תביעות על סך 5,000 שקלים ומטה לא יוזכרו עוד בהיסטוריה הביטוחית של נהג, ולא יגרמו לייקור הפוליסה שירכוש בשנים הבאות. בנוסף חויבו חברות הביטוח למחוק מדו"ח העבר הביטוחי תביעות בהן התקבל החזר מצד שלישי, ובהן המבוטח לא היה אשם. באופן זה, נהגים שאינם אשמים בתאונה לא יספגו עליית פרמיה או קושי בקבלת ביטוח בעתיד.
1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים
תאונת דרכים
לא באשמתכם? לא תיאלצו לשלם יותר
(Shutterstock)
אלה הם חלק מהשינויים שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר בפוליסות הביטוח המקיף לרכב. אולם הן יחולו רק על פוליסות שחודשו השנה, ולא על ביטוחים ששולמו עוד בשנה שעברה. רשימת העדכונים, שגיבש צוות בראשות אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, כולל גם הוראה כי המבוטח יהיה זכאי לפיצוי בגין מערכות בטיחות מתקדמות שהתקין ברכב, במקרה ואלה ניזוקו בתאונה.
עד היום כיסו הפוליסות רק מערכות שהגיעו מראש כחלק ממפרט הרכב מחו"ל, ולא מערכות התרעה בהתקנה מקומית דוגמת מובילאיי, למרות שזו הותקנה בדרך כלל ברכב חדש, לפני מסירתו ללקוח, ותוך קבלת סבסוד מהמדינה.
עדכון נוסף מתייחס לנסיבות שבהן יוכלו חברות הביטוח לדחות תביעה במקרים של אי חידוש רישיון נהיגה. מקרים שבהם רישיונו של נהג שהיה מעורב בתאונה נשלל לפני כן מסיבות טכניות, או בשל חוב להוצאה לפועל, לא יחשבו כמקרים של נהיגה ללא רישיון מבחינת הביטוח. כאלה ייחשבו רק מקרים שבהם נשלל הרישיון בשל עבירות תנועה שביצע הנהג.
חברות הביטוח יהיו חייבות לאפשר לנהגים הקפאת ביטוח מקיף ל-30 יום ומעלה, כך שהרכב החונה עדיין יהיה מבוטח במקרה שיתדרדר ויפגע ברכב אחר או בהולך רגל. הנושא עלה בזמן סגרי הקורונה שבהם נאלצו נהגים להמשיך ולשלם עבור ביטוח גם במקרה שנשארו תקופות ארוכות בבית ולא נסעו ברכב, ויהיה שימושי גם עבור מי שיוצאים לנסיעות ארוכות לחו"ל.
עם המעבר השנה לתעודות ביטוח דיגיטליות, שחוסכות את הצורך להחזיק בתעודה מודפסת ברכב, עובדים כעת הממונה על הביטוח ומשרד התחבורה על עדכון מערכות הרישוי כך שיציגו כי לרכב יש ביטוח חובה בתוקף, כדי לחסוך מנהגים את הצגת הביטוח בעת ביצוע הטסט השנתי.
מה אנחנו חושבים: אף אחד מהסעיפים אינו דרמטי, אבל יחד מתקבלת פוליסת ביטוח הוגנת יותר למבוטחים. עם זאת, חבל שבאותה הזדמנות לא טופלה עוולה אחרת הפוגעת בכל שנה בנהגים שרכבם מעורב בתאונה עם רכב של חברת ליסינג או השכרה. אלה בדרך כלל לא מבטחות את רכביהן בביטוח מקיף, ולכן אינן כפופות לרגולציה של המפקח על הביטוח, הקובע למשל בתוך כמה זמן יחויבו החברות לענות לתביעות שהוגשו נגדן, ולשלם למי שנפגע מרכבים בבעלותן.
נהגים שמצאו עצמם מעורבים בתאונה שכזו נלחמים לעיתים חודשים כדי לקבל את הכספים המגיעים להם. הגיע הזמן שהמפקח על הביטוח ומשרד התחבורה המפקח על החברות, ישתפו פעולה ויחייבו אותן בביטוח מקיף, או באותן הוראות שירות המוטלות על חברות הביטוח בנושא.