האם בשנים הקרובות נוף תמרורי התחבורה עומד להשתנות בישראל? ל-ynet נודע כי בימים אלו מתקיימים במשרד התחבורה דיונים לגבי שינויי מגדר לתמרורי התחבורה, כך שבמקום דמות הגבר שמופיעה עליהם כיום, יופיעו עליהם גם דמויות של נשים ואף טרנסג׳נדרים.
2 צפייה בגלריה
תמרור אישה
תמרור אישה
(צילום: איתי בלומנטל)
משרד התחבורה הוא הגוף הקובע מהם תמרורי התחבורה בישראל מאז סוף שנות ה־60. עד אז נשענו בארץ על התמרורים שהיו דומים לאלה בבריטניה, זכר לשלטון המנדט הבריטי. בלוח התמרורים שאנו מכירים לא נערכו מאז הרבה שינויים והשינוי המסתמן יהיה ככל הנראה המשמעותי ביותר.
בחודשים האחרונים בוחנים במשרד התחבורה את שינויי המגדר של התמרורים. במשרד ניהלו כבר מספר ישיבות בנושא שבהם השתתפו מלבד אנשי המשרד גם אנשי הרלב״ד, גורמים במשטרה וכן נציגים מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, שתלמידיו ייקחו חלק בעיצוב התמרורים החדשים. מדובר בראשיתו של תהליך ארוך, מספרים במשרד התחבורה, שכן כל שינוי של תמרור מצריך שינוי חקיקה, הכרעה בוועדות, אך נדמה שרכבת השינוי המגדרי כבר יצאה לדרך.
גורם בכיר במשרד התחבורה שמוביל את הפרויקט ציין כי השינוי המגדרי בתמרורים הינו חלק מתוכנית נרחבת לשוויון מגדרי במרחב הציבורי. ״התמרורים הם בעצם שפה וחשוב לנו לפנות לכולם. הנשים היום מודרות מהמרחב הציבורי ואנחנו בראשית מהלך שיביא לתמרורים בגיוון מגדרי גם של נשים ואפילו טרנסג׳נדרים״.
השינוי שצפוי להתרחש בארץ אינו חדש בעולם. במדינות מסוימות באירופה כגון בריטניה ושוויץ כבר קיימים תמרורים שכאלו, כך גם בקנדה, ניו־זילנד, אוסטרליה ואפילו בהודו. כעת, ככל הנראה, הטרנד יעשה עלייה.
נכון להיום, משרד התחבורה ויתר הגורמים הקשורים למהלך טרם החליטו באילו תמרורים ייעשה השינוי, אך כבר ברור שהבחירה תהיה בין מספר מצומצם של תמרורים שאנו מכירים היום ובהם ישנה דמות של גבר. תמרורים כגון רחוב משולב שבו רואים דמות גבר וילד משחקים בכדור ורכב מאחוריהם, האיש הצועד במעבר החצייה, תמרור המורה על דרך לאופניים וכן עבודות בכביש.
בתוך כך, חשוב לציין כי מי שיחליטו אילו איפה יהיו בתמרורים יהיו ראשי הערים שאחראים להצבת התמרורים היכן שמשרד התחבורה וועדות התחבורה המקומיות והאזוריות מורות להם. אם הרפורמה הזו תעבור, נוכל לראות בשנים הבאות תמרורים שבהם מופיעים שני המינים.
בשלב זה עדיין לא ידוע מה יהיה הפורמט האם חלק מהתמרורים כיום יוחלפו בנשים או האם הם יהיו א־מגדריים. ״נתחיל עם תמרורים שיש בהם בני אדם, עוד לא הוחלט האם תמרורים שישונו יוחלפו לגמרי או יחולקו או יהיו בהם גם גברים וגם נשים״, אמר גורם בכיר במשרד התחבורה. "אנו רק בשלבי התנעה, בהמשך נבחר בוועדה שנקים יחד עם כל הגורמים שהיו כבר בישיבות מספר תמרורים, תלמידי בצלאל יעשו להם סקיצות שמקדמות שוויון מגדרי ויחד עם זאת ישמרו על התמרור כך שאנשים יבינו אותו וידעו איך לציית לו. לאחר שהתמרור יקבל את אישור הלשכה המשפטית, נעביר אותו להערות הציבור ורק אז הוא יתווסף למלאי התמרורים הקיים״, הוסיף.
בעוד שזוהי הפעם הראשונה שבה דנים במשרד בשילוב כלל המינים בתמרורים, תושבי תל אביב בוודאי יזכרו כי ליום אחד ב-2020, יום האישה הבינלאומי הם זכו לראות כ-30 תמרורים זמניים שהוצבו בעיר ביוזמת העירייה במטרה לקדם את שינוי התפיסה המגדרית במרחב הציבורי.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מברכת על המהלך: "בדיוק כמו שפה מילולית, גם שפה חזותית מייצרת מציאות. תמרורים הם אחת השפות המרכזיות במרחב הציבורי, שפה שעד היום התעלמה מנשים וממגדרים אחרים. לא עוד. שוויון צריך להיות בכל מקום ולהיראות בכל מקום. לכן, אנחנו מקדמות במשרד התחבורה שיתוף פעולה עם בצלאל - מיזם לשינוי התמרורים כך שכל אחת וכל אחד יוכלו להרגיש חלק מהמרחב הציבורי ולהסתובב בו בבטחון".