בזמן שיצרניות ויבואניות המזון מקפיאות את העלאות המחירים, מסתמן ענף הרכב כגורם הבא לעליית יוקר המחייה בישראל. מבדיקת ממון עולה כי לאחר הזינוק במחירי הדלק החודש ביותר מ-5%, גם מחירי החלפים עלו השנה ב-5 עד 18 אחוז ויזניקו בחודשים הבאים את מחירי הטיפולים במוסך.
1 צפייה בגלריה
ענף המוסכים. הופך מסובך יותר משנה לשנה.
ענף המוסכים. הופך מסובך יותר משנה לשנה.
(צילום: Minerva Studio)
ואכן, בשבועות האחרונים נרשמה במחירוני יבואני החלפים עלייה של כ-18% במחירי מסנני שמן ודלק, 15% במחירי דיסקים לבלימה ו-12-15 אחוז במחירי מצמדים, שמוחלפים כיום לא רק במכוניות עם תיבת הילוכים ידנית, אלא גם במכוניות רבות עם תיבות הילוכים אוטומטיות-רובוטיות שרובן כפולות מצמד.
"הסיבה העיקרית לעליות המחירים היא משבר הייצור העולמי, ספקים בסין, בהודו, דרום קוריאה וארה"ב סובלים כולם מקשיים", אומר אורי ווינקלר, מנכ"ל אוטו-וורקס, מיבואניות החלפים הגדולות בארץ, "אם לפני הקורונה היינו מזמינים, מקבלים אישור אחרי שבוע ואת הסחורה אחרי חודש, היום היא מגיעה אחרי חודשיים מספקים במערב ואחרי ארבעה חודשים מהמזרח, ולא תמיד בכמויות שביקשנו. הזמנתי אלף מצמדים מאחת היצרניות הגדולות בעולם ודחו אותנו במשך שבועות. בסוף הגעתי לנשיא החברה שהודה בפני שהייצור תקוע בגלל קפיץ אחד שלא מגיע מסין".
לייקור החלפים מביאה גם עליית מחירי ההובלה הימית, כפי שביטאו בין השאר רווחי השיא של צים בשנה האחרונה, אם כי מחירי המכולות כבר נמצאים בירידה קלה מהשיא של 16 אלף דולר למכולה. "בינתיים מחירי המכולות ירדו ב-10% מהשיא, אחרי שעלו ב-600% מאז הקורונה. אבל יש מחסור במכולות עצמן, דורשים ממני לשלם עוד 50 דולר מעבר לתעריף הרשמי כדי להבטיח לעצמי מכולה זמינה", אומר אחד מיבואני החלפים.
הפקק בנמלים אחראי לבחירה בייבוא חלפים מסויימים בדרך האוויר, היקרה יותר. "הטסנו שמשות כי היה מחסור ולא רצינו לתקוע מכוניות במוסך", אומר מנכ"ל של אחת מיבואניות הרכב הגדולות, "אבל בינתיים, למרות שאת המכוניות החדשות ייקרנו, אנחנו עדיין מעכבים ייקור של מחירון החלפים המקוריים השנה. אנחנו לא פועלים בחלל ריק, רואים גם את האווירה הציבורית ואת זה שעדיין לא מורגשת עלייה משמעותית במחירי החלפים התחליפיים".
גורם בענף המוסכים אומר כי "יש כבר ספקים שהעלו לנו מחירים, אבל אנחנו דוחים בינתיים את עליות המחירים ללקוחות. אנחנו רואים את הרגישות אצל הלקוחות, ומצד שני כל המוסכים זקוקים כרגע לעבודה בגלל הפגיעה שיצר האומיקרון והחזרה לעבודה מהבית במספרים גדולים".
מי שכבר התייקרו הם הצמיגים, בשיעור של 5 עד 15 אחוז. "הפגיעה היא בעיקר בצמיגים הזולים וצמיגים מיוחדים, לא מהדגמים הפופולאריים", אומר יוסף נעים, יו"ר ענף הצמיגים בלשכת המסחר. "הצמיגים הסיניים הזולים התייקרו יותר מהאירופאים, ופער המחירים כבר עומד על עשרות שקלים לצמיג כיום, אם כי זה מגיע גם על רקע שיפור מתמשך באיכות הצמיגים הסיניים".
להתייקרות נוספת אחראית המדינה, בעקבות החלטת רשות המסים, שאושרה בידי שר האוצר אביגדור ליברמן וועדת הכספים, להטיל מס על שמנים מייצור מקומי ומייבוא, בניסיון להילחם במהילות הדלק, שבגללן מפסידה המדינה את גביית שיעורי המס הגבוהים על הסולר. רשות המסים קבעה היטל נוסף בסך 3 שקלים לליטר שמן, מה שייקר לבדו טיפול ממוצע לנהגים בעשרות שקלים. אולם גם כאן, רוב הגורמים בשוק מחכים בפועל עם העלאת המחירים עד שבג"ץ ידון בעתירות שהגישו בנושא איגוד לשכות המסחר, איגוד המוסכים ויבואני שמנים נגד רשות המסים, ומשרד האוצר.