חברת הקורקינטים השיתופיים Lime הוסיפה לאפליקציה שלה אפשרות זיהוי רוכבים החובשים קסדה - באמצעות סריקת פניהם - ותעניק להם במנקרה כזה 5 עד 10 אחוזי הנחה על שכירות הכלי. יש להזכיר כי עיריית תל אביב מחייבת את חברות הקורקינטים לצייד לפחות מחצית מצי הכלים שלהן בקסדה, אולם המשטרה והפיקוח העירוני ממעטים לאכוף את חובת השימוש בה.
1 צפייה בגלריה
ליים: סרוק וקבל הנחה
ליים: סרוק וקבל הנחה
ליים: סרוק וקבל הנחה
(גל ליבר)
לפי נתוני עמותת אור ירוק, כ-60% מרוכבי הקורקינטים החשמליים והאופניים לא חובשים קסדה, למרות שהיא מפחיתה משמעותית את הסיכוי לפציעות קשות בעת נפילה עד 88% בפגיעות ראש ועד 65% בפגיעות פנים. לפי נתוני מכון גרטנר, כל הרוכבים שסבלו מפגיעת ראש קשה בתאונת קורקינטים ואופניים לא חבשו קסדה בעת התאונה.
ב-Lime טוענים כי השימוש בקסדה בקרב הרוכבים נפוץ יותר ועומד על כ-70%, וכי הם מקווים שהמהלך יהפוך את הרכיבה לבטוחה יותר. עם זאת, הצילום מתבצע בתחילת הרכיבה ואין בקרה שהרוכב יחבוש את הקסדה גם בהמשך. "אנחנו עדים למגמת עלייה חיובית מאוד של שימוש בקסדות, והפיצ׳ר החדש נועד לעודד את יתר הרוכבים להטמיע הרגלי רכיבה נכונים ולדאוג לבטיחות כלל הרוכבים", אמר יניב גודר, מנכ"ל Lime בדרום-מזרח אירופה.
מה אנחנו חושבים? לא ברור אם המהלך של חברת השכרת הקורקינטים יצליח להביא לשינוי או יתנפץ מול הציניות והתחמנות הישראלית, או שמדובר בכלל במהלך שיווקי בשוק תחרותי ולא יותר מכך. אבל אנחנו כן משוכנעים שכדי להבטיח אחוזי שימוש גבוהים בקסדות צריך לנהל הסברה יעילה ובמקביל להגביר משמעותית את האכיפה המשטרתית והעירונית, גם אם מדובר במאמץ רב יותר מאשר הדבקת דוחות חנייה למכוניות חונות. בשנות ה-70 הוחלט לחייב בארץ חבישת קסדות בעת רכיבה על אופנוע או קטנוע, וכיום נדיר לראות רוכב בלעדיהן, אחרי שההסברה והאכיפה עשו את שלהן. זה צריך לקרות גם בקורקינטים ובאופניים.