כשמדברים על פתרון לעומסים בכבישים, לרוב מזכירים את הצורך בשיפור התחבורה הציבורית בישראל, דבר שיעודד אנשים לנסוע באוטובוס או ברכבת במקום ברכב הפרטי. אבל, נדמה כי ישנו פתרון נוסף שכמעט לא מזכירים בהקשר הזה - והוא כלי הרכב הדו-גלגליים.
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
מימין לשמאל: אביעד אברהמי, טלי ברנר דרורי, תומר קומרוב ומיטל להבי
(צילום: יריב כץ)
"ראיתי מחקר מבריסל שאם 5% מהתנועה הייתה עוברת לדו-גלגלי, הייתה הקלה של 30% בפקקים", אמר מנכ"ל מטרו מוטור, תומר קומרוב, בפאנל הפתרון לבעיית הפקקים בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות". לדבריו, הפתרון הזה יכול להיות תקף גם לתל אביב הפקוקה - אבל גם לפריפריה. "כל המדינה פקוקה, ומעבר לדו-גלגלי יעשה את השינוי", אמר.
טלי ברנר דרורי, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי, הדגישה כי מדובר על קטנועים ואופנועים - ולא על אופניים או קורקינטים. מנגד, סגנית ראש עיריית תל אביב -יפו לענייני תחבורה, מיטל להבי, אמרה כי העירייה עובדת על המערב לדו-גלגלי בכמה מישורים - גם לטובת הקורקינטים והאופניים באמצעות סלילת שבילי אופניים.
"כשהציבור כועס על עודף עבודות תשתית בעיר, הוא צריך לזכור שזה לטובת בטיחות הרוכבים וגם הולכי הרגל, כי כשיש שביל אז הרוכבים יותר שומרים על החוקים ונוסעים בו", אמרה להבי. "אנחנו גם ידידי האופנועים, אנחנו רואים בהם חולצי פקקים וזו הסיבה שתל אביב הייתה העיר הראשונה והיחידה בארץ להכשיר רכיבה של אופנועים בצורה חוקית בנתיבי תחבורה ציבורית - ולא רק בעצימת עין".
אביעד אברהמי, עורך ראשי של מגזין האופנועים פול גז, אמר כי ישנם חסמים רגולטוריים שמונעים מהפתרון הזה להתקיים. לדבריו, כלי הרכב הדו-גלגליים יכולים להיות פתרון לבעיית הפקקים - ובניגוד לתחבורה ציבורית שדורשת בניית תשתיות ופרויקטים גדולים, לא מדובר בפתרון שייקח זמן רב ליישם אותו.
2 צפייה בגלריה
רוכבים על אופניים וקורקינטים במהלך הסגר השלישי
רוכבים על אופניים וקורקינטים במהלך הסגר השלישי
ניסו להרחיב את פיילוט הנסיעה בנת"צ - אך חילופי השלטון תקעו הכול.. רוכב אופניים בת"א
(צילום: שחר גולדשטיין)
קומרוב הסכים ואמר כי הקמת תשתיות לתחבורה ציבורית, או בניית מטרו למשל, כרוכה בעלות של מיליארדים - בעוד "דו-גלגלי זה מחר, זה פה". לדבריו, "הדו-גלגלי הוא פתרון מהיר. בישראל יש מעט ימי גשם, ומנגד אין חניה והדלק יקר. יש לנו את כל הסיבות להיות כ-15% משוק הרכב כאן, כשכרגע אנחנו 7%. גם במדינות גשומות כמו גרמניה, בלגיה והולנד, המספר גדול יותר".
המשתתפים בפאנל גם ציינו כי תחלופת השרים במשרד התחבורה פוגעת באפשרות לקדם מהלכים. "בשנים האחרונות היו שלושה שרי תחבורה שונים, והרביעי בדרך", אמר קומרוב. הוא הזכיר שוב את היתרון של כלי הרכב הדו-גלגליים בצמצום הפקקים, ולהבי הוסיפה ודיברה על הקושי מול משרד התחבורה: "לפני 8 שנים עשינו ניסוי של הצבת שלט 'כולל אופנועים' על נתיבי התחבורה הציבורית, ומאז לקח חמש שנים עד שמשרד התחבורה הנפיק את השלט שכולל גם סימון של אוטובוסים והינה הגענו לגאולה והתירו לנו לשים את השלט בחמישה רחובות. למה? עובדים, עושים ניסויים, מודדים, מצלמות דרך - ובסוף חמישה רחובות".
אברהמי הדגיש כי תוצאות הניסוי היו חד-משמעיות - כלי הרכב הדו-גלגליים לא מפריעים לתנועת אוטובוסים, וגם לא מהווים סכנה לעצמם או למשתמשי הדרך האחרים. "היה גם רעיון להרחיב את הפיילוט לשאר המדינה ולכבישים בינעירוניים, ופשוט עם חילופי שלטון הכל נתקע".
קומרוב גם הזכיר כי התשתיות במדינה אמנם לא מתאימות לדו-גלגלי, אך אם המדינה תתחיל להתייחס לכך כפתרון - הדבר ישנה לאנשים רבים את החיים. "אני מניח שאת עושה המון מחשבות לפני פגישה, כי את צריכה להגיעה לפני הפקק הביתה", אמר למנחה אלכסנדרה לוקש. "רוכב דו-גלגלי לא עושה את המחשבות האלו. אם יש לי פגישה ב-09:00 בתל אביב, אני צריך לצאת מהרצליה ב-08:45. עם הרכב הייתי יוצא ב-07:30".
צפו בפאנל המלא בסרטון שבפתח הכתבה.