שלום למרטין סבג, מוביל מחאת הדו-גלגלי. בוא נתחיל עם מספרים: בכמה מתייקר הביטוח?
"זה מתייקר בסביבות ה-2,000 שקלים לשנה, מחיר שהוא גם ככה מאוד מאוד גבוה, זו גזירה שמרבית האוכלוסייה לא יכולה לעמוד בה. אנחנו מדברים על אנשים שזאת הפרנסה שלהם, תחשבו כשאתם מזמינים את המשלוח אוכל שלכם, והוא צריך להגיע בתוך 30 שניות, הוא מגיע על קטנועים. אז יש אנשים שזאת הפרנסה שלהם, חבר'ה, הם לא יכולים לעמוד בגזירה הזאת, חד וחלק".
היום אתה משלם ביטוח חובה על אופנוע, כמה הוא עולה?
"מעל 5.000 שקל".
על קטנוע, לא איזה אופנוע כבד
"זה לא משנה, זה בדיוק הענין . אחת הבעיות הגדולות בביטוח החובה היא שהדרגות שלפיהן זה נקבע הן היסטוריות, שמישהו קבע לפני שנים ולפי נפח מנוע, שלא קשורות לכלום. לא לפי עוצמה, לא לפי הספק, לא לפי כמות התאונות או העבירות שעשית.
"אין פה שום מדרג בנושא של הביטוח החובה ולכן אני, שנוסע על אופנוע באופן רגוע, סטטיסטית עם מעט מאוד תאונות, אני עם עבר נקי. כמו שאתם רואים אני לא ילד משתולל. ולעומת זאת משלם כמו מישהו שנוסע עם רקע של עבירות. זה לא הגיוני".
זה עלול לחסל את הענף. מה יקרה לדעתך?
"יש רוכבים שהביטוח יתייקר להם ל-9,000 שקל בשנה. אנשים שנוסעים על קטנוע שמחירו 4,000 שקל. יותר מפי 2 ממחירו של הרכב על ביטוח חובה בלבד. ולהזכירכם, זה החוק, כלומר המדינה מחייבת. ומה שיקרה - וזה כבר קורה היום אגב - הוא שמחצית מהכלים הדו-גלגליים נוסעים ללא ביטוח חובה. והאחוז הזה יגדל עכשיו עם ההתייקרות. וזה אומר שהנטל ייפול לבסוף על כולנו, על כל אזרחי מדינת ישראל".
ספר לנו על המחאה
"אנחנו עולים בנסיעה רגועה, חוקית, עם אישורי משטרה, לכנסת, כדי להביע את עמדתנו. צריך להבין משהו מאוד פשוט – הדו-גלגלי בישראל הוא אינטרס לאומי. הוא לא אינטרס שלי או של מישהו אחר. מדובר על זה שדו-גלגלי היום מוריד את הגודש במרכזי הערים בשלושים אחוז, גודש שעולה כבר היום עשרות מיליארדי שקלים בשנה.
"ברגע שנוריד את הדו-גלגלים, מה שיקרה זה שהגודש יעלה, הפקקים יתארכו, מקומות חניה לא יהיו, וזה יעלה בסוף הרבה הרבה יותר למדינה. לדו-גלגלי יש המון המון יתרונות. דיברו על זה רבות, בנושא של איכות הסביבה והגודש כמו שאמרתי, ועוד דבר מאוד חשוב, הוא מקרב את הפריפריה למרכז. אנשים לא מסוגלים לנסוע שעה וחצי מנתניה לתוך ת"א, משהו שבדו-גלגלי לוקח להם חצי שעה-ארבעים דקות".