אם לא היו לנהגים בישראל מספיק התייקרויות בתקופה האחרונה, לרבות עליית מחירי הדלק, הביטוח, החלפים ומחיר המכוניות החדשות עצמן, נזעקת גם המדינה לתרום את שלה בהעלאת מסים.
2 צפייה בגלריה
MG ZS EV יונדאי קונה EV
MG ZS EV יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
בינואר יתייקרו דווקא המכוניות הפחות מזהמות והזולות יותר לאחזקה. מס הקנייה על מכוניות חשמליות יוכפל מ-10% ל-20%, ועל ההיברידיות נטענות הוא יעלה מ-40% ל-55%. זאת בנוסף להקטנת רף הנחת המס המרבית מ-75 ל-60 אלף שקל בחשמליות, ומ-45 ל-30 אלף שקל בהיברידיות נטענות, מה שיוסיף עוד יותר לעליית המחיר, בעיקר בדגמים שמחירם מעל 200 אלף שקל. מדובר על מהלך שהוא חלק ממתווה שנקבע לפני ארבע שנים, בנימוק שמחירי הסוללות במגמת ירידה, שתאזן את עליית המס, מגמה שמשברי הייצור שחווה תעשייתה הרכב עצרה.
לפני שנה הבטיחו יחד שרת התחבורה מרב מיכאלי, שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג כי המהלך יידחה ל-2025 כדי לעודד רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה, אך שכחו לעדכן את האוצר ורשות המסים.
2 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5 סקודה אניאק
יונדאי איוניק 5 סקודה אניאק
מלאי יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק יחודש רק בשנה הבאה
(צילום: ניר בן זקן)
יבואני הרכב מעריכים כי השינוי יוסיף לבדו עוד כ-7.5%-10% למחירן של מכוניות חשמליות עממיות, בעוד דגמים היברידיים נטענים יתייקרו בשיעור מתון יותר, של כ-5%. חשוב להזכיר כי בפועל תיתכן התייקרות גדולה עוד יותר, אם לשינוי במיסוי יצטרפו העלאות מחירים מצד יצרניות הרכב, הסובלות מעלייה במחירי חומרי הגלם ובעלויות ההובלה.
לצד זאת התעוררות הביקוש בארץ ובעולם לרכבים חשמליים, מביאים לזמני המתנה ארוכים לקבלת הרכב, שבמקרים מסוימים עומדים על כשנה. חלק מהלקוחות שהצליחו לקבל חשמלית חדשה, מנצלים את המצב ומציעים אותה למכירה מחדש בלוחות יד שניה, בתוספת של עשרות אלפי שקלים למחיר הרכב כחדש אצל היבואן.
בדיקת ynet וידיעות אחרונות מגלה לא מעט יבואנים שעדיין אפשר למצוא אצלם מכוניות חשמליות במשלוחים שיגיעו עד דצמבר, ויחויבו בשיעורי המס הנמוך יותר. לפניכם הרשימה המלאה של מלאי המכוניות החשמליות אותם תוכלו לקבל לפני ינואר:
אופל, פיז'ו וסיטרואן: עדיין מקבלים הזמנות לדגמי קורסה, מוקה, 208, 2008 ו-C4 חשמליות.
ג'נסיס: ניתן עדיין לרכוש ולקבל את הגרסה החשמלית ל-G80 שתנחת כאן בקרוב.
וולוו: המלאי הזמין הוא לגרסה החשמלית של ה-XC40 הוותיק.
טסלה: ההיצע עד סוף השנה כולל רק את המודל 3 פרפומנס הבכירה.
יונדאי: מציעה את הקונה EV עם אספקה מובטחת עד סוף השנה.
מרצדס: המותג עם מגוון החשמליות הרחב ביותר ישווק את ה-EQA, ה-EQB, ה-EQE וה-EQS אותם ניתן לקבל לפני ינואר.
סקייוול: למותג הסיני המיוצג על ידי קבוצת כדורי יש מלאי זמין ל-ET5.
סרס: היצרנית הסינית המיוצגת על ידי טלקאר יש מלאי ל-EV3.
פורשה: יש הקצאה לכ-20 יחידות מהטייקן עד סוף השנה.
פיאט: באוקטובר צפוי לנחות כאן משלוח של ה-500 החשמלית.
פולסטאר: חטיבת הביצועים של וולוו צפויה לשווק בספטמבר את ה-2 ולמסור מכוניות ראשונות עוד השנה.
EV-מוטורס: היבואנית הצעירה של חשמליות סיניות ממשיכה לשווק את ה-JAC ES4. באוקטובר צפוי לנחות כאן גם מלאי ראשון של WM EX5.