מיזם ניסויי הרחפנים הלאומי עולה שלב: רשות החדשנות ומשרד התחבורה מציעות לחברות ישראליות סבסוד לפיתוח ולניסוי "מכוניות מעופפות", רחפנים שיוכלו להטיס נוסעים, כמו גם לרחפני מטען כבדים שיוכלו להטיס מטענים במשקל 15 ק"ג ומעלה למרחק עשרות קילומטרים, במהירות של עד 110 קמ"ש.
כך עולה מקול קורא שפירסמה הערב (ג') רשות החדשנות, לשלב השני במיזם הרחפנים הלאומי, נעמ"ה. הניסויים מתוכננים ל-2023 ול-2024, ויהיו פתוחים גם לחברות זרות, אם כי אלה יוכלו רק להדגים את היכולות שלהן בתנאי שימצאו שותף מקומי, אך לא יקבלו סבסוד ממשלתי.
הפרויקט, שמתנהל בשיתוף פעולה של רשות התעופה האזרחית (רת"א), מנהלת תחבורה חכמה במשרד התחבורה ונתיבי איילון, מיועד לקדם הפעלה מסחרית של כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים כדי ליצור "כבישים אוויריים", ולהעביר לרחפנים פעילות משלוחים שכיום מבוצעת ברכב, ומגבירה את העומס בכבישים.
בישראל כבר פעילות מספר חברות בקטגוריית ה-eVTOL, תחום שאליו נכנסות גם חברות ענק כמו בואינג ואיירבוס, ומכסה מגוון רחב של כלים חשמליים הממריאים ונוחתים אנכית, חלקם קרובים יותר בתכנון שלהם למכוניות מעופפות, ואחרים לרחפנים או למטוסים. בין החברות נמצאות AIR מפרדס חנה ו-PENTAXI מנתניה.
הניסויים אמורים להכין את הגופים השונים בתחום, כולל חיל האוויר ורת"א, לנהל טיסות של כלים כאלה בשמי הארץ, להיות מסוגלים להבדיל בינם לבין רחפנים עוינים, ולאפשר הקמה של מערך הפיקוח וניהול טיסות אוטומטי ככל האפשר, עם צורך מינימלי במעורבות פקחי טיסה אנושיים רק במקרי חירום.