נורווגיה תהיה כנראה לא רק המדינה הראשונה בעולם שתאסור מכירת רכב עם מנועי בעירה פנימית מזהמים, היא צפויה להגיע לנקודת "אפס רכב חדש מזהם" לא ב-2025 כפי שהעריכה בשלהי העשור הקודם, אלא כבר בתחילת בשנה הבאה. מומחי תחבורה במדינה בה תפסו כבר אשתקד מכוניות חשמליות כ-50% מכלל צי הרכב החדש שעלה על הכביש, מעריכים כי כבר בחודש אפריל הקרוב לא ישווקו יותר מכוניות בנזין ודיזל. לא מכיוון שאסור יהיה למכור אותן, אלא כי הציבור לא מעוניין.
הם אמרו, אנחנו פרסמנו:
הצהרות פוליטיות על איסור עתידי של שיווק מכוניות חדשות עם מנועי בעירה פנימית (בנזין ודיזל) המתפרסמות בקצב גובר, אמורות לעודד רכישת רכב היברידי-נטען ובעיקר חשמלי. בהתאם, בארה"ב, במדינות אירופה ובמזרח, ניכרת בשנה האחרונה האצה של הקמת תשתיות טעינה לאורך הכבישים.
אלה אמורות להקל על הציבור להחליט על רכישת רכב שאינו ניתן לתדלוק במשאבת דלק רגילה וזמינה כמעט בכל נקודה, שזמן תוספת האנרגיה הנדרשת לנסיעה בו ארוך יותר, ושיש צורך לטעון אותו גם בבית ובעבודה. בניגוד לישראל, בה כצפוי יש פער גדול בין ההבטחות למציאות בשטח.
אלא שבזמן שבמרבית המדינות נדרשות הצהרות ופעילות תשתית נמרצת, נורווגיה - עם תשתית טעינה מפוארת - כך נראה כבר מעבר לשלב זה, ועושה צעדים אחרונים לקראת חיסול מוחלט של רכב לא-חשמלי חדש מכבישיה. שימו לב לנתון הבא מדו"ח מכירות הרכב החדש במדינה הצפון אירופאית.
ב-14 מ-15 המקומות הראשונים בטבלת המכירות מתחילת השנה ועד סוף חודש אוגוסט מככבות מכוניות חשמליות. טויוטה ראב4 היברידי-נטען (במקום השני, אחרי טסלה מודל 3 ולפני פולקסווגן ID.4) הוא הרכב היחיד בחבורה הזו שפולט זיהום. ברשימת 50 המכוניות הנמכרות ביותר השנה יש גם שלוש היברידיות "רגילות" (טויוטה קורולה, C-HR ויאריס) ושלושה דיזלים מזהמים (פולקסווגן טיגואן, סקודה קודיאק ופיז'ו 5008). הטיגואן הוא גם הרכב הראשון ברשימה שאינו כולל מנוע חשמלי והוא ממוקם 38 בטבלת המכירות השנתית.
בסך הכל נמכרו במדינה כ-110 אלף מכוניות חדשות השנה, ואחוז בעלות מנוע בעירה פנימית מהן הוא חד-ספרתי. שוק הרכב הנורווגי כמעט ואינו מעוניין עוד ברכב פרטי עם מנוע שאינו חשמלי ורק במקרים מיוחדים יועדף דגם היברידי-נטען. נתוני המכירות של השאר הפכו לזניחים. כבר ב-2017, מועד ההכרזה על 2025 כשנת היעד, תפסו מכוניות בנזין ודיזל רק כ-25% משוק הרכב הנורווגי. השנה הן מחזיקות בפחות מ-5%.
יש להזכיר כי הדהירה של שוק הרכב הנורווגי לחשמל אינה יכולה להיות מנותקת מעידוד מסיבי של הממשלה בשנים האחרונות. החל מתמריצים פיננסיים בדמות הקטנה עד ביטול מיסי קניה שונים, מתן הנחה או שימוש חינם בכבישי אגרה, מעבורות ומקומות חניה, ועד שימוש חופשי בנתיבי תחבורה ציבורית, תנאי ליסינג משופרים והקטנה משמעותית של שווי השימוש ותשלומי גריטה מפתים לרכב מזהם.
10 המכוניות הפופולריות ביותר בנורווגיה ב-2021
  1. טסלה מודל 3, חשמלי
  2. טויוטה ראב4, היברידי-נטען
  3. פולקסווגן ID.4, חשמלי
  4. וולוו XC40, חשמלי
  5. מוסטנג מאך E, חשמלי
  6. אודי e-tron, חשמלי
  7. מרצדס EQC, חשמלי
  8. ניסאן ליף, חשמלי
  9. סקודה אניאק, חשמלי
  10. פולסטאר (מבית וולוו) 2, חשמלי