופר לצוקים ושניים בין צוקים לצומת מנוחה. בכיוון ההפוך יסללו שלושה קטעים בין שיטה לצוקים, אחד מעט צפונית לצוקים ועוד שלושה בין עין יהב לצומת הערבה. שבעה קילומטרים נוספים יעברו ריבוד, וייבנו שמונה מפרצי אכיפה חדשים תוך תגבור מספר הניידות והשוטרים במתנדבים, שיזכו גם לאמצעים טכנולוגיים חדשים.
נתיבי ישראל תציב בכביש שתי ניידות סיוע לנהגים שנתקעו בגלל תקר או מחסור בדלק, כדי לצמצם את זמן ההמתנה שלהם במקום המסוכן. לכביש יתווספו עוד שני מפרצי מנוחה חדשים והמועצות המקומיות יקימו בהם מתקני שירותים ותחנות רענון.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "בעוד כשנה כביש 90 יהיה בטוח יותר. זמן קצר מרגע הנחייתי לגבש תוכנית מקיפה לטיפול בסיכונים השגנו תקציב ובקרוב נצא לדרך. זה מוכיח שאפשר לקדם את הבטיחות בכבישים בצורה מהירה ומקצועית".
יו"ר הרלב"ד אבי נאור: "השרה הטילה עליי לעמוד בראש הצוות ולגבש פתרונות מיידיים לכביש. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים הביא למציאת פתרון יעיל ומהיר ליישום, בעלות נמוכה. ביחד עם חיזוק האכיפה בכביש אני בטוח שנוכל להפוך את הכביש לבטוח בהרבה כבר בתוך כשנה".