בקצרה:
  • מכירות הדגם הייחודי צנחו, וברנו הבינו את הרמז
  • האספאס החדש צפוי להיות גרסה מוארכת לאוסטרל
  • היבואנית מצהירה על כוונות לשיווק מקומי
ממיניוואן לג'יפון: רנו אספאס, שנחשב לאחד ממייסדי קטגוריית המיניוואנים, נכנע לרוח התקופה ויהפוך לרכב פנאי. הסיבה למהלך היא כמובן הירידה החדה בביקוש למיניוואנים: אם בשנותיו הטובות רשם האספאס 50 אלף מכירות שנתיות באירופה, את 2022 הוא סיים עם קצת יותר מ-1,000 יחידות שעלו על הכבישים. כמות זניחה עבור יצרן כמו רנו.
ועוד בשורה מפתיעה. לראשונה בהיסטוריית הדגם הוותיק הוא צפוי להגיע גם לשוק הישראלי ולהחליף כאן את הקולאוס שלא זכה להצלחה. מתי זה יקרה? כחצי שנה עד שנה לאחר ההשקה באירופה, שעדיין לא ידוע מתי בדיוק תתרחש. את החשיפה המלאה של הדגם מתכננת רנו לערוך באביב 2023 - כלומר, בעוד שבועות ספורים.
מעט היסטוריה: אספאס ראשון הוצג לפני 40 שנים (1983) כמוביל נוסעים פורץ דרך, עם חלל פנימי עצום, חלונות ענק ופתרונות ייחודיים כמו מושבים אחוריים נשלפים ומושבים קדמיים שהסתובבו ב-180 מעלות. הדור השני ב-1991 הציג חידוש מעניין נוסף בדמות הנעה כפולה ומנוע V6, בנפח 2.8 ליטרים ובהספק של 153 כ"ס.
הדור השלישי ב-1996 כלל לראשונה מסכי LCD ויחידות מיזוג עצמאיות בכל אחד מקצוות הרכב, ואילו הדור הרביעי שהוצג ב-2002 כלל גם גרסה יוקרתית בשם "אינישיאל פריז" עם גג שמש פנוראמי ענק בגודל של 2.16 מ"ר. למעשה, כבר בדור החמישי (2015) פזלה רנו אל עולמות הפנאי, אבל רק בדור השישי והחדש היא תעשה זאת במוצהר, עם רכב שככל הנראה יהיה גבוה יותר משמעותית.
מה עוד צריך לדעת: האספאס החדש יתבסס על פלטפורמת CMF-CD של היצרנית, עליה מתבססים דגמים חוצי קונצרן כמו רנו אוסטרל, ניסאן אקסטרייל ומיצובישי אאוטלנדר. הוא יציע חמישה או שבעה מקומות ישיבה ויספק "נוחות גבוהה למרחקים ארוכים", כך על פי הצהרות היצרנית.
סרטון וידאו קצרצר חושף טפח מעיצוב החלק האחורי, הדומה שלא במפתיע לזה של רנו אוסטרל, ומרמז בכך על האפשרות שהאספאס החדש יהיה למעשה גרסה מוארכת שלו. היצע המנועים צפוי לכלול את היחידה המוגדשת בנפח 1.3 ליטרים, עם הספקים של 140 או 160 כ"ס, כאשר סביר להניח שגם גרסה היברידית תהיה חלק מההיצע, עם חיבור ישיר בין המנוע החשמלי לגלגלים ועם מנוע בנזין המשמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללות. דיווחים בעולם מדברים גם על גרסת קופה - עניין שהפך נפוץ ברכבי פנאי, אך קצת פחות מקובל בדגמים עם שלוש שורות מושבים. נציין כי למרות שהאח הקטן, רנו סניק, הוצג בשנה שעברה כקונספט פנאי עם הנעה חשמלית, ברנו עדיין לא רומזים על גרסה כזו לאספאס. לפחות לא בתחילת הדרך.
מה אנחנו חושבים: לרנו באמת כבר לא היתה ברירה, לאחר שקטגוריית המיניוואנים נכחדהנ כמעט לחלוטין - בעיקר באירופה - והותירה את הזירה לרכבי הפנאי. אלו אמנם מציעים מראה מרשים יותר וגם יכולת מסוימת לנסיעה בשבילים שאינה רלוונטית עבור מרבית הלקוחות, אבל גם פוגעים משמעותית ברמת השימושיות הגבוהה שהציעו מיניוואנים מסוגו של האספאס. עצוב לומר זאת, אבל מהאספאס המקורי והמבריק שהציגה רנו בתחילת שנות השמונים נותר כיום כנראה עוד רכב פנאי, אחד מתוך רבים שמציפים את הכבישים.