כ-23 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל במהלך חודש יוני החולף, והשלימו בכך כמעט 159 אלף כלי רכב חדשים שנרכשו בחצי השנה הראשונה של 2022 - ירידה תלולה לעומת יותר מ-184 אלף מכוניות חדשות שנוספו בחציון הראשון אשתקד.
1 צפייה בגלריה
בעקבות חוק המטרו - יצאנו לדבר עם אנשים התקועים בפקקי ענק
בעקבות חוק המטרו - יצאנו לדבר עם אנשים התקועים בפקקי ענק
(צילום: יריב כץ)
יבואני הרכב מצביעים על היעדר מלאי עקב מחסור ברכיבי ייצור קריטיים, וכתוצאה מכך בעיות אספקה קשות כגורם העיקרי לירידה. אלא שיש לזכור כי גם שינויים בסדרי עדיפויות של היצרנים, בעיקר האירופאים שבהם, אחראים להסטת דגמים חשובים למדינות חשובות יותר עבורם.
זה לא המקרה אצל יונדאי, טויוטה וקיה, שלוש הגדולות של שוק הרכב המקומי. המותג הקוריאני הבכיר העלה על הכביש בחצי השנה הראשונה למעלה מ-31 אלף מכוניות חדשות, מספר שיא של מכוניות ממותג בודד בשישה חודשים. כל מכונית חמישית שעלתה על הכביש בישראל מתחילת ינואר ועד סוף יוני, נושאת את לוגו יונדאי. כל זאת בזמן שהשוק המקומי מתכווץ דווקא.
טויוטה רושמת ירידה קלה ומסיימת את החציון עם כ-24 אלף מכוניות חדשות, קיה שומרת על רמת מכירות זהה לאשתקד עם כ-21.5 אלף מכוניות חדשות מתוצרתה. ביחד עם יונדאי העלו השתיים כמחצית מכלי הרכב החדשים השנה.
רביעית וראשונה בין שאר מותגי הרכב היא מאזדה, עם 10.5 אלף מכוניות חדשות ועלייה נאה של למעלה מ-10% לעומת אשתקד. חמישית ממוקמת מיצובישי ובמקום השישי סקודה, מהמפסידות הגדולות של שוק הרכב עד עתה, אשר איבדה השנה כ-50% מהמכירות לעומת אשתקד.
סקודה, עדיין יצרנית הרכב האירופאית הגדולה בשוק הרכב המקומי, אינה לבד כמובן. סיאט שמסרה בחציון הראשון של 2021 מספר שיא של 8,328 מכוניות, מסתפקת השנה ב-3,154 בלבד. שברולט שמסרה 6,266 מכוניות, העלתה על הכביש השנה רק 2,886. ניסאן שאשתקד סיימה את החציון עם 7,159, מסרה השנה רק מעט יותר משליש - 2,560. נתונים גרועים עוד יותר הציגה רנו שקרסה מ-5,425 מכוניות חדשות אשתקד, ל-1,367 השנה.
מפסידות נוספות השנה הן סובארו (מ-3,979 ל-2,298 מכוניות חדשות) ובמפתיע טסלה. יצרנית הרכב החשמלי העלתה בחציון הראשון של השנה הנוכחית 2,009 מכוניות חדשות על הכביש, ירידה של עשרות אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד אותה סיימה עם 2,912 מכוניות. פורד (1,472 ב-2021, רק 1,008 השנה) כמו וולוו (1,497 אשתקד, 939 השנה) רשמו ירידה של עשרות אחוזים.
אבל השיא השלילי שייך להונדה היפנית. מי שנחשבה ליצרנית האיכות מארץ השמש העולה ותומחרה אצלנו (ובאירופה) בהתאם, אך סובלת מהיצע דגמים בעייתי בשנים האחרונות. בחציון הראשון נמסרו כעשירית המכוניות לעומת אשתקד - 194 מכוניות בלבד, לעומת 1,766 בתקופה המקבילה ב-2021.
ולסיום, הכניסות החזקות ביותר לשוק הרכב המקומי, כולן באופן לא מפתיע של רכב חשמלי סיני. ג'ילי שמכרה יותר מכוניות חשמליות מכל מותג אחר השנה, מסיימת את החציון עם 2,130 מכוניות חדשות, זאת לעומת מכונית בודדת (לתקינה) שזכתה לרישוי בשנה שעברה.
סקייוול שאף היא לא שווקה אשתקד, מסרה השנה כבר 170 מכוניות חדשות. סרס שמכרה 67 מכוניות, עומדת השנה על 438. מותג JAC שמסר 5 מכוניות אשתקד, עומד על 65. LEVC מסר 25 מכוניות לעומת 0 ב-2021, הונגצ'י המפתיע מסר 19 מכוניות סיניות חשמליות שמחירן מתקרב לחצי מיליון שקלים.
גם בין הלא (רק) חשמליות ניתן למצוא מפתיעות לטובה. בהן MG הסינית שמסרה 3,177 מכוניות חדשות לעומת 1,775 אשתקד. קופרה, מותג הביצועים של סיאט, מסר השנה 1,348 מכוניות חדשות, לעומת 581 אשתקד ואילו ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, כמעט ושילש את מספר המכוניות שעלו על הכביש בחציון הראשון - 369 לעומת 128.